fbpx

Motoros Köszönés: Te szoktál inteni a szembe jövő motorosoknak?

Motoros integetés

 

Azt modják, a motorosok összetartó közösség. Ez abból is látszik, hogy ha két motoros találkozik az úton, intenek egymásnak. Ahogy egyébként a buszosok meg a kispolszkisok is. Te szoktál inteni más motorosoknak?

Örök téma motoros körökben, hogy intsünk vagy ne intsünk. Ha intünk, kinek intsünk, kinek ne. Sőt, még olyat is láttam, hogy arról szólt a  vita, hogy ki intsen először.

Ez a beszélgetés aztán általában tovább fajul odáig, hogy a nagy motorosok nem intenek a kisebbeknek, a kisebbek meg bosszúból nem intenek a robogósoknak. Az Harleysoknak a k…va anyját, és egyébként is, motor-e a robogó.

Nyilvánvaló, hogy a motorosok egymás felé megnyilvánuló kedves gesztusa még abban az időben alakult ki, amikor nem volt ennyi motoros és ennyi féle motor az úton. Amikor különlegességnek számított, ha szembe jött veled egy másik bájker kétkeréken. Az integetés egyfajta bajtársiasságot jelent, a meglepetés örömét, és persze a kívánságot, hogy a másik motoros is érjen haza egyben, minden baj nélkül.

Az összeesküvés elmélet

Hogy honnan ered a motorosok integetése, arra az egyik magyarázat – ami vagy igaz vagy nem – hogy még 1904-ben Arthur Davidson és William Harley a motorkerékpárjaik fejlesztése és tesztelése közben elhaladtak egymás mellett az úton Milwaukee-ban. Mivel ismerték egymást, ráadásul együtt is dolgoztak, integettek egymásnak üdvözlésképpen. Valaki ezt meglátta, és menőnek találta. Ezután gyorsan elterjedt a motorosk között ez a gesztus.

Lehetséges, hogy a történetet a Harley-Davidson marketingosztálya találta ki, de azért jól hangzik.

Kinek intsek?

Talán az előbbi történet magyarázhatja azt az elmélet is, hogy a Harley-Davidson tulajdonosok nem intenek a más márkájú motorosoknak, csak a márkatársaknak. A többi motoros pedig nem integet a robogósoknak.

Bevallom, a fenti sztorit most olvastam életemben először, tehát nem tudtam róla, hogy Harley-tulajdonosként nem kellene integetnem másoknak. Szeretek integetni, korábban is integettem a szembejövő motorosoknak, bármilyen motorom is volt, és most is intek vagy visszaintek nekik. Gyakran még a robogós futároknak is.

Az már más kérdés, hogy sokszor azt tapasztalom, hogy nekem nem intenek vissza. Talán épp azért, mert Harley-val vagyok, és nem feltételezik, hogy inteni fogok, és mire felocsúdnak, már késő. A lényeg, hogy ebből nem csinálok presztizs kérdést, nem sértődök meg és általában nem gyártok elméleteket, hogy ki miért – miféle kisebbségi komplexus miatt – nem fogadta a köszönésemet.

via GIPHY

Hogyan intsek?

A motoros köszöntésnek több fajtáját tapasztaltam az utakon.

  • Ami nekem leginkább kézre esik, ha egy másik motoros jön szembe velem, hogy simán megemelem a bal tenyerem a másik motoros felé a markolatot elengedve. Ez egyfajta “Helló, mizu, jó, hogy látlak!” köszönés.
  • Szerintem kevesebbszer látom itthon, de külföldön gyakori, amikor a bájker bal kezének mutató és középső ujjával a föld felé int, amikor szemből érkezik egy motoros társának. Ennek az intésnek a jelentése: “Tartsd a gumis felét a föld felé!” (Keep the rubber side down), vagyis balesetmentes motorozást kívánunk így a másik motorosnak.
  • Az utolsó köszönés-féle leginkább párhuszamos közlekedésnél tapasztalható és főleg sportmotorosokra jellemző, amikor elszáguldanak egy másik motoros mellett. Hogy ne kelljen elengedni a gázmarkolatot 180 km/óránál, a jobb lábukkal kalimpálnak a másik felé. Egynek jó ez is, végülis észrevett és köszönt is… De azért ezt a “köszönést” kicsit flegmának tartom, nincs benne az a tisztelet, ami a másiok két verzióban. Ezt a köszönést choppereseknél ritkán láthatjuk, mert az előretolt lábtartó miatt nem olyan egyszerű oldalra lóbálni a lábunkat.

Hiszem, hogy a motoros köszönés erősíti a motorosk közösségét. Általa értékeljük azokat a társainkat, akik hozzánk hasonlóan osztoznak ebben a szenvedélyben. Mivel mi a közlekedők egy kisebbsége vagyunk, a köszönéssel jelezzük a többi motoros felé, hogy egy család vagyunk, hasonlóan gondolkodunk.

via GIPHY

Hogyan ne intsek?

Azért az integetésnek is vannak határai. Bevallom, a szezon közepére, amikor ellepik az utakat a motorosok, belefáradok az integetésbe. Amikor már többet kellene elengedett kézzel motoroznom, mint nem, akkor a józan eszemre hallgatok, és nem intek én sem. De nézzük, mit ne csináljunk még integetés közben!

  • Ne használd a jobb kezed integetésre, mert azzal húzod a gázt, és közben készenlétben tartod a fékkaron a váratlan események miatt. Jobb kézzel integetni motoron balesetveszélyes.
  • Soha ne integess olyan szituációban, amikor a helyzet azt kívánja, hogy mindkét kezed a kormányon legyen. Ilyen lehet pl. egy forgalmas kereszteződés vagy egy kanyar.
  • Ne integess osztott pályás autópályán, mert a szembe jövő motoros úgysem látja a sebesség vagy az elválasztó fal miatt. Ugyancsak értelmetlen integetni dugóban vagy kivilágítatlan úton éjszaka.
  • Ne integess úgy, hogy mások azt hihessék, hogy kanyarodni akarsz. (Az ugye megvan, hogy ha nincs index a motoron, oldalra tartott karral jelezzük a kanyarodási szándékunkat?) Intés közben vagy emeld a karod vízszintesnél magasabbra, vagy engedd le 45 fokban.
  • Ha már integetni akarsz, akkor integess minden motorosnak és a motorok minden típusának. Ne diszkriminálj semmilyen márkát vagy motortípust!
  • Ne integess zárt alakzatban közlekedő motoros kluboknak vagy coloros motorosoknak, hacsak nem integetnek neked ők. (Ez persze azt jelentené, hogy valójában nem is MC tagok, és a colort is az Ecseri piacon vették, vagy épp a Sons of Anarchy motoros klub tagjaival találkoztál.)
  • Ne integess az elektromos bringával közlekedőknek. Főleg, ha öltöny van rajtuk.

via GIPHY

Nagyon fotos!

Integess a kis motorosoknak és a robogósoknak! Hidd el, ezzel bearanyozod a napjukat. (Kivéve, ha horgászfelszerelés is van náluk, mert akkor azt fogják hinni, hogy a kocsmából ismeritek egymást és ivócimbik vagytok.)

Ajánlom másoknak is

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

5 5 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
2 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Enduradam
Enduradam
2022 május 20. 17:17

Nehéz, mert ma már annyi nagyobb testű motor van, hogy sokszor azt hiszi az ember, BMW jön szembe és csak addigra derül ki, hogy nem is az, mire késő. 😅

2
0
Would love your thoughts, please comment.x