A retro köntösbe bújtatott vadállat: Brixton Cromwell 1200 X 2024 motorteszt
Első ránézésre egy kifejezetten szép, klasszikus mintákat követő retromotor, nem kevés Triumph-utánérzéssel. De ne tévesszen meg a külseje, a „nagypapás” megjelenés egy ifjú titán erejét rejti!
Nagyon röviden kezdjük azzal: mi az a Brixton?
Ez egy viszonylag friss, alig pár éves motormárka, de ez nem jelenti azt, hogy ismeretlen lenne; 2020 első felére Ausztriában már a 125-ös piac legnépszerűbb márkája lett. Megelőzte a BMW-t, a KTM-et, Hondát, Suzukit, az összes nagy gyártót! Fiatalsága ellenére megbízható, minőségi motorokat gyárt a cég, ami a legfőbb alkatrészeket az ismert gyártóktól szerzi be, mint a Nissin vagy a Kayaba.
A tartósság és megbízhatóság mellett másik titkos fegyverük a design. Az ezerkettes retromotorra rápillantva rögtön szembetűnő, hogy a gyártó nagyon erősen szerette volna beégetni a márkanevet az agyunkba. A Brixton felirat megjelenik a tankon, oldaldeknin, sőt, még a fényszórón is (mondjuk én ennek ellenére következetesen Brexitként utaltam rá).
A másik nagyon hasznos „design” elem pedig az, hogy az alapfelszereltség is magában foglalja a motor védelmére szolgáló elemeket, mint a bukókeret vagy a haspáncél, így kevésbé fogsz sírva fakadni, ha esetleg elborítod szegényt a parkolóban. De inkább ne borítsd el, mert 235 kilócskáját lehet, hogy nehéz lesz felemelni.
Alulról felfelé haladva a motor széles Pirelli-gumikkal kezdődik, amik remekül fogják az aszfaltot. Egy élvezet vele kanyarodni, sőt, akkor is stabil és megbízható, ha le-letévedsz egy poros vagy murvás útra. Hosszabb távon most nem offroadoztam vele, de a párszázméternyi, homokos, hepehupás földúton semmilyen különbséget nem éreztem a gumik tapadását illetően. A kipörgésgátlót egyébként ki lehet kapcsolni, ha meg-megcsúsztatnád kicsit a farát.
Picit feljebb az ABS-szel ellátott Nissin fékrendszer teszi a dolgát, villámgyorsan és stabilan állítva meg a motort szinte bármilyen sebességről. Tovább haladva a Kayaba villák (elöl fix, hátul állítható) kellemesen feszesek – lennének, ha nem magyar utakon használná az ember. Így is tökéletesen stabil, de az úthibákat azért érezni fogod.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A váltó pontosan, határozott kattogással teszi a dolgát, a modern technológia teret ad az igazi retro életérzésnek. Szóljon a Born to be wild!
Nagyon masszív járgány, amikor átvettem, büszkén mondták nekem, hogy „ami ezen fémnek néz ki, az fém is”. Ez egyrészt jelentősen hozzátesz a súlyához, másrészt igazán tiszteletreméltó megjelenést kölcsönöz neki, harmadrészt viszont brutálisan fel tud forrósodni a nyári 40 fokban. Tankolás előtt érdemes picit állni az árnyékban, mielőtt letekered a tanksapkát, vagy magadon hagyni a kesztyűt, különben könnyen megégetheted magad. Nem csak átvitt értelemben.
Az ülése nagyon széles és nagyon kényelmesnek látszik, de lehetne picit puhább is, 100 kilométer után már azért csökken picit az ember lelkesedése. A jó hír az, hogy fel lehet rajta állni, remekül irányítható úgy is, mindent ugyanolyan kényelmesen elérsz, így enyhíthető a popózsibbadás, és utána tovább szelheted gondtalanul az utat.
No body shaming, de picit azért fogyhatna…
235 kiló, ami elsőre elég ijesztőnek tűnhet, ha valaki filigránabb motorokhoz van szokva, mint én magam is. Picit tartottam is tőle, amikor először ráültem, de ez az érzés csak az első pár kanyarig tartott. Nagyon jó a súlyelosztása, ha egyszer elindult, akkor már észre sem veszed kissé víziló-szerű termetét. A széles kormánynak köszönhetően fantasztikusan könnyen irányítható, csak rágondolsz, és már kanyarodik is.
Egyedül dugóban, lassan araszolva a sorok között éreztem azt, hogy fogyhatna pár kilót, de az is benne volt a tesztben, hogy most főleg városon kívül mentem vele, így nem volt alkalmunk igazán összecsiszolódni a városi jamben. Úgy gondolom, hosszú távon nem zavaró, meg lehet szokni.
Az ülésmagasság 80 cm, ami egészen kellemes lenne az én, 168 cm körüli magasságomhoz. Viszont az ülés viszonylag széles, és a blokk még szélesebb alatta, így elég nagyterpeszt kell villantani, hogy elérd az aszfaltot. Ez eleinte igényel némi megszokást, az első pártíz kilométeren erősen keresgettem a talajt megálláskor.
Ennek az elrendezésnek a másik hátránya, hogy a térded hozzáér a blokkhoz, ami a nyári kánikulában instant gondoskodik a szőrtelenítésről. Cserében úgy gondolom, hidegebb időben kifejezetten kellemes lehet.
Doromboló szörnyeteg az utakon
1222 ccm a blokkja, úgy megy, mint az álom, sőt, még annál is jobban. Szedi a kerekeit, ha kell, mégis, számomra a legélvezetesebb az volt, amikor nem rohanva, úgy 90-110 km/órával krúzoltunk a naplemente felé a pilisi hegyekben. Na jó, a naplementével ellentétesen, úgy jobban látok.
Igazi világjárós motornak tudnám elképzelni, pár táska rá és irány a horvát tengerpart vagy az osztrák hegyek!
De nehogy azt hidd, hogy lomha vagy lassú lenne: 110 Nm nyomatéka az első pillanattól hihetetlen lelkesedéssel tölti el a motort. A gázkarral érdemes óvatosan bánni, mert nincs holtjáték, nem gondolkodik, hozzáérsz és megy is!
2 módban használható a Brixton Cromwell 1200:
- Az ECO mód kellemesen kényelmes, de azért ne legyenek illúzióid, az erő és a nyomaték itt is érződik. 130 km/óra fölött még mindig ugyanolyan iramban gyorsul, mint alatta, nyugodtan lehagyhatod a pályán a kamiont, csak kapaszkodj erősen. Ennél a tempónál már csak piciket mozdítottam a gázon, és még így is úgy éreztem, hogy mindjárt felszállunk!
- Az igazi meglepetés viszont akkor volt, amikor Sport módra váltottam. Itt az első megnyilvánulásom az „aztak*rvaaaaaa!!!!” volt. Utána, a kezdetben erősnek hitt ECO mód lomhának és unalmasnak tűnt…
Hátránya, hogy a szélvédelem gyakorlatilag nem létező fogalom, így ezt a lelkesedést és erőt nem igazán tudja az átlagember maximálisan kihasználni. 130-140 km/óra fölött már elég erősen kell kapaszkodni kézzel-lábbal és a 6-os fokozatba váltás igényel némi rákészülést, hogy el tudd annyira engedni a kormányt pár ujjal, hogy behúzd a kuplungot.
Ergonomikus retromotor
A műszerfal is a hagyományos, analóg mintát követi, ugyanakkor mégis teljesen digitális az egész: amikor ráadod a gyújtást, egy röpke animáció után betölti szépen a kilométerórát, fordulatszámmérőt, fokozatkijelzőt, majd feltölti az üzemanyagtartályt. Ez nagyon jó érzéssel tölti el a motorost, mert azt az illúziót kelti, hogy a Brixton a levegőből állítja elő az üzemanyagot, sajnos ez nem egészen igaz, tapasztalataim alapján tankolni is kell.
Ahogy ECO módból Sport módba váltasz – ha a lendületesebb kerék-kapkodásból nem lenne egyértelmű, melyikben vagy – elég csak ránézni a kijelzőre, mert funkcióváltáskor a függőleges elrendezés vízszintesre változik. Szerintem előbbi sokkal logikusabb és átláthatóbb, ezért jó lenne, ha ezt lehetne valahol testre szabni.
A kezelőszervek szintén egyszerűek és kézre állnak, minden ott van, ahol kell, és nincs rajta semmi fölösleges sallang. Az első tizedmásodperctől tökéletesen kezelhető a motor minden fontos funkciója. A lámpa bevilágítja előtted az utat, nem kell félbehagynod a motorozást, csak mert leszállt az est; motorozhatsz, amíg bírod fenékkel (vagy benzinnel).
Ha már kényelemről és ergonómiáról beszélünk, meg kell említeni az USB-töltőt a műszerfalon, amit szerintem minden motorra kötelezővé kellene tenni!
Egy hétig volt nálam a motor, én nagyon megszerettem. Lelkes és nagyjából komfortos, miközben iszonyat élvezet vele menni akár a hosszú egyenesekben, ahol húz, mint az állat, akár kanyarokban, ahol dinamikusan lehet az íveket váltogatni. Csak tapasztaltabb motorosoknak ajánlom, mert azért kell hozzá némi rutin, hogy a súlyát, erejét megzabolázza az ember.
Ha külön fenntartanék egy motort csak túrázásra, biztos, hogy fontolóra venném. Városban is csak egyetlen ellenérvet tudok megemlíteni: a súlyához, méreteihez hozzá lehet szokni, a blokkból áradó hő viszont nekem néha rettentő kellemetlen volt nyáron. Mindezek ellenére nagyon sajnáltam visszaadni.
Az ára jelenleg a hivatalos magyarországi forgalmazónál 4 599 990 Ft ÁFÁ-val.
Brixton Cromwell 1200 X műszaki adatok
Típus: | Cromwell 1200 X |
Hengerűrtartalom (cm3): | 1222 |
Legnagyobb teljesítmény (KW): | 61 |
Hajtóanyagtartály (l): | 16 |
Sebességváltó: | 6 sebességes |
Önsúly: | 235 kg |
Összsúly: | 455 kg |
Fékek: | elöl tárcsa / hátul tárcsa + ABS |
Szállítható személyek száma: | 2 |
Hossz: | 2180 mm |
Szélesség: | 860 mm |
Magasság: | 1150 mm |
Tengelytáv.: | 1450 mm |
Fogyasztás: | 4,6L / 100 km |
Károsanyag kibocsátás: | 105 g/km* |
Első gumi és kerék méret: | 110/80-18 |
Hátsó gumi és kerék méret: | 150/70-17 |
Ülésmagasság: | 800 mm |
Gyári extrák: | digitális kijelző, LED világítás, tempomat, ABS fékrendszer, választható menetprogram, ASR (kipörgésgátló), bukócső, haspáncél, lámparács |