MotorokMotorozás

Motorápolás tél előtt

Miután ez megtörtént, a motort be kell indítani, és alapjáraton járatni felmelegedésig. Így a benzin és az adalékanyag minden alkatrészhez eljut, átjárja az injektort. Ugyanez a teendő a karburátoros motor esetében is. Azt is járatni kell az adalékanyaggal, hogy a benzinből kicsapódó trutyi nehogy elzárja a fúvókákat. Ezután zárjuk el a benzincsapot.

Ha a garázsod vagy a motortároló helység nem fűtött, és hajlamos a nedvesedésre, a legjobb, ha a benzint leeresztjük a karburátorból. Ez azért fontos, mert az üzemanyag extrém hőmérsékleti viszonyok között hajlamos a kocsonyásodásara. Ez megint csak a fúvókák, tűszelepek eldugulásához vezethet. Ha úgy érzed, ez már túl nagy falat neked, kérj meg egy szerelőt, de a motorod használati utasításában elvileg lépésről-lépésre le van írva, hogy kell csinálni.

Téli tárolás előtt, ahogy minden motorozás előtt is, fontos ellenőrizni a guminyomást a kerekekben. Tévhit az, hogy a gumit le kell engedni. Szakértőnk szerint a hosszú állás alatt leeresztve megváltozik a gumi összetétele, kicsit össze is zsugorodik, ezért amikor újból felfújjuk tavasszal, megrepedezik az anyag. Jót tesz, ha valami glicerin tartalmú krémmel, akár egy patikában kaphatóval vékonyan bekenjük a gumi oldalát. Figyeljünk rá, hogy a futófelületre ne kerüljön ebből a krémből, mert induláskor kellemetlen meglepetést okozhat.

Amikor hosszabb időre, két-három hónapra letesszük a motort, állítsuk középállványra, vagy emeljük fel emelővel. Így a kerekek nem lesznek állandó nyomás alatt állás közben. Ha nincs rá lehetőséged, hogy felemeld a motort, időnként forgasd át a kerekeket, hogy a gumi ne tudjon eldeformálódni, kilapulni.

Amikor hosszabb ideig nem használod a motort, érdemes a gyújtógyertyákat is kivenni. Először mindig a gyertyakábelt kell eltávolítani, majd egy gyertyakulccsal tudod kicsavarni a helyéről a gyertyákat. A karbantartási kézikönyvben megtalálod a szükséges gyertyakulcs méretét. Ezután spriccelj egy kevés védőolajat (pl. WD-40) a hengerekhez a gyertya nyílásán keresztül, majd forgasd meg párszor önindítóval, vagy berúgókarral. Egy nyomatékkulcs segítségével csavard vissza a gyertyákat. Vigyázz, nehogy túlhúzd őket! A megfelelő nyomatékértéket szintén a használati útmutatóban találod meg.

A motor-akkumulátoroknak nem tesz jót, ha néhány hétnél hosszabb ideig nem használják őket. A cellák elég hamar elvesztik elektromosságukat, ezért fontos a rendszeres töltés. A legjobb, ha ehhez kiveszed az aksit a motorból. A régebbi, savas akkumulátorokon volt egy nyílás. Ha az aksit túltöltötted, az akkumulátor-sav kispriccelt ezen a résen. A sav pedig köztudottan ellensége a fényezésnek, a krómnak, de még a farmernadrágot is megeszi.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A jelenleg kapható akkumulátorok többsége zárt rendszerű. Nincs nyílás, ezért a sav nem tud kifolyni. Az ilyen aksikat úgy is biztonságosan lehet tölteni, hogy nem vesszük ki a motorból. Maximum az ülést kell levenni, hogy hozzáférjünk az érintkezőkhöz a töltő két csipeszével. Ajánlott olyan csepptöltőt használni, amely a tárolás folyamán folyamatosan kis töltést ad az akkumulátornak.

A profibb szerkezetek kikapcsolnak, ha az akkumulátor feltöltődött, és folyamatosan tartják a megfelelő töltöttségi fokot. Így nem kell attól tartani, hogy esetleg túltöltjük az akkumulátort. Rendszeres, szakszerű karbantartással 4-5 évig is kihúzhatjuk egy aksival. Az akkumulátor nem olcsó dolog, ezért megéri vigyázni rá. Elég akkor lecserélni, ha a motor már el sem indul.

Előfordulhat, hogy helyhiány miatt nem tudod otthon tárolni a motorodat. Érdemes körülnézni a közeli motorosboltokban vagy szervizekben. Manapság már sok helyen vállalják a téli felkészítést és tárolást, és a tavaszi előkészítést is. Így a te dolgod csak annyi lesz, hogy körülnézz, és megtaláld a legjobb ajánlatot.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük