HírekMotorokMotorozás

Hogyan lehet meghatározni egy motor gyártási évét?

Motorkerékpár alvázszámkereső

Bármikor adódhat olyan helyzet, hogy tudni szeretnénk a motorunk gyártási évét, a modell információt. Egy motor gyártási évének meghatározása egyszerűbb, mint gondolnánk.

Ez nem egy olyan dolog, amit minden nap csinál az (átlag)ember, ezért némi bizonytalanságot okozhat, hogy egyáltalán mit is kell keresni, hol, és különben is, mire kell figyelni. Rengeteg motorossal fordul elő, hogy nincs ezzel kapcsolatban kellő tudásuk, de az alábbiak elolvasásával ez majd megoldódik.

A helyzet ugyanis az, hogy az alapvetően járműveknél használatos alvázszám, az bizony a motorokra is érvényes, így annak leolvasásával megtudhatunk minden olyan adatot, amire szükségünk van.

De mi is az az alvázszám?

Az alvázszám a jármű egyedi azonosítója, amit úgy is szokás nevezni, nemzetközi rövidítése alapján, hogy VIN. Ez a számsor gyakorlatilag úgy működik, ahogy az embereknél az ujjlenyomat, azaz ennek leolvasásával teljesen beazonosíthatóvá válik az adott jármű, jelen esetben a motor.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

1980-ban vezették be azt az egységes nemzetközi rendszert, aminek segítségével a 17 karakteres kód leolvasásával megtudhatunk minden információt a gyártáskori állapotról.

Kétféle szabvány létezik ezekre a kódsorokra, az egyik az európai, a másik az Észak-Amerikában használatos. Mindkettőből kiolvashatjuk a következőket: a gyártómű világkódja, a jármű típusa, kivitele (minden fontosabb részlet, ilyenek a modell, motor fajtája, karosszéria kivitele, esetleg az ajtók száma, stb.), a sorszám.

Az első három karakter arra szolgál, hogy a gyártómű világkódját megtudjuk, majd Európában a 4-9. számok a részletekről is beszámolnak, a sorszám pedig a 10-17. szám. Amerikában ez némileg máshogy áll, itt a tizedik karakter (betű) segít meghatározni a modellt. Az i (I), o (O), q (Q),u (U), z (Z) betűket nem használják, hiszen ezeket nem könnyű kiolvasni, megkülönböztetni, ha valamelyest elkopnak.

Ahogy láthatjuk tehát, az alvázszám gyakorlatilag mindent elárul a motorunkról is, tehát ez az, amit érdemes megtalálnunk először. Az alvázszámkereső segítségével pedig azt is ellenőrizhetjük, hogy milyen az előtörténete, előélete a motornak.

Általánosan elmondható, hogy az alvázszám a motor fojtószelepnél, az alatt található, de a gyártók különféle megoldásokkal élnek, így akkor sem kell kétségbe esnünk, ha ott nem találjuk.

A lényeg, hogy az alvázszám ellenőrzése az első dolgunk legyen, amikor motorkerékpárt vásárolunk, mert bármekkora szakértők vagyunk, könnyen átverhetnek egy jól összeragasztott motorral. Ezt úgy értjük, hogy akármilyen jól nézhet ki egy jármű, belül valójában tele lehet nagyon váratlan és kellemetlen meglepetésekkel.

Mivel általában egyedül nehéz boldogulni ezekkel a számokkal, érdemes lefuttatni a keresést, hiszen rengeteg információt tudhatunk meg. Az is előfordulhat, hogy az előző tulajdonos olyan változásokat eszközölt, amik nekünk nem tetszenek, és ha vissza akarjuk nyerni a gyári kialakítást, nem jön rosszul az erről szóló adat.

Ahhoz, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések, hogy tudjuk, mire számíthatunk, milyen idős motort vásárlunk éppen, ne feledkezzünk meg erről!

 

Fotó: Freepic

Páros motoros karkötők a CsamShopban

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük