Miért figyeljünk a motorlánc feszességére?
A motorlánc esetében nagyon oda kell figyelnünk a feszességre, hiszen balesetveszélyes lehet, ha túl feszes vagy megnyúlt.
A lánc feszességét időnként ellenőrizzük, hogy a kitérése ne haladja meg a szervizkönyvben előírt, vagy a lengővillán megjelölt értéket.
Ha nincs megadva az adat, akkor egy átlagos utcai motornál 20-30 mm között kell lennie a lánc feszességének.
A feszességet a lánc alul futó részének közepén, a lengőkarhoz viszonyítva nézzük meg, mégpedig úgy, hogy a lengőkarhoz feltolva, és onnan letolva mennyit enged.
Ügyeljünk arra, hogy motorunk ilyenkor ne legyen a saját középtámaszán, mivel az így megmért érték nem lesz valós.
A lánc feszességét vagy oldaltámaszon, vagy egy segítő társunk által, pl. a kormánynál fogva, a motort függőlegesen tartva, vagy az első tengelynél, vagy a lengővillánál megemelt motornál ellenőrizzük.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
Továbbá kerülendő az extra súlyokkal (oldaldobozok, top case), csomagokkal terhelt motor esetében eszközölt mérés. A gyártók mindig a motor saját súlyával terhelt rugóstagok esetében adják meg a lánc megengedett lógását.
A lánc lógását több helyen, a hátsó kereket fogatva, vagy a motort előre tolva mérjük, ezzel elkerülhetjük a részlegesen megnyúlt lánc esetében az akár szakadáshoz is vezető, túlzott megfeszítést, illetve felismerhetjük időben a csereérett láncot.
Mérőszalaggal vagy szemrevételezéssel is meg lehet állapítani, hogy még jó-e vagy sem. (Célszerű kesztyűben vagy ronggyal végrehajtani ezt a műveletet, ha nem akarjuk, hogy koszos legyen a kezünk.)
Ha a láncon állítani akarunk, és magunk nem vállalkozunk rá, illetve nincsenek meg a megfelelő szerszámaink, akkor mindenképpen vigyük szervizbe a motort, mert ehhez ki kell lazítani a hátsó kerék tengelyét, és azt utána szakszerűen kell meghúzni, beállítani, nehogy ferdén álljon a kerék, mert az túlzott gumi és kerékagycsapágy kopást, illetve megváltozott, balesetveszélyes menettulajdonsághoz vezet.
Írd le a tapasztalataidat a lánccal kapcsolatban a hozzászóláshoz!
A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.
Szia.keeway 250 cruiserom van a láncfelõl alatam a kis fogaskerėk kõrnyėkėn 15km/orával haladva folyamatosan hallom ėgy ėrdekes hirzsikelõ hangot ha a motort le álitom ūresbe gurul akor is hálóm. alánc lehet kopott talán.?! Valami tanácsot kėrnėk kõszi
Kedves Sándor!
Így látatlanban nem lehet tanácsot adni szerintem (én nem tudok). Mutasd meg egy szerelőnek, ha eredetileg nem volt ez a hang és valami műszaki problémára gyanakszol.