HírekKultúraMotoros történelem

Egy BMW legenda születése

BMW R 80 GS 1A BMW R 80 G/S 1980-ban forradalmi újításnak számított. Az univerzális gép mindenféle útfelülettel meg tudott birkózni.

A radikálisan új, 800 köbcentiméteres gép egy sokoldalú, új műfaj születését jelentette: az R 80 G/S minden próbát kiállt a városi és hosszú távú közlekedéstől a terepmotorozásig. Akkoriban ritkák voltak a középkategóriásnál nagyobb off-road motorok, ráadásul azok kifejezetten speciális felhasználásra készültek.

A bemutatása óta eltelt több mint három évtized alatt a G/S-t többször másolták és utánzataival együtt a motorkerékpárok legnépszerűbb kategóriáját alkotják.

A BMW válasza a gazdasági nehézségekre

A BMW G/S modelljének ötlete az egy évtizednyi növekedés után romlani kezdő eladások idején, 1978-ban született meg. A visszaesés oka a gyenge dollár volt, ami különösen az Egyesült Államokban, a BMW Motorrad kiemelt exportpiacán nehezítette meg az eladásokat. A másik ok viszont a BMW konzervatív modellpolitikája volt. Az 1979. január 1-jén felállt új cégvezetés úgy döntött, hogy ismét felvirágoztatja a BMW motorkerékpár üzletágát.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Az első modell, amit a fejlesztési osztály egy szériagyártású gép alapjaként bemutatott számukra, egy új, nagy hengerűrtartalmú off-road prototípus volt.

Az új modell nagyrészt a BMW R 80 utcai motorkerékpár alkotóelemeiből épült fel. Ezeket viszont ötletesen kombinálták új fejlesztésekkel, így a motorkerékpárnak teljesen új stílust kölcsönöztek.

A könnyebb hátsó rész és a nagyobb első kerék, megalapozták a motor off-road képességeit, a kiemelkedő technikai innovációt viszont az egyágú lengővilla jelentette a hátsó keréknél.

A megoldást már korábban kidolgozták a BMW mérnökei, de mindeddig hanyagolták. A teljesen új, nagyteljesítményű, bármilyen körülmények között használható motor kialakításakor viszont tökéletes megoldásnak bizonyult.

Egy sikeres magyar

A prototípus bármilyen hivatalos fejlesztési leírás nélkül készült el, majd a tesztelők azonnal használatba vették. A gép cross country versenyeken is rajthoz állt a gyári csapat színeiben.

A cross country ismerős terep volt a BMW számára. Korábban, a ’20-as és ’30-as években a gyár sikeresen szerepelt az ún. hatnapos versenyeken, majd az ’50-es és ’60-as években a BMW bajnoki címek egész sorát nyerte el. 1970 és 1972 között, Herbert Schek három cross  country bajnokságot nyert a módosított BMW R 75/5-ös utcai motorkerékpárral.

1978-tól a szabályok ismét megengedték, hogy négyütemű motorok is rajthoz álljanak a bajnoki futamokon. A BMW teszt részlegénél dolgozó Peres László második helyezést ért el a német bajnokságban a saját maga által épített 800 köbcentiméteres motorral, ami összesen 142 kilogrammot nyomott.

Peres sikere csak a kezdet volt, amelynek köszönhetően 1979-ben a BMW gyári csapatot alapított, hogy hivatalosan is rajthoz álljon cross country versenyeken. Az elkötelezettség jutalma Richard Schalber 1979-es, és Werner Schütz 1980-as német bajnoki címe volt. Ezek mellett Rolf Witthöft az Európa-bajnokságot is megnyerte, szintén 1980-ban.

Páros motoros karkötők a CsamShopban

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük