fbpx

Aratási szezon van, figyeljünk a traktorokra és más mezőgazdasági gépekre

Halálos motorbaleset DunaföldvárnálVasárnap meghalt egy motoros, aki mezőgazdasági munkagépnek ütközött a 6-os főúton, Dunaföldvárnál. A baleset talán elkerülhető lett volna, ha óvatosabban vezet.

A motoros Dunaföldvár felől haladt Paks irányába, amikor egy enyhe jobbkanyarban egy földútról elé kanyarodott egy pótkocsis traktor. A nagy sebességgel érkező motoros fékezés nélkül csapódott bele a pótkocsiba, az ütközés erejétől a motor több darabra szakadt. A motorkerékpár vezetője – egy 60 éves paksi férfi – olyan súlyos sérüléseket szerzett, hogy a helyszínen életét vesztette. – írta az MTI.

Ahogy a hírben is olvasható, a motoros nagy sebességgel közlekedett, így valószínűleg túl későn vette észre a kikanyarodó mezőgazdasági vontatót. A motoros csoportokban a hír hallatán felháborodott motorosok írták néhányan, hogy mit keresnek ezek a gépek az utakon. Mivel enni mindenki szeretne és épp aratási szezon van, a mezőgazdasági gépeknek időnként a szántóföldről el kell jutniuk a silóhoz vagy a telephelyről a munkahelyre.

Még több motoros baleset

A mezőgazdasági gépekre nagyon sok közlekedés szabály vonatkozik, amelyekkel pl. az ehhez hasonló baleseteket szándékoznak megakadályozni. 2015-ben például megszűnt a napszak- és időkorlátozás, és nem kell útvonalengedély a mezőgazdasági rendeltetésű, irattal, gépkönyvvel vagy üzemeltetői nyilatkozattal ellátott erőgépekre és vontatmányaikra, tehát bárhol felbukkanhatnak. A mi dolgunk, hogy ezt tudjuk és számítsunk rájuk.

Az agrarunio.hu oldalon ezt olvashatjuk:

“Ezek a járművek a következő feltételek megléte esetén közlekedhetnek útvonalengedély nélkül:

  • figyelmeztető jelzést adó berendezés(ek) használata kötelező oly módon, hogy a sárga villogó fény a szembejövő és a követő forgalom számára egyaránt jól látható legyen. A sárga villogó felszerelése mezőgazdasági rendeltetésű túlméretes járművek esetében azonban már nem hatósági engedélyhez kötött;
  • a járművezető köteles az úthasználat megkezdése előtt tájékozódni az útvonalra vonatkozó forgalmi rendről és az aktuális forgalomkorlátozásokról; a járműnek, járműszerelvénynek a közút területének legkisebb igénybevételével kell közlekednie;
  • amennyiben a jármű vezetője az út vonalvezetése (pl. beláthatatlan útszakasz, táblával jelzett veszélyes útkanyarulat), aktuális forgalomnagysága és az általa vezetett jármű sajátosságai miatti közlekedése az átlagosnál nagyobb baleseti kockázattal jár, úgy a közúton történő mozgását köteles egyéb járműkísérettel is biztosítani. Az egyéb járműkíséretet oly módon kell ellátni, hogy a beláthatatlan útszakaszon és a táblával jelzett veszélyes útkanyarulatban a kísérő jármű előfutó, egyenes úttesten követő biztosítást végezzen;
  • a járműnek, járműszerelvénynek úgy kell közlekednie, hogy legalább 3,0 m széles burkolt úttest szabadon maradjon a forgalom elhaladása érdekében. A jármű, járműszerelvény közlekedése során – igény és lehetőség szerint, illetve amennyiben a 3,0 m nem tartható be – félreállással kell biztosítani a mögöttes forgalom zavartalan továbbhaladását;
  • kizárólag egyéb járműkísérettel lehet közlekedni a 4,5 m jármű/járműszerelvény szélességet meghaladó méret esetében, továbbá minden lakott területen kívüli emelt sebességű útszakaszon.”A rendelet értelmében tehát a járművezető mérlegelése alapján, az emelt sebességű főúton (pld. 405 sz. főút, ahol 100 km/h a felső határ), illetve ha a 4,5 m-t meghaladja a jármű szélessége, kell a kísérő jármű. A felsorolt erőgépek és vontatmányaik mindegyike 4,5 m alatti, vagy ha nem, akkor összecsukhatóak kell, hogy legyenek.Amennyiben mégis kísérőjármű biztosítása indokolt, illetve előírt, akkor sem a szakkíséret vonatkozik a mezőgazdasági járművekre, hanem az „egyéb kíséret”-en belül a mezőgazdasági gépekre vonatkozó feltételeknek kell megfelelni:
  • vagyis a kísérőnek minimum 2 éve „B” kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkeznie;
  • folyamatos mobil hírkapcsolatot biztosító eszköz kell, hogy legyen a kísérő és a kísért jármű között;fényvisszaverő mellényt kell használnia munka közben is és rendelkeznie kell jelzőtárcsával.

 

Lapozz tovább, még nincs vége!!!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkámat a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 szavazás
A cikk értékelése
Feliratkozás
Értesítés
guest
0 hozzászólás
Inline visszajelzések
Összes hozzászólás
0
Kíváncsiak vagyunk a véleményedre. Szólj hozzá!x
()
x