Honda CBR1000RR Fireblade SP – 2017
Az új Fireblade SP-t illetően három fő változást érdemes kiemelnünk: kisebb tömeg, nagyobb teljesítmény és hatékony elektronikai rendszer. De nézzük részletesen!
Tehát utóbbi állandó, finoman szabályozható támogatást nyújt a vezetőnek, még gyorsabb, illetve biztonságosabb motorozást garantálva versenypályán és közúton.
A rendszer lelke az öttengelyes Inertial Measurement Unit (IMU), azaz inerciamérő-egység, ami – minden helyzetben – képes pontosan érzékelni, hogy éppen mi történik a motorkerékpárral. Ez szorosan együttműködik a kipörgésgátlóval (Honda Selectable Torque Control – HSTC), és az FI-ECU, valamint az elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW) révén precízen szabályozza a hátsó kerék tapadását.
Az új ABS (szintén az IMU vezéreli) mellett úgynevezett hátsókerékelemelkedés-gátló (Rear Lift Control, RLC) is szerepel a CBR1000RR Fireblade SP technikai arzenáljában, tehát az intenzív lassításoknál is biztonságban érezheti magát a vezető. Ha az első és hátsó kerék forgási sebessége között túl nagy a különbség, az egykerekezés-gátló (Wheelie Control) avatkozik be a beállításoknak megfelelően.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az IMU a futómű-szabályozó (Öhlins Objective Based Tuning Interface) felügyeletét is ellátja, azaz annak tükrében határozza meg a húzó- és nyomófokozati csillapítást, hogy az adott pillanatban mit csinál a motorkerékpár. A karakterisztika módosítását az Öhlins Electronic Control (S-EC) rendszer, illetve az elektromotorokkal szabályozható első villa és központi hátsó rugóstag teszi lehetővé. Mindez a kezelhetőség teljesen új szintjét hozza el a pilóták számára, méghozzá olyan közvetlen – futómű felől érkező – visszajelzésekkel megspékelve, ami a lehető legprecízebb irányítást szavatolja. A funkciók közúton és versenypályán egyaránt kiválóan működnek, új korszak vette hát kezdetét a Honda szupersportmotorjainak történetében.
Mikor az S-EC módosítja a felfüggesztés beállításait, a kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) folyamatosan figyeli a hátsó kerék tapadását, és az IMU, az FI-ECU, valamint a TBW által pontosan szabályozza a tapadást, azon túlmenően, hogy az egykerekezés-gátló is készenlétben áll.
Sokoldalú motorról lévén szó, a műszeregység három főbb megjelenítési módot kínál fel. A Street közúton, a Circuit versenypályán, a Mechanic pedig a szervizelésnél nyer létjogosultságot, közös jellemvonásuk, hogy minden fontos adatot megmutatnak a pilóta számára. Hogy mely értékek jelenjenek meg, tulajdonképpen a vezető dönti el, a folyadékkristályos kijelző – akárcsak a RC213V-S esetében – tökéletesen személyre szabható.
Bár az elektronikai rendszer újdonság a Fireblade-en, abszolút illik az 1992-es, eredeti elképzeléshez, s nagyban hozzájárul az ideális súly/lóerő arány eléréséhez. Maga az erőforrás gyorsabban és magasabbra pörög fel, egyúttal nőtt a sűrítési viszony és a szelepvezérlés sem a régi már. Az elektronikus gázmarkolat (most elsőként került fel négyhengeres Hondára) és a gázállásérzékelő-szenzor (Acceleration Position Sensor, APS) fejlesztését az RC213V-S inspirálta.
A változtatások hatására jelentősen gyarapodott a forgatónyomaték és a teljesítmény az alsó fordulatszám-tartományban, és a felső régióban is klasszisokkal erősebbé vált a háromféle üzemmódban használható modell – a 8 kW-os plusszal 141 kW-ra, azaz 191,76 LE-re (13 000 f./perc) kúszott fel a csúcsteljesítmény. A gyorsváltó, a visszaváltás-asszisztens és az új nyomatékhatárolós tengelykapcsoló alapfelszereltségként jár a CBR1000RR Fireblade SP-hez,
akárcsak a magnéziumból készülő és egyéb kis tömegű alkatrészek, melyeknek köszönhetően 2 kilogrammal könnyebbé válhatott az erőforrás. További súlycsökkentést hozott, egyszersmind a tömeg-középpontosítást segítette elő az új, titán kipufogórendszer és a szintén titánból készülő üzemanyagtartály. A CBR1000RR Fireblade SP összességében 15 kilogrammot veszített súlyából, így nedvestömege csupán 195 kg.
A hídváz merevségét részegységenként határozták meg, s új, merevebb hátsó lengővillát alkalmaztak, amely még inkább passzol hozzá. Könnyebb lett a hátsó segédváz és a kerékgarnitúra is, a négydugattyús Brembo monoblokk nyergekre épülő fékrendszerbe pedig pályahasználatra is alkalmas fékbetétek kerültek.
A Fireblade SP idomzata nemcsak agresszív, hanem a nagy teljesítmény támasztotta követelményeknek is megfelel. Karcsúbb és kisebb lett, mint az elődmodell, s egyszemélyes üléssel társították a tervezők. A piros alapú, trikolor fényezés a Honda motorsport-történelmére utal, míg a fénydiódás világítás a kiváló látási viszonyokért felel.