Házi barkácsKiemeltMotor felszerelésMotorokMotorozás

Fékezz biztonsággal – Fékbetétek, és amit azok cseréjéről tudnod kell

fekbetet csere 01Ha a fékbetétek szabaddá váltak, és kivetted őket a helyükről, látni fogod, hol gyűlt össze szennyeződés. Oldószerrel lazítsd fel a koszt, és szépen takarítsd ki a féknyereg belsejét, mielőtt visszanyomnád a dugattyúkat. A dugattyúk oldalán található koszt is távolítsd el. Ezt legegyszerűbben egy oldószerrel átitatott cipőfűzővel teheted meg úgy, hogy áthurkolod a dugattyún, és így tisztítod teljesen körbe a hengeres részt. Érdemes ezt a műveletet elvégezni, mert ha a dugattyúk benyomása során az itt lerakódott kosz bejut a porvédőn keresztül a tömítő gumikarmantyúig, akkor a tömítést tönkreteszi, és szivárgás léphet fel. Alaposabbak bekukkanthatnak a porvédő alá is kosz után kutatva. Ha sérült porvédővel találkozol, azt mindenképp cseréld.

Ha minden tiszta, kézzel mozgasd meg mindegyik dugattyút, kissé befelé nyomva. Ha mindegyik szépen mozog, akkor szerencséd van. Abban az esetben, ha valamelyik megmakacsolná magát, semmiképp sem erőszakold a helyére, és szereld be a betéteket szorult dugattyú esetén, mert majd neki fogja nyomni az új fékbetétedet a tárcsának, ahogy fent olvashattad. Első körben meg kell járatni a szorult dugattyút úgy, hogy benyomod majdnem teljesen, – eközben a többi dugattyú legyen megfékezve, mondjuk kis fakockákkal, hogy nem mozduljanak el – majd a fékkarral óvatosan pumpáld ki addig, hogy ne essen ki a hengerből, mert akkor légtelenítheted is a rendszert.

A többszöri ki-be járatás után is szoruló dugattyú esetében kinyomott állapotban a porvédő alá juttass be kevés fékfolyadékot – szilikonos fékfolyadékkal működő rendszerek esetén szilikonzsírt is lehet – majd folytasd a járatást. Ha ezek után is szorul, akkor sajnos elkerülhetetlen a féknyereg leszerelése, a dugattyú kiszerelése, esetleges polírozása, a henger kitisztítása, a gumialkatrészek cseréje. Egy ilyen komplex munkát bízz szakemberre, ha nem akarsz vele szenvedni, vagy nincs hozzá megfelelő eszközöd, gyakorlatod, türelmed.

Ha minden dugattyút kézzel, de viszonylag nagy erővel – vagy könnyedén – vissza tudtál tolni a hengerekbe, és minden szép tiszta, jöhetnek a fékbetétek. A dugattyúk visszatolása előtt szereld le a fékfolyadék kiegyenlítő tartály fedelét, és figyeld, hogyan emelkedik a folyadék szintje a benyomott dugattyúk hatására. Ha túl magasra emelkedne, tiszta fecskendővel – gyógyszertárban pár száz forintért kapható – szívj le belőle keveset, nehogy kicsorduljon.

Még mielőtt kiszerelnéd a régieket, nézd meg jól, hogyan voltak benne. Léteznek jobbos és balos betétek. Nehogy összekeverd őket. Rakd őket a helyükre, helyezd vissza a vezető tüskéket és a betétek mozgását akadályozó rugós lemezeket. Féktisztító spray-vel távolítsd el a szerelés közben keletkezett szennyeződéseket a fékbetétekről, a nyeregről és a féktárcsákról.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Ez után már csak annyi a dolgod, hogy a nyergeket felcsavarozod a helyükre. Mielőtt az egész mókának nekiállsz, szerezd be információt a csavarok lehúzási nyomatékairól, és nyomatékkulcs segítségével húzd meg őket. A fékbetétek néhány fékkar pumpálás után a helyükre csusszannak, és készen is vagy. Ekkor ellenőrizd a kiegyenlítő tartályban a folyadék szintjét.

{tweetme buttontext=Kattints és Tweetelj!}Ne feledd, hogy az első 50-100 kilométer alatt kerüld az erős fékezéseket{/tweetme}, azaz hirtelen hőhatásnak ne tedd ki az új alkatrészt. Ne ijedj meg, érezni fogsz némi szagot, ahogy a betét anyaga bekopik, felveszi a féktárcsa kissé barázdált felületének formáját. Ha a tárcsák már nagyon ramaty állapotban vannak, azokat is cseréld le. Nem érdemes velük azonnal tönkretenni az új betéteket.

Miután a betétek teljes felülettel érintkeznek a tárcsákkal, kialakul a teljes fékhatás, ami minden bizonnyal sokkal jobb lesz, mint korábban volt. Ehhez hamar hozzá fogsz szokni. Sokkal jobban adagolható lesz a fék a szűz, még nem elhasználódott betétek miatt. Hogy sokáig megőrizd ezt az állapotot, kerüld a tartós fékezést, mely jellemzően hegyi utakon, lejtőn lefelé lehet végzetes a fékbetétek számára. Vesd be a motorféket is a fékekkel párhuzamosan, illetve ha elkerülhetetlen a folyamatos fékezés, lassításhoz felváltva használd az első és hátsó féket, így az épp nem használt tud kicsit hűlni a menetszéltől.

Itt a téli holtszezon. Ha alkalmas helyed, garázsod, műhelyed van, akkor a többi karbantartási munka elvégzése során ne feledkezz meg erről a létfontosságú alkatrészről sem, így tavasszal nyugodt szívvel pattanhatsz nyeregbe, és az első csapatások során biztonsággal tudsz majd állni.

 

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük