A kezes, de bikaerős: BMW S1000 XR 2024 motorteszt – VIDEÓVAL!!!
10 napot volt nálam a 2024-es BMW S1000 XR. Nem a legjobb időjárási körülményekben, mert már hamar sötétedett, de ennek ellenére azért sikerült 1200 km-t menni vele.
A BMW S1000 XR első generációját 2015-2019 között gyártották és az S1000R és S1000RR modellekből származó 999 köbcentis soros, négyhengeres motor hajtja őket. Teljesítményük 160 lóerős és körülbelül 170 mérföld/órás (273 km/óra) végsebességgel rendelkezik. A BMW-hez megszokottan olyan funkciókat tartalmazott, mint az állítható felfüggesztés, többféle menetmód, ABS, kipörgésgátló és részben fényezett kialakítás. A dizájn a sport- és adventure motorok elemeit ötvözi, kényelmes vezetési pozíciót és jó szélvédelmet kínálva.
A második generációt 2020-tól gyártják napjainkig. A motort továbbra is 999 köbcentis soros, négyhengeres motor hajtja, de már megfelel az Euro 5+ károsanyag-kibocsátási szabványoknak. Jobb-, megnövelt teljesítmény és fokozott nyomatékleadás jellemzi az első generációhoz képest.
A jelentős technológiai fejlesztések magukba foglalják az új, 6,5 hüvelykes TFT-kijelzőt csatlakozási funkciókkal, frissített elektronikát, kifinomult menetmódokat és dinamikus ESA-t (elektronikus felfüggesztés beállítás). A második generáció kifinomultabb és agresszívabb kialakítással, jobb aerodinamikával és könnyebb súllyal rendelkezik. A vázat és a lengőkart frissítették a jobb kezelhetőség és stabilitás érdekében.

Új funkciók: a Hill Start Control, a sebességtartó automatika és az opcionális kiegészítők a továbbfejlesztett túraképességek érdekében.
A tesztmotorom egy 2024-es kiadású BMW S1000 XR volt. Mind a három dobozt megkaptam hozzá, de csak a top case-t használtam. A motornak érdekes módon bicskakulcsa van, amit annyira nem tartok praktikusnak, hiszen a motor indítása kulcsnélküli, a kulcsot a dobozok nyitásához, zárásához és rögzítéséhez kell használni. Ez azért kellemetlen, mert az oldaldobozok levételéhez elég erősen kell elfordítani a kulcsot, annyira, hogy én nem is mertem először leszedni őket. Szerintem ezt hosszútávon egy bicskakulcs nem szereti. Előnye, hogy 2 in 1.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
Felszereltség
Felszereltségét tekintve az alapfelszereltség mellett tartalmazta a dynamic ESA prot, a váltóasszisztenst, LED-es segédfényszórókat, markolatfűtést, ültetést.

Elég sok motor tesztelése után azt mondhatom, hogy a BMW-nek ez a modellje sem okoz csalódást. Könnyű vezetni, kényelmes hosszabb távon is, könnyen gyorsul, a fékek bitang jók és a kanyargászás sem okoz neki gondot. Az ilyen építésű motorokhoz hasonlóan enyhén orrnehéz, ezért nekem meg kellett szokni, de ebben segített a motor. A futóművek tökéletesen végzik a dolgukat még a jó kis magyar utakon is kényelmesen lehet vele közlekedni, nem veri szét a hátsódat.
A soros négyhenger teszi a dolgát, egyenletesen gyorsul, nem robban ki úgy, mint a boxer motorok, motorféke nyilvánvalóan gyengébb, de kiismerve nagyon jól használható. A V2-esek szerelmesei ezt sem fogják igazán kedvelni, a hangja még az Akrapovic kipufogó ellenére sem nagy szám, és menet közben nem rezeg, bizsereg úgy a motor alattad (van aki szereti, van aki nem).
Másoktól hallottam, hogy a BMW S1000 XR első generációinál a kezet zsibbasztó rezgése volt a motornak, ezt én ennél a kivitelnél abszolút nem tapasztaltam, így ha ez hiba volt, javították. A négy hengernek köszönhetően viszont egy kiszámítható, mondhatni unalmas motort kapunk – a szó legjobb értelmében. Unalmas alatt azt értem, hogy nem kell vele küzdeni a kanyarokban, gyorsan és egyenletesen gyorsul – hamar rá lehet érezni, hogy mikor mennyi gázt húzzon az ember egy előzéshez, és minden szituációban azt érzed, hogy kisegít a motor. Az érzés amit ad: kiszámíthatóság és biztonság.
Az ültetés miatt kényelmesen leért a lábam, még rogyasztottam is térdből (viszonyításhoz én 173 cm magas vagyok). A lábpozíció kényelmes, az én motoromhoz képest szűkebb volt a térdszög, de nem fáradtam el egyszer sem. Ami viszont kényelmetlen, ha valaki szeret kiállni a motoron (mint én pl.), mert azt a motor felépítése nem igazán teszi kényelmessé. Se a térdnél – az idom miatt, se a felsőtest pozíciónál, hiszen a kormány nincs úgy kiemelve, mint a túraendurók esetében. Ettől függetlenül egy nagyon kényelmes motor – ülve.

Érezhető különbség van a programok között, a sport módot kifejezetten tapasztalt motorosoknak ajánlom, itt elég érzékeny a gáz és bár nem emeli ki az elejét a hirtelen adott gáznál se, de érdemes kapaszkodni, nehogy elhagyjon a motor.
Nekem, ami hiányzott – mert hozzá vagyok szokva – az egy túraplexi, mert elég huzatos tud lenni, ha a gyári plexivel egyenesebb háttal akarunk motorozni. Tankra hajolva, elbújva a plexi mögé elég kényelmetlen volt nekem, mert a kormány nagyon közel volt így. A jó hír viszont, hogy ha lebuksz, akkor olyan könnyedén repít 200 fölé, hogy meg se érzed. A motor elképesztően stabil nagy sebességnél is, a BMW-hez megszokott biztonságérzettel.

A BMW S1000 XR második generációjában bemutatott TFT képernyő informatív, rengeteg állítható lehetőséggel nemcsak a menüpontokkal kapcsolatban, de a motor dinamikája, futóművek beállításaival kapcsolatban is. A képernyő jól látható napsütésben is, bár nyári verőfényes napsütésben már nem vagyok biztos, de sajnos ezt nem tudtam kipróbálni októberben.
Én kifejezetten szeretem a kiegészítő lámpákat, amivel a tesztmotorom is rendelkezett. Ezek segítenek a könnyebb láthatóságban – én mindig biztonságosabbnak ítélem meg, ha ez fel van kapcsolva napközben is, és este is. Sötétben nagyobb teret láthatunk az útból, ezért segíthet észrevenni a hirtelen előbukkanó vadakat, illetve a kátyúkat is. A távolsági fénye kiváló, gyönyörűen és tisztán bevilágítja az utat.
Összességében én nem javaslom igazán kezdő motornak, DE második motornak már talán – kellő rutin megszerzése után. Akiben van kellő mennyiségű alázat, hogy megtanulja kezelni, annak nagyon sokáig lesz egy jó, kezes és dinamikus motorja, amivel bejárhatja a világot.

Számomra nagy élmény volt, jól éreztem magam a motoron, és nagyon könnyű volt megszokni minden menettulajdonságát.
BMW S1000 XR 2024 műszaki adatok
kW | 125 |
LE | 170 |
Nm | 114 |
Hengerek | 4 |
Elrendezés | Soros |
Típus | Olaj-/vízhűtéses, négyütemű, négyhengeres, soros motor hengerenként négy szeleppel |
Generátor | Állandó mágneses generátor 493 wattal (névleges teljesítmény) |
Rugóút | 150 mm / 150 mm |
Első gumi | 120/70 ZR17 |
Hátsó gumi | 190/55 R17 |
Első fékek | Duplatárcsás fék, 320 mm-es átmérő, 4 dugattyús féknyereg |
Hátsó fékek | Egytárcsás fék, 265 mm átmérő, 2-dugattyús úszónyereg |
Ülésmagasság | 850 mm (SA futómű: 790 mm) – terheletlen |
Hossz | 2156 mm (a hátsó kerék felett) |
Magasság | 1460 mm (tükör nélkül) |
Szélesség | 850 mm (tartozékok nélkül) |
Súly terhelés nélkül megtankolva | 227 kg |
Üzemanyag tartály | 20 L ebből 4 L tartalék |
Váltó | Körmös kapcsolású 6 sebességes sebességváltó a motorházba építve |
Kuplung | Olajfürdős, többtárcsás, Anti-hopping rendszerű tengelykapcsoló |
Üzemanyag ellátás | Elektronikus szívótorok-befecskendezés / digitális motormenedzsment BMS-O E-Gas-szal |
Első futómű | Fordított teleszkópvilla, 45 mm átmérő, húzó- és nyomófokozat elektronikusan szabályozva (Dynamic ESA) |
Hátsó futómű | Dynamic „Electronic Suspension Adjustment”, a rugó előfeszítése elektronikusan beállítható, a húzó- és nyomófokozat csillapítása elektronikusan szabályozott |