fbpx

25 éves a GSX-R

A GSX-R sorozat annak idején alaposan felbolygatta a motorgyártók fej-fej mellett haladó élbolyát:  „Így is lehet? Ilyen is létezhet?” – kiáltott fel a meglepett nézősereg.

A 25 éve bemutatott első GSX-R körülbelül úgy hatott a versenytársakra és a csillogó szemű publikumra, mint amikor a fekete-fehér tévékhez szokott közönségnek bemutatták az első színes tévéket. A GSX-R motor egyszerre rendelkezett egy versenymotor minden tulajdonságával és az utcai motorok fontos jellemzőivel. A motorosok értékelték, hogy a kivételesen könnyű és kompakt kialakítása mellett hihetetlenül erős is.

A versenytársak azonnal hozzáfogtak a GSX-R-hez hasonló könnyűsúlyú gép kifejlesztéséhez kompakt motorral, alumíniumötvözetű vázzal. Az európai és amerikai piacon a GSX-R 750 volt az első modell, melyet közúton használható „versenymotor replikaként” fejlesztettek.

 

A motor hengerűrtartalmát 750 cm3-ben határozták meg, amely az „Endurance” versenyek jellemző lökettérfogata volt. A teljesítménye, meghaladta az osztály átlagos 85-95 lóerős átlagát, ugyanakkor kiemelkedően könnyű volt. Továbbfejlesztették a hűtőrendszert („SACS” – Suzuki Advanced Cooling System), ami a hengerfej és a dugattyúk motorolaj-befecskendezéses olajhűtését jelentette. A típus 1984 szeptemberében mutatkozott be a Kölni Motorkiállításon. A motort 1985-ös modellként dobták piacra. A gép már ebben az évben lélegzetelállítóan szerepelt a Le Mans-i 24 órás versenyen: az első két helyet ezzel a típussal szerezték meg.

1986-ban kezdte pályafutását a GSX-R 1100. A sorozat zászlóshajója újratervezett motort és vázat kapott, de követte a GSX-R 750 stílusát. Míg a GSX-R 750 erősen sportos jellemzőkkel jeleskedik, addig a GSX-R 1100 egy csúcsminőségű, gyors sporttúra modell.

Az első, 1985-ben bemutatott, GSX-R 750 modellt világszerte megkedvelték a motorosok. Egyéni stílust teremtett az alumínium dupla bölcsővázba szerelt négyütemű, soros, négyhengeres DOHC vezérlésű (1992-től vízhűtéses, enyhén döntött) motorblokkal. Az utcai versenymotor alapmodell határainak átlépéséhez kifejlesztették az GSX-R 750 új generációját, amelyben az összes alkatrész, a motort és a vázat is beleértve, megelőzte korának technológiáját. Ezzel 1996-ban megtörtént a GSX-R 750 teljes modellváltása, egy GP motor tervezési alapelveit követték. Az RGV-G alapokon tervezett motorral hatalmas sikereket értek el a versenyeken, és megmutatták a világnak, hogy a GSX-R 750 újjászületett.

1997-ben újult meg a 600 köbcentis modell. A típust a legjobban kezelhető gépként értékelték a műszaki jellemzők és a teljesítmény optimalizálására tett erőfeszítések eredményeképp. Ezek a fejlesztések a motort is érintették: kisebb és rövidebb furat-löket arány jellemezte, ezen kívül állítható első villákra cserélték a GSX-R 750 fordított első teleszkópját. A GSX-R 750 alapjain ez a modell előnyös tulajdonságainak köszönhetően kiemelkedő teljesítményről tett tanúbizonyságot a versenypályán.

1998-ban befejezték az 1986-ban piacra dobott GSX-R 1100 gyártását. 2001-ben a GSXR 1000 tette teljessé az azonos tervezési alapelvekkel rendelkező három modellt (600, 750 és 1000). A GSX-R 1000 kiemelkedő teljesítménnyel és nyomatékkal, valamint ezzel együtt jól kihasználható teljesítmény-karakterisztikával jellemezhető. Mivel a GSX-R 750 könnyű és kompakt váza alapján tervezték, a futási, fordulási és fékezési stabilitása korát megelőzően kiegyensúlyozott. Amikor az 1000 köbcentis modell megjelent a nemzeti és világ körüli Superbike versenyeken, világszerte számos győzelmet aratott.

A GSX-R sorozat legújabb zászlóshajója, a GSX-R tervezési alapelvek megtestesítője több mint 25 év csúcstechnológiáját hagyta maga mögött. A 2009-es GSX-R 1000 rövidebb löketű, kompaktabb motorral rendelkezik. Tervezésekor meghosszabbították a lengőkart és lerövidítették a tengelytávolságot, így javultak a kezelési és tapadási jellemzők, ami a versenyzési lehetőségek további fejlesztését célozza. E modell kialakításakor a könnyed kezelhetőség mellett a környezetvédelmet is szem előtt tartották, továbbá a motor megjelenése jövőbe tekintő, finomabb stílust képvisel.

Ajánlom másoknak is

Cseréld a bukósisakodat sapkára!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése

Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x