Egyhengeres vibrátor hosszúpuskáknak – BMW G650GS Sertao 2013 teszt
A Sertao kifejezésnek utána kellett nézzek, az kérem az egy sivatag neve, a Dakar új útvonalán, tehát a vasat lehet nyüstölni terepen rendesen.
No, hát némi aggodalommal adták ezt is oda, miszerint „ha nem ér le a lábam….” Leért. Nincs olyan vas amiről ne érjen le ha én azt el akarom vinni. Valamelyik oldalon tuti leér!
Szóval első ránézésre igencsak fel kellett rá mászni, aztán ha már rajta van az ember nincs gond, mert a hosszú rugóút jótékonyan összehúzza magát, főként ha van utas is, akkor már három lábujjam is leér mindkét oldalon. Szóval az átlagos 170 cm körüli magasságú pilóták nem lesznek elkényeztetve, de a 180 felettieknek ez jó hír, mert végre egy vas, amivel nem úgy néznek ki mintha játékmotoron ülnének.
A külleme érdekes, nekem akármennyire is kék meg fehér volt, egy sovány kék nagy csőrű zsiráf jutott róla eszembe. Próbálták széppé tenni a terepfazont, akinek ez a szabás bejön szerintem annak tetszeni fog, nekem átlagos, nem feltűnő és nem is szép, de nem is csúnya érzésem van tőle.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ami viszont jóság volt, hogy a magaslati levegő keskeny 9 mm-es gumikkal van szerelve, így parkolás közben ha megszokjuk a magas súlypontját egész könnyen mozgatható kicsire nőve is. Mindenesetre azért óvatosan körülnéztem mielőtt leraktam a vasat bárhová is (előszeretettel kinézve a járdaszegélyeket), mert bizony egy zsiráffal parkolni azért csak nehézkesebb.
A 21 centis rugóút viszont abszolute meghálálja magát, mert ha ezek ellenére mégis sikerül betenni a motort valami olyan helyre, amire az agyhalott autós kollégák képesek ráállni, elegáns vajpuha mozdulattal csak áthajtunk a járdaszigeten és egyéb terepviszonyokon, és már ott sem vagyunk.
Ahogy beindítjuk, finoman vibrálni kezd, és ez a vibrálás meg is marad egészen végig, lábon is érezhető egy kicsit. (Lányoknak szórakoztató lehet, bár „annyira” nem erős…) Akinek bejön a vibrálás az élvezni fogja, én speciel kézre zsibbadós vagyok tőle, így emiatt betonon 100-120 km-enként meg kellett álljak. Földúton, mivel egyébként is többet mozog az ember a vason, ez a vibrálás nem különösebben tűnik fel a kisebb sebességeknél.
BMW G650GS Sertao 2013 műszaki adatok:
Motor: Egyhengeres DOHC benzinmotor
elektronikus benzinbefecskendezéssel
Hengerűrtartalom: 652 cm3
Furat x löket: 100×83 mm
Sűrítési viszony: 11,5:1
Keverékképzés: BMS-C II.
Teljesítmény (kW/LE/rpm): 35/48/6500
Forgatónyomaték (Nm/rpm): 60/5000
Indítás: önindító
Sebességváltó: körmös kapcsolású ötfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Váz típusa: acél hídváz
Futómű elöl: 41 mm belsőcső-átmérőjű
teleszkóp-pár, rugóút 210 mm
Futómű hátul: állítható előfeszítésű
központi rugóstag, rugóút 210 mm
Első fék: 300 mm átmérőjű tárcsa
(opciós, kikapcsolható ABS)
Hátsó fék: 240 mm átmérőjű tárcsa
(opciós, kikapcsolható ABS)
Gumiabroncs elöl: 90/90-R21
Gumiabroncs hátul: 130/80-R17
Méretek (H/sz/m): 2’185/920/1’440 mm
Tengelytáv (mm): 1’484
Utánfutás/villaszög (mm/fok): 123/61,9
Ülésmagasság (mm): 860 (opciós magasított üléssel 900)
Üzemanyagtartály térfogata (l): 14
Saját tömeg menetkészen(kg): 193
Megengedett össztömeg (kg): 380
Végsebesség (km/h): 170
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.): 5,7
Fogyasztás 90/120 km/h (l/100km): 3,2/4,3
Ha már sikerült felmászni rá, az üléspozíció nagyon frankó, eszméletlenül kényelmes, jól el van találva, a műszerfal, tükrök szemre állnak, a kezelőszervek elérhetők kényelmesen, kicsi és nagy kézzel egyaránt – jó nagy gombok vannak.
Visszatérve a betonra, 140 után már nem barátságos a motor eleje, sőt szerintem csapkodásra hajlamos, ez a motor nem autópályára lett tervezve. A nagysebességű kanyarodásoknál is imbolyog valahogy az egész, igen bizalmatlanná váltam vele ez ügyben, és oda kell rá figyelni, szigorúan fogni az elejét.
Városban viszont az említett rugóúttal igen jól lehet áthajtani a terepakadályokon, a kátyuk, gödrök, járdaszigetek és fekvőrendőrök mintha nem is léteznének, észre se veszi őket jóformán az ember, csak úgy áthajt rajtuk.
Terepre sajna keveset tudtam vinni a szerkezetet, a gyári gumik nem tűntek rajta túl bizalomgerjesztőnek, de jó szolgálatot tettek a murvás-göröngyös utakon, a futómű pedig utassal is szépen muzsikált, az nem akarta leharapni a nyelvét, és azt emlegette, hogy milyen jó simán megyünk a földúton, még egyik ilyen tesztmotor se volt göröngyökön ilyen kényelmes. Konkrétan soha nem ütött fel, még az extrém magas új járdaszigeteknél sem.
Kattints a galériára a többi kép megnézéséhez!A blokkolásgátlót kikapcsolhatjuk, ez terepen segíthet, viszont a féket meg kellett tanuljam vele használni a motorhoz illően. A hosszú villautak miatt, aki előszeretettel csak az első féket használja, gyorsan meg fogja tanulni a hátsót is hozzá kombinálni száraz úton is, hogy ne legyen az az érzése, hogy mindig csak stopival áll meg. Egyébként kellemesen harapós hátsó és határozott első fékje van, nekem szimpatikus volt a beállítás rajta.
A fogyasztása 4-5 liter között mozog, attól függően utassal, vagy utas nélkül és milyen dinamikával hajtja az embert, ami valljuk meg egy 650 cm3-es jószágnak nem rossz.
Szociális tapasztaltok:
- az utasnak kényelmes,
- csajozni… hát nem tudom, hogy lehet-e vele, de a magasabb fickók mind megnézték a vasat és kérdezgettek is róla, feltűnően abból az irányból, hogy ez nekik mennyire jönne be…
- „ejha, nem nagy ez neked kicsit?” – jött az ismerősöktől, hát de nagy, de jó!
Kinek ajánlanám?
Talán egy gumicsere után már sártiprásra is érdemes vinni. A csomagolása elegáns, az ára egy picit magas, így közép és felső vezetők hobbi sárdagasztók, és különösen Budapesten városi túlélők nagyvasának.