Házi barkácsKiemeltMotorokMotorozás

Csúszik a kuplung: Milyen hibái lehetnek egy manuális tengelykapcsolónak?

Ne járjunk csúszó kuplunggal! Nehéz a vasat kezelni, nem tudunk előzni, és a súrlódási hő eléget egy csomó mindent. Nemcsak a lamellákat, de a kenőolajat, sok vasnál érzékelőket stb., ne játsszunk vele, javítsuk, javíttassuk mielőbb!

Az előző cikkben részletesen megismerhettük, hogy miért is van szükség a tengelykapcsolóra, más néven a kuplungra a motoron. Most nézzük, hogy milyen hibái lehetnek ennek a fontos alkatrésznek és hogyan tudjuk őket megjavítani!

1. Nagyobb gázadásnál, különösen magasabb sebességfokozatokban a motor felpörög, a vas sebessége nem növekszik a motorfordulattal arányosan, száraz tengelykapcsolónál égett szag jön a motor felől.

A hiba oka: a tengelykapcsoló megcsúszik, vagyis nem képes akkora nyomatékot átvinni, amekkorát a motor ad.

A jelenség okai lehetnek:

– Túlságosan el vannak kopva a súrlódó felületek.

jawa kuplung rugók szerelés

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Javítása: cseréljük ki a kopásnak kitett lamellákat / tárcsát!

  • A tengelykapcsoló kar holtjátéka kicsi. A holtjáték a kar útjának az a része, amíg még a kiemelő szerkezet nem dolgozik, a kart eddig nagyon könnyű behúzni. A kar végénél mérve ennek 1,5-3 cm-nek kell lennie. Ha kisebb, állítsuk be a működtető szerkezetet. Ha ez huzalos (bovdenes), akkor állítócsavarral, ha hidraulikus, akkor szakemberre kell bízni a feladatot.

Figyelem! A korszerű vasakon állítható a kar helyzete, hogy a kiscsajok és a péklapát kezű drabális pasik is be tudják állítani maguknak kényelmesre. Ez az állító nem ugyanaz, mint a holtjáték állítására szolgáló csavar!

  • Ne járjunk csúszó kuplunggal! Nehéz a vasat kezelni, nem tudunk előzni, és a súrlódási hő eléget egy csomó mindent. Nemcsak a lamellákat, de a kenőolajat, sok vasnál érzékelőket stb.. Ne játsszunk vele, javítsuk, javíttassuk mielőbb!

2. Hiába húzzuk be ütközésig a kart, nagyon nehéz a váltót kezelni, gyakran álló helyzetben ki se tudjuk üresbe tenni a váltót. A vas kúszna előre, a motor fuldoklik.

Kuplung variátor lézergrafika

A hiba oka: a tengelykapcsoló nem old megfelelően („nem emel ki”).

Javítása:

  • Csökkentsük a holtjátékot az előbb említett mértékűre! (videó) Ha hidraulikus működtetésű a kuplung, légtelenítsünk, ellenőrizzük a folyadékszintet, és pótoljuk olyannal, ami benne van! Időnként nem árt lecserélni azt a folyadékot, a fékfolyadékkal együtt. Azt se árt tudni, hogy az bizony nem olaj!
  • Ellenőrizzük, nincs-e kikopva a kar forgáspontja! Ha nem, vagy nem csak le-fel lötyög a kar, hanem behúzás-kiengedés irányba is, akkor újra kell perselyezni a kart és a konzolt. Szakemberre kell bízni a példát.
  • Ez a hiba tönkreteheti a sebességváltót, törhet a léptetővilla, a fogaskerék oldalán a kapcsolóköröm, a váltótengely, szóval szét kell bombázni hozzá a blokkot, ne halasztgassuk a javítást! Gyorsváltós gépeken tönkreteheti az érzékelőt, összeakadhat tőle az elektronika szeme.

3. Ki se emel, csúszik is.

Hát ez agyrém, nagyon sok oka lehet a hibának. Például:

  • A mozgató mechanizmusban nagyon sok a kopás eredetű lötyögés, és már nem lehet beállítani. Ilyenkor a teljes mechanikát kellhet cserélni!
  • Ki van szálasodva a bovden. Ezt az is jelzi, ha kezd olyan alkarunk lenni, mint a Popeye-nek (hölgyeknél kevésbé vonzó). Ilyenkor a visszahúzó rugó nem tud mit kezdeni a dologgal. Cseréljük a bovdent, és közben alaposan olajozzuk meg (nyilván az újat, a külső és a belső közé injekciós tűvel 2-3 cm3 hidraulika olaj, varrógép-olaj vagy WD-40). Vagy lehet, hogy elpetyhüdt a rugó. Biztos ami ziher, cseréljük azt is.
  • Oldalirányban mozog a sebességváltó csapágyazása. Így jártam az Aprilia Red Rose-ommal. Ne tudd meg, mit szívtam, mire rájöttem a hibára! Kihézagoltam a blokk szétszedése nélkül a váltót egy Seeger-gyűrűvel, és érdekes, egyből be lehetett állítani a kuplungot.
  • Korábbi csúszás miatt elégtek a súrlódó felületek, súrlódási tényezőjük lecsökkent. Ilyenkor cserélni kell a lamellákat, csiszolással megérdesíteni az acél felületeket.
  • Annyira elkoptak a lamellák, hogy csak cserével javítható a hiba.

röpsúlyos kuplung

4. A kar kiengedésekor sokáig nem fog a kuplung, majd hirtelen rántással indul el a vas.

A hiba oka: berágódott a kuplungkosár. Javítása: a kosár és a lamellák cseréje. Lehet a hiba oka a mozgató mechanizmus kopása, a bovden kiszálasodása is, ezeket cseréljük.

Azt is fontos tudni, hogy ha szerelésre kerül a sor, általában kell hozzá egy-két célszerszám. Nem kell bonyesz dolgokra gondolni, de például az, amit sokan csinálnak, hogy a külső és belső kuplung-kosarat egy beszúrt csavarhúzóval támasztják meg, a kuplungkosár deformálódásához (és az rossz működéshez), töréséhez vezet!

A kuplung különösen nagy igénybevételnek van kitéve akkor, ha valaki szereti a gyorsulgatást, egykerekezgetést, vagy ha jórészt városban hajtja a vasat. Figyeljünk oda a hibajelenségekre, és időben javítsuk, javíttassuk ki, mielőtt más részei is tönkremennek a vasnak!

Kívánok Mindenkinek baleset-és műszaki hiba-mentes, egészséggel és élményekkel teli kilométerekkel telepakolt szezont! Üdv szevatok!

Vidék

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Vidék

Üdv, Szeva! Vidék vagyok Kaposfőről, de 11 évig Győrben éltem, ott nagyon aktívan építettem motorokat. Elsősorban Jawákkal és CZ-kkel foglalkoztam, de sokféle vas fordult meg a kezeim közt. Jelenleg 50-esekkel dolgozom, csekély szabadidőmben, mert amúgy tanár, kétgyerekes apuka és falusi vagyok. Széles utat, balesetmentes motorozást!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük