Ne csak félévente jusson eszünkbe, hogy léteznek! Abroncskarbantartás tippek
A motorosok többségének csak tavasszal tűnnek fel, pedig nem elég, ha csak szezonkezdéskor törődünk az abroncsokkal. Ezek ugyanis rendszeres gondoskodást, de legalábbis odafigyelést igényelnek, ami viszont sem pénzbe, sem jelentős időbe nem kerül. Jótanácsok a Chery Group szakembereitől.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni: legyen a motorkerékpárunk bármilyen erős vagy kis teljesítményű, nehéz vagy könnyű, gyors vagy lassú, mindössze kéttenyérnyi felületen keresztül érintkezik az úttal. Ha gyorsítunk, lassítunk vagy kanyarodunk, az abroncsok viszik át az erőket a külvilág és a motorkerékpár között. Ezért szó szerint létfontosságú, hogy folyamatosan optimális állapotban tartsuk őket.
Bár a motorok egyre erősebbek, gyorsabbak, nagyobbak és nehezebbek lesznek, ez mégsem állítja megoldhatatlan feladatok elé az abroncsokat, hiszen azok szerkezete és anyagösszetétele is folyamatosan fejlődik – bátran állíthatjuk, hogy egy helyesen kiválasztott és megfelelő állapotú abroncs ma nagyobb biztonsági és teljesítmény-tartalékokkal rendelkezik, mint pár évtizede. Ezzel együtt se gondoljuk, hogy gondozásmentes alkatrészről volna szó: az abroncs igényli, de meg is hálálja az odafigyelést. Ehhez adnak tanácsokat a Chery Group szakemberei.
Se túl kevés, se túl sok
A legfontosabb, amit a gumiabroncsainkért tehetünk, a kerekek nyomásának rendszeres, havonkénti ellenőrzése és beállítása. A túl alacsony nyomás megemeli az üzemanyag-fogyasztást, valamint rontja az iránytartást. És ha már itt tartunk: a túl nagy nyomás sem jó, mert csökken a felfekvő felület, és ezzel a tapadás.
Az abroncs kopását mindkét szélsőséges állapot felgyorsítja. Az tehát a legjobb, ha konzervatívan tartjuk magunkat az ajánláshoz: havonta egyszer fújjuk az összes kereket a típushoz ajánlott értékekre. Ez egyébként arra is alkalmat ad, hogy ellenőrizzük, nincs-e sérülés, túlzott kopás az abroncsokon.
Higgadtan haladni
Minden olyan erőhatás, ami túlmutat a normális használat határain, az abroncs gyors és egyenetlen kopását eredményezheti. A modern elektronikus szabályozó rendszereknek köszönhetően ma már nem kell tartani attól, hogy vészfékezéskor leblokkol, hirtelen gázadáskor elpörög a kerék. Nem árt azonban tudni, hogyha túl gyorsan veszünk be egy kanyart, a gumik csikorgása, az aszfaltra húzott fekete nyom, bravúros vezetési képességeink mellett, az abroncsok azonnali kopását is jelzik.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Alattomosak lehetnek az abroncsra mért ütések: ha óvatlanul hajtunk kátyúba, annak hatására akár végzetesen sérülhet a gumi szerkezete. Szidhatjuk persze az útkezelőket, de hatékonyabb az elővigyázatosság: rossz minőségű úton csökkentsük a sebességet, és hagyjunk teret a manőverezésre.
Megálláskor meredeken
Minden utazás véget ér egyszer, de parkoláskor is fontos, hogy szem előtt tartsuk az abroncsok épségét. Ha az útpadka mellett parkolunk, ügyeljünk, hogy ne kis szögben közelítsünk a szegélyhez: ilyenkor nagy a veszélye, hogy odapréseljük, lehorzsoljuk a gumi oldalfalát. Ha fel kell állnunk a járdára, ugyanez az alapelv érvényes: a padkát 45 fok körüli szögben közelítsük meg, és lassan hajtsunk fel rá.
Szakember, szakértelem
Amennyiben szükséges a csere, ajánlatos ezt a munkát szakemberre bízni. Egyrészt, mert vannak olyan karbantartási feladatok, amiket egyszerűbb, ha profira bízzuk. Másrészt, mert ilyenkor kaphatunk egy áttekintést a régi abroncsok állapotáról. A szakember gyakorlott szeme gyorsan felismeri, ha a leszerelt abroncsok egyenetlenül vagy túlzott mértékben kopnak, netán sérültek – ezek egyébként akár a futómű hibás beállítására is utalhatnak, így potenciálisan sokkal nagyobb baj előzhető meg, ha időben észlelik a tüneteket. Amennyiben nem új gumit vásároltunk, az igazán lelkiismeretes szakemberek kerekperec megtagadják az olyan abroncsok felszerelését, amelyekkel már nem közlekedhetünk biztonságosan.