fbpx

Megújult roadsterek

Az új BMW R 1200 R-rel és R 1200 R Classic-kal folytatódik a nagy múltra visszatekintő roadster-építői hagyomány.

A BMW Motorrad útjára bocsátotta a sikeres R 1200 R típus megújult utódait. A korábbinál érezhetően erősebb, új boxermotor még élénkebb temperamentummal ruházza fel a roadstereket. . A BMW HP2 Sportból származó 1.170 köbcentiméteres, DOHC-szelepvezérlésű szerkezet ugyanaz, mint ami a BMW R 1200 GS-ben és a BMW R 1200 RT-ben is szolgálatot teljesít. Míg a BMW R 1200 R alapváltozata a benne lakozó sportosságot hangsúlyozza újfajta öntött könnyűfém felnijeivel, addig a drótküllős felniken gördülő R 1200 R Classic szándékosan a nosztalgikus megjelenést helyezi előtérbe.

Bár megjelenésében erőteljesen különbözik egymástól az R 1200 R és az R 1200 R Classic, műszaki szempontból szinte teljesen azonosak. Egyebek mellett közös bennük a rendkívül nagy szilárdságú és csavarodási merevségű kétrészes, térhálós acél főváz/hátsó váz, amelyben teherviselő elemként foglal helyet a motor. Az első kereket a már jól bevált BMW Telelever vezeti meg új, épített teleszkópvillával egyetemben. Hátul a szintén sokat bizonyított egyágú Paralever lengővilla teljesít szolgálatot.

Mind az R 1200 R, mind az R 1200 R Classic kérhető elektronikus vezérlésű futóművel (ESA), amely lehetővé teszi a hátsó keréken a rugóalap, valamint a húzó- és nyomófokozati csillapítás, az elsőn pedig a húzófokozati csillapítás állítását. Országúti használat alkalmával és komfortszempontból egyaránt optimális megoldást szemléltet ez a rendszer.

Az R 1200 GS-ből és az R 1200 RT-ből ismert DOHC-szelepvezérlésű boxermotor maximális forgatónyomatéka 115-ről 119 Nm-re nőtt (és változatlanul 6.000 percenkénti fordulaton mozgósul), így még rugalmasabb, mint eddig. Nagyon egyenletesen adja le az erejét, főleg az országúti motorozás alkalmával oly nagy jelentőségű kis és közepes fordulatszám-tartományban. Ehhez jön még a 8.000-ről 8.500 ford./percre nőtt névleges fordulatszám, amivel együtt kibővült a hasznos fordulatszám-tartomány is. A névleges teljesítmény értéke most 81 kW (110 LE)/7.750 ford./perc (eddig: 80 kW (109 LE)/7.500 ford./perc).

A szelepvezérlés feladatát hengerenként két felülfekvő, lánccal hajtott vezérműtengely (DOHC) látja el. Magukat a szelepeket a nagy fordulatszámot jól bíró, könnyű himbák működtetik. A négy szelep radiális elrendezésének köszönhetően rendkívül kompakt égéstér kialakítására nyílt mód. Az előző generációhoz képest 36-ról 39 mm-re nőtt a szívó- és 31-ről 33 mm-re a kipufogószelepek tányérjának átmérője. A szelephézag-állítás könnyű, félgömb alakú hézagolókkal történik. A 101 mm furatátmérő és a 73 mm lökethossz és az 1170 cm3 hengerűrtartalom nem változott. Ugyancsak megmaradt a főtengely a hajtókarokkal és azok csapágyaival, a két alumíniumöntvény-dugattyú azonban az égésterek miatt átalakult.

A szívórendszerben az eddigi 47 helyett 50 mm átmérőjű fojtószelepek teljesítenek szolgálatot. Az erőátvitel feladatát továbbra is a 2008-as modellévre továbbfejlesztett (nagyobbak lettek a csapágyai és módosult benne a tengelyek távolsága), jól bevált hatfokozatú váltó látja el. Ezzel együtt megtartotta, de újfajta, minőségi felületkezeléssel látta el a BMW Motorrad az előző generáció gondozásmentes kardánhajtását.

Az új R 1200 R modellváltozatok korábbitól eltérő, gyökeresen átalakult műszerfala kimondottan minőségi és jellegzetesen roadsteres hatást kelt. Jól áttekinthető módon, egymás mellett foglalnak helyet rajta a sötétben narancssárga fénnyel megvilágított főműszerek. A BMW Motorrad kúpos alumíniumra cserélte le az eddigiekben alkalmazott acél csőkormányt. Már gyári állapotában is szinte tökéletesen megfelel az új R 1200 R és R 1200 Classic a mindennapos és túrajellegű használatra egyaránt alkalmas, sportos és dinamikus roadsterekkel szemben támasztott elvárásoknak. Ettől függetlenül extrafelszerelések és kiegészítők gazdag választékát kínálja hozzájuk a BMW Motorrad a tőle megszokott kiváló minőségben.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x