Az ismeretlen ismerős: Kawasaki Eliminator 500 SE 2024 teszt VIDEÓVAL!
Életem egyetlen élménye a Kawasaki márkával a rutinvizgsám alkalmával volt. 163 cm-es csajként, talán egy Z750 volt. A neve sajnos nem maradt meg, csak a horror, amit küzdöttem az alig leérő lábammal a magas súlypontú motoron. Végül egy – önhibán kívüli – oktató és motorváltás megmentett, de ez egy másik sztori.
Ettől függetlenül a Csajokamotoron lelkes rajongójaként a teszt előtt átfutottam a Kawasaki gépparkot és a szemem megakadt az ismerősen csengő Eliminator néven. Gyorsan rákerestem. Hát persze, hisz amikor a térdbalesetem révén eldőlt, hogy vége a berúgókaros korszaknak, akkor mint egyik jelölt szerepelt a megtekintett motorok listáján.
Ezt könnyen tehette, hiszen a gyártó az Eliminator nevet a 80-as évek közepén dobta piacra, és ez a kultikus típus igen széles skálát tudhatott magáénak. Tíz lépcsőben, a 125-östől az 1100 köbcentiig, kettő és négyhengeres változatban is gyártották.
Barátaim szerint az Eliminator 500 azért született, hogy egy húszéves blokkot egy kreatív motorépítő által megálmodott custom köntösben újra piacra dobhassanak, és nagyjából így is van. A vélemény annyiban sántít, hogy a blokk is új, már amennyiben újnak tekinthető, hogy a Ninja 400 blokkját megreformálták 451-re megnövesztett löketűvé, hogy ezzel kiérdemelje az 500-as jelölést.
A hagyományos custom stílust felborítja ugyan a soros kéthengeres blokk szintén a Ninja 400 vázba építése, azonban a könnyed elsőhöz tartozó masszív hátsórész révén az erőteljes stílusú bobber megjelenéssel kortalan szépséget alkottak.
A motor esztétikusan rokkeres küllemében nagy szerepet játszik matt, mégis selyemfényű nagyszemcsés metál festése, fekete színben, mely uralkodik az egész megjelenésében. Kis súlyához kis ülésmagagasságot terveztek, belépőszintű A2-es jogosítvánnyal is vezethető teljesítménnyel, ezáltal kezdő motorosnak, kismagasságú pilótáknak, illetve kevésbé masszív erővel rendelkezőknek is kíváló választás.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Nézd meg a videót is!
A pörgős sorkettes elképesztő dinamikájához alacsony súlypont, kifogástalan lágy járás és egyenesfutás társul, az úthibákon puhán huppannak a kényelemre hangolt rugóstagok. A vezetéstechnikalilag semleges, kissé előredőlt testhelyzethez meglepően kényelmes a naked-es lábtartás. A kormányfogás és az üléspozíció ergonómiájának köszönhetően a menetszél sem fárasztja a kezet és a vállat.
A kiscruiser igen jól manőverezhető, fordulékony, a kanyarokba szépen besimul. Igen élvezetesen motorozható nemcsak városi cirkáló.
A 2024 áprilisi példányt bejáratósként hoztam el, így kifejezett kérés volt, hogy kíméletes, középtartományi üzemmódban használjam. Még így, 4-5 ezres fordulaton használva is egyenletesen húz, jól szerepelt közúton kielőzve, de még az autópályán is hatezres fordulaton. Kis kéznek való puha kuplunggal, jól összehangolt fékrendszerrel egy percre sem hozott nehezen kezelhető helyzetbe a hatsebességes Kawasaki, olyan igazi megbocsátó és szerethető típus.
Közel 700 km-t tettünk meg, ezalatt háromszor tankoltam, vegyes használatban így 3,2 literesre jött ki a fogyasztása a jobbik naftából.
Az általam tesztelt Eliminator 500 ‘SE’ megkülönböztető jelzést kapott, azaz extraként felszerelték egy sportos, burkolt fejidommal, a kormányra szerelt C-és USB töltővel, bordás gumi teleszkópszoknyával, és egy dizájn üléssel. A dizájn jegyében ez utóbbi utas része azonban olyannyira rövidre és keményre sikerült, hogy két személlyel csak kényszerhelyzetben ajánlatos használni.
A stílus rovására ment még a visszapillantó tükör, mely kétségkívül passzol a megjelenésbe, azonban hátrafelé nem, vagy csak a váll és a könyök megfeszítésével használható. Ha megvenném, ez lenne az első, amit cserélek, mert bár holtteret mindig kell ellenőrizni, de nem baj az, ha az ember vezetés közben enélkül is látja mi történik a háta mögött.
A másik amit cserélnék, az a kipufogódob. Egyben van az összhanggal, de nekem valahogy mégis bántotta a szemem az a nagy hurkatöltő.
Volt még egy furcsaság rajta nekem: az elején a hűtő alatt a kipufogókönyök kivezetés, történetesen lefelé. Nem mondom, hogy nem jó, hisz nyilván nehéz gépipari gyártóként a cégnek alap a tartósság és a minőség, viszont a magyar utakon, padkákon nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás. (Ettől még teljesen oké, csak erre figyelni kell.)
Összeségében, a Kawa piacra dobott egy kiforrott koncepciót ütős stílusban, dinamikus, mégis kiszámítható, békés karakterrel. Mondhatni, hogy alkottak egy sikeres motort versenyképes árkategóriában. Ha hasonló adottsággal rendelkezel mint én, kipróbálását csak ajánlani tudom. És hogy én vennék-e? Amíg elbírok a nagyvassal, nemhiszem. De leszek még öregebb és gyengébb, szóval nem mondom, hogy soha.
Kawasaki Eliminator 500 SE műszaki adatok
Motor: folyadékhűtéses, négyütemű párhuzamos kéthengeres
Lökettérfogat: 451 cm3
Furat x löket: 70×58,6 mm
Kompresszió viszony: 11,3:1
Üzemanyagrendszer: Fuel injection: 32mmx2
Max. teljesítmény: 33,4 kW (45,4 LE)
Max.nyomaték: 42,6 Nm
Áttétel: 6 sebességes
Első futómű: hagyományos olajos teleszkópvilla
Hátsó futómű: klasszikus lengővilla kétoldali rugóstaggal
Első fék: 310 mm átmérőjű szimpla tárcsa
Hátsó fék: 240 mm átmérőjű szimpla tárcsa
Tengelytáv: 1.520 mm
Ülésmagasság: 735 mm (gyárilag kérhető ennél is alacsonyabban)
Üzemanyag tartály: 13 liter
Tömeg: 177 kg, max terhelhetőség: 357 kg.
Ára: 2.650.000 Ft, az SE típus: 2.820.000 Ft