A Yamaha hibrid prototípusa a jövő nagy robogója felé mutat
A Yamaha 25 évvel ezelőtt az XP500 T-Max modellel alapvetően megalkotta a maxi robogó koncepcióját. Most a vállalat azt vizsgálja, hogyan lehetne a hibrid meghajtást alkalmazni a jövőbeni, ugyanezt a kategóriát célzó motorokban.
A HEV Proto egy guruló laboratórium, amely a hibrid hajtásláncok lehetőségeit vizsgálja, és a Yamaha közzétett egy videót, amely bemutatja, hogyan működik a „soros-párhuzamos” hibrid rendszer.
A négy keréken egyre ismertebbé váló hibridek általában vagy „soros” vagy „párhuzamos” kialakításúak. A soros hibridet gyakran nevezik hatótávnövelőnek is, és olyan elektromos járművet jelent, amelynek belsőégésű motorja kizárólag egy generátor meghajtására szolgál, amely szükség esetén feltölti az akkumulátort.
A párhuzamos hibrid ezzel szemben benzinmotorral rendelkezik, amely a kerekeket és az elektromos motorokat is hajtja, az elektromos energiát pedig extra lökettérfogatként használják a károsanyag-kibocsátás csökkentése és az üzemanyag-fogyasztás javítása érdekében.
A Yamaha által bemutatott soros-párhuzamos hibrid a két konstrukció kombinációját kínálja, lehetővé téve a tisztán elektromos üzemmódot, miközben benzinmotor és váltó is van benne, amely képes meghajtani a kerekeket. A Kawasaki Ninja 7 Hybrid és a Z7 Hybrid így működik – ezek az egyetlen nagy hibrid motorok jelenleg a piacon -, és a Yamaha tervezése is ezt a mintát követi.
Teljesen elektromos üzemmódban a motoros lábai közé szerelt akkumulátor a hátsó kerékagyon lévő villanymotort táplálja, így a motor úgy működik, mint bármely más elektromos gép. Amint elindul, kezdetben sorozatos hibrid üzemmódba kapcsol, a belsőégésű motor működik, de alacsony sebességnél minden energiája egy generátorba kerül, amely feltölti az akkumulátort, és nincs összekapcsolva a hátsó kerékkel. Nagyobb sebességnél egy tengelykapcsoló kapcsol be, hogy a belső égésű motor egy szíjhajtáson keresztül a hátsó kerékhez kapcsolódjon, és az elektromos energia lekapcsolódik, hogy kímélje az akkumulátort.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
A Kawasaki hibridjeihez hasonlóan a Yamaha prototípusa is rendelkezik egy „boost” üzemmóddal, amelyben a belső égésű motor és az elektromos motor egyszerre hajtja a hátsó kereket, maximalizálva a teljesítményt és a gyorsulást.
A Yamaha szerint a jövőben a rendszer – bár a prototípus egy maxi-scooter stílusú motorkerékpáron készült – minden típusú motorkerékpáron alkalmazható lesz, beleértve a roadstereket és a sportmotorokat is.