Lánc, szíj vagy kardán? Amit a szekunder hajtásokról tudnod kell
Ha már régóta motorozol, talán már tisztában vagy azzal, hogy a motorkerékpárok kerekeinek hajtása, – ezt hívjuk hivatalosan szekunder hajtásnak – eltérők lehetnek, és ezzel együtt mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai is. Mai fejtágítónkból ezekről tudhatsz meg többet.
A lánchajtás igényli a legtöbb karbantartást
Az egyik legelterjedtebb hajtási mód a lánc. Egyszerűsége, olcsósága miatt a legtöbb motorkerékpáron ezzel a megoldással találkozunk. Szinte minden motorozási stílushoz, motorkerékpár fajtához használható. Ha elhasználódik, cseréje egyszerű, akár házi körülmények között is kivitelezhető. A csere során a lánckerekeket is ki kell cserélni, még akkor is, ha láthatóan nem kopottak.
A modern láncok többnyire már „O”, és „X” gyűrűs kivitelben készülnek. Ezek a betűk a láncszemekbe gyárilag bejuttatott kenőanyagot a helyükön tartó gumigyűrűk profilját jelölik. Az „X” gyűrűs nagyobb hatékonysággal, hosszabb ideig tartja a helyén a kenőanyagot.
A lánchajtás előnye kedvező ára mellett a nagy teherbírás. Igazán erős sportmotorokon kivétel nélkül lánc gondoskodik az erőátvitelről. A nagy teherbírást és a hosszú élettartamot a lánc esetében kell a legnagyobb odafigyeléssel, ápolással és tisztítással biztosítani. Kényes cucc, mivel teljesen ki van téve mindenféle kosznak, szennyeződésnek, időjárási körülménynek.
Tisztítása, karbantartása macerás, legfőképp akkor, ha motorodon nincs középtámasz, vagy a művelethez nem áll rendelkezésedre motoremelő, így a hátsó kerék forgatása, a lánc teljes szakaszának elérése meglehetősen nehézkes. Nem elég 3-500 kilométerenként láncsprayvel befújnod, – erős szennyeződésnek, esőnek kitett esetekben sűrűbben – hanem időközönként teljesen le is kell tisztítanod, mivel a ragadós kenőanyagra tapadt kosz egyre csak gyűlik a láncon, lánckerekeken, de legfőképp az első lánckerék burkolata alatt.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A makacs trutymó eltávolítása rém gusztustalan meló, melyet én személy szerint már régen kiiktattam az életemből úgy, hogy egyszerűen nem veszek lánchajtású motort. Ha van hozzá türelmed, és láncos motorra esküszöl, akkor csináld szorgalmasan a karbantartást, mert hosszú távon kifizetődő és garantált az üzembiztos működés. Ha ész nélkül fújod, akkor a felesleges anyag a motor egyéb részein, menet közben akár ruházatodon, csomagokon, de még a bukósisakodon is kiköthet.
További hátránya még az, hogy nem egyenletesen nyúlik, hanem szakaszokban. Főleg izomgépeknél jellemző ez, ahol már ha kissé elhasználódott a lánc és egy-egy durvább visszaváltás, hirtelen terhelés miatt megnyúlik egy részen, akkor mehet is a kukába. Ilyen esetekben a feszesség beállítás is nehezebb, mert ha egy lazább résznél állítod megfelelőre a lógást, egy fél kerékfordulattal később már túlfeszülhet. Ha így hagyod, nem kell vesződnöd nittelőszemmel, hogy leszedd a láncot. Hamar elszakad és leesik magától.
A lánc a legzajosabb hajtási mód, bár ezt menet közben a motoros nem nagyon hallja, maximum, ha betonfal mellett halad el.
Összegzés: A lánc olcsó, erős, egyszerű, viszont sok törődést igényel, koszos, zajos.