Balesetem volt, hogy tegyem túl magam rajta?
Azt mondják, kétféle motoros van: aki esett már el motorral és aki majd fog. És aki elesett, az jó eséllyel sokáig nem tudja elfelejteni a balesetet, ami rányomja a bélyegét a motorozására. De mégis hogyan tegyük túl magunkat egy esésen?
Ezúttal a zárt Facebook csoportunkban jött egy kérdés ezzel kapcsolatban. Mivel többen is jártak már így, talán hasznosak lehetnek a válaszok másoknak is, akik hasonló cipőben járnak.
Sziasztok Csajok!
Olyan problémával kapcsolatban írok, hogy sajnos tavaly augusztusban volt egy kisebb balesetem. Hídon elkapott egy óriási nagy zuhé jég esővel és a lehajtón egyszerűen nem tudom mi történt, de sikeresen elvágódtam. Nem lett nagyon nagy baj szerencsére (térdem megsérült), de ez annyira letörte a szarvamat, hogyha eszembe jut az esőben motorozás, akkor kissé kellemetlen érzések fognak el. Hetedik éve motorozom, most váltanék majd nagyobb motorra.
A kérdésem pedig azokhoz szólna aki élt már át balesetet, hogy hogyan jutott túl ezen? Mennyi idő volt?
Köszönöm szépen a válaszokat!
És a válaszok a tagoktól:
„Szia! 1,5 eves a jogsim, az első utamon elvágódtam a körforgalomba (kiindexelt egy autó, elkezdett befordulni, de hirtelen meggondolta magát és kiugrott, én meg besatuztam). Olyan jól sikerült az élmény, hogy körforgalom “fóbiám” lett. De már kezdek kijönni belőle, tréningekre/képzésekre járok, mert bátortalan vagyok. Sztem sokat segít. Biztos van olyan képzés is, ahol vizes pályán lehet gyakorolni.”
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
„Szia egyszerűen mész és leküzdöd a félelmet, ami feltör és kész. Menni és menni, ennyi.”
„Szerintem a fokozatosság a lényeg. Ha olyan szituba kerülsz, először menj nagyon óvatosan, aztán érezni fogod mi az elfogadható tempó vizes úton. Illetve, ha gondolod nézz utána van-e kifejezetten olyan motoros tréning, ami az extrém körülmények között zajlik. Így ellenőrzött környezetben küzdhetnéd le a félelmedet. Én nagyon szorítok, menni fog.”
Nekem „csak” sima esés volt, mert egy kislány kiszaladt elém. Mai napig tartok az emberektől, de én 10 perc után simán visszaültem és ugyanúgy megyek. Ha eszembe jut a baleset, akkor kissé felkavar, de örülök, hogy a kislányt nem kaptam el, ami kb. millimétereken múlt.
Ez 2016-ban volt, 25 éves voltam.”
„Szia! Én kapásból az első rutin vizsgán szakadó esőben zakóztam egy akkorát, hogy öröm volt nézni… átélni meg főleg…, de utána többször is vezettem esőben… eléggé rá tudtam parázni a dologra…, de valahogy erősebb bennem a motorozás iránti szeretet, mint a félelem. Egy kis félőrült vagyok mondjuk…, de idővel le tudod küzdeni csak ne stresszelj nagyon rá a dologra! Illetve nekem még az segített, hogy magamban kielemeztem, hogy mit basztam el és így tudtam magam fejleszteni, hogy legközelebb ne csináljak ekkora marhaságot.”
„Velem is pontosan ez történt. Azóta is van bennem egy kis félelem az esőben meg a kanyarokban, de szerintem egy kevés félelem nem árt, én alázatosabbnak érzem azóta magam a motor iránt. Jobban meggondolom a dolgokat, észnél vagyok mindig.”
„Ugyan ez. Addig csak bólogattam arra, mikor az oktatóm mondta, hogy a motor azonnal büntet és tisztelni kell. Na ott meg is tanultam egy életre, hogy kevés esetben van második esély ilyen helyzetben. Minden helyzetben ez a mondat ugrik be, hogy azonnal büntet.”
„Már nem tudom hányszor csúsztam ki kanyarokban olajfolt, sóder, vagy csak fáradtság miatt. De volt komolyabb is, egyiknél a motor első felnije kettétört, masiknal akkorát zakóztam, hogy a motor totál kár lett, nekem meg elszakadt a térdszalagom… és igen, zabszem volt a seggemben, mikor újra felültem két kerékre, de az egyetlen, ami segített hogy minél hamarabb minél többet újra motorozni. Ìgy a félelem helyét ismét jó élmények és érzések vették át.”
„Engem kutyák támadtak meg egy faluban kb. 2 éve, puff, csatt, motor felállít, mentem tovább egyből. Elején jobban tartottam az állatoktól, de tudatosan próbáltam rá figyelni, hogy ne vonja el a figyelmem a motorozasrol. Te esetedben mondjuk megpróbálkoznek egy gumicserevel (Michelin road 5-6 a legjobb esőben, én is ezt használom, es volt, hogy 800 km-t jöttem vele egy nap szakadó esőben Pécsről Tirolba, és haladtam vele rendesen, mert különben sosem értem volna ki, meg azóta is többször teszteltem a hegyekben nagy esőben). Ezeket a gumikat tesztelni egyszer esőben mondjuk pályán, és ha látod, hogy tényleg kb. úgy tapad esőben, mint szárazon, akkor hátha visszajön neked is automatikusan a bizalmad.”
„Engem 2szer ütőt el autó, azóta tartók mindegyiktől (őrültek). Nem vártam, amint lehetett újra motorra ültem, jobban figyelek kissé beszaribban előzők, de menni kell.”
„Nagy biztonságérzetet tud adni, ha baromira beöltözöl, jó minőségű cuccokba. Én estem sokat, sokszor semmi bajom nem lett.”
„Nekem az első hazautam vègèn, az utolsò kanyarban, dombon fel, 1500-as intruderrel, kocsival szemben… mèg a felnit is lefejeltem a kocsin, meg a làbam is beszorult. De inkàbb csak tanultam belőle, aztàn remèlem legközelebb ügyesebb leszek. Nem kerülöm azt a kanyart, de òvatosabb vagyok azòta! A kanyarban csùszàshoz nekem eső sem kell. Ügyesen!”
„Egyetértek a csajokkal… Újra lóra ülni és óvatosabban, de menni! Én sóderes kanyarban csúsztam ki, ebből lett egy váll protézis, ami mai napig sem engedi működni a vállam…. De motorozni tudok, sőt! Horvátország-Szlovenia és bent a Pesti technikás közlekedés sem szegi kedvem. Nem fogom soha abbahagyni.”
„2 éve egy autós nem adta meg az elsőbbséget és esős időben kitolta alólam a motort. Azonnal felültem rá a helyszinelés után és a szakadó esőben haza motoroztam vele. Azóta mindenki ellenségem az utakon, még a szembe repülő rovarok is, tehát sokkal körültekintőbb lettem. A szuper az egészben, hogy 420 km esőben motorozás után az utolsó 18 km-en történt a balesetem.
Szerintem mikor nem egy szakadó eső van, menj ki valami csendes helyre gyakorolni, nem árt a tréning esőben sem. Legfontosabb, hogy a fékek, kerekek nem úgy viselkednek, mint száraz időben (ezt tudod, tapasztaltad) a gyakorlás nagyobb része az indulás, hirtelen akadály kikerülése és a megállás mindkét fék használatával legyen.
Ha most vagy motorváltás előtt, olyat keress aminek a súlypontja nagyjából középen és alacsonyan helyezkedik el, kevésbé fog kicsúszni kanyarban vagy akadály kerüléskor. Gumik minősége is fontos, esős időben is hogy tapad, általában van táblázat zajszint, üzemanyagfogyasztás, tapadás esős időben nem árt utánajárni. Ügyes vagy nem lesz gond.”
Tehát összességében elmondható, hogy „kutyaharapást szőrével” vagyis a motoros baleset utáni poszttraumás streszt motorozással lehet orvosolni, gyűjteni a pozitív élményeket és azokkal felülírni a rossz emlékeket.
Azt is mondják, hogy az agyban a félelem és az éneklés területe egybe esik, ezért ha énekelsz, nem tudsz félni (ezért szokás a sötét pincékben is énekelni). Szóval próbáld ki, hogy ha jön a motoron (vagy bárholmáshol) a para, akkor zendíts rá jó hangosan valami nótára, és a félelemnek nyoma sem lesz.
Egyébként pedig motorozz sokat, de eleinte óvatosabban!
Címlapfotó: bialasiewicz