Program a biztonságos közlekedésért
Az Európai Bizottság július 20-án hagyta jóvá az új közúti közlekedésbiztonsági programját, melynek célja, hogy a következő évtizedben felére csökkenjen a közúti halálesetek száma Európában.
A program különböző kezdeményezéseket tartalmaz európai és nemzeti szinten a járművek és az infrastruktúra biztonságosságának, valamint az utakon közlekedők magatartásának javítását helyezve középpontba.
A program hét stratégiai célkitűzést tartalmaz:
1. Középpontban a motorosok:
A Bizottság külön hangsúlyt kíván fektetni a motorkerékpárokra, valamint a többi kétkerekű gépjárműre. Míg a többi közlekedési eszköz esetében egyre csökken a halálos kimenetelű balesetek és a súlyos sérülések száma, a motorkerékpárok esetében szinte alig, vagy egyáltalán nem figyelhető meg csökkenés.
A Bizottság a következő európai szintű intézkedésekre tett javaslatot a kétkerekű gépjárművekkel kapcsolatban:
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
- Több közlekedésbiztonsági intézkedés bizonyos kétkerekűgépjármű–kategóriák esetében: például kötelező ABS fékrendszer, automatikus világítás, és az illetéktelen beavatkozások elleni intézkedések módosítása (a sebességkorlátozó elmozdításának megakadályozására).
- A védőfelszerelésekkel – pl. védőruhával – kapcsolatos általános előírások kidolgozása, vagy annak megvizsgálása, hogy lehetséges-e légzsák motorkerékpárba és/vagy, védőruházatba való beépítése.
- A műszaki vizsgálattal kapcsolatos európai uniós jogszabályok motorkerékpárra és egyéb kétkerekű gépjárművekre való kiterjesztése (ez eddig még nem történt meg).
2. Gépjárművek biztonságát javító intézkedések:
Komoly munka folyt a 2001–2010-es időszakban is olyan „passzív” biztonsági felszerelések tekintetében, mint a biztonsági öv vagy a légzsák. 2011 és 2020 között új, „aktív” biztonsági intézkedések lépnek majd életbe a következő biztonsági felszerelésekkel kapcsolatban:
- Kötelező elektronikus menetstabilizáló program (személygépkocsik, buszok és tehergépkocsik számára, az úttartás érdekében, kipörgésgátlás céljából)Kötelező, sávelhagyásra figyelmezető rendszer (tehergépkocsik és buszok számára)
- Kötelező automatikus vészfékrendszer (tehergépkocsik és buszok számára),
- Kötelező, biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés (személygépkocsik és buszok számára)
- Kötelező sebességkorlátozó a könnyű tehergépjárművek számára (a tehergépkocsik már fel vannak vele szerelve)
- Az elektronikus gépjárművek tekintetében a Bizottság külön fogja meghatározni azokat konkrét intézkedéseket, amelyek a biztonságra vonatkozó technikai alapelveket írják majd elő.
- A Bizottság meg fogja vizsgálni, hogy bizonyos átalakítás után kiterjeszthetők-e olyan vezetéstámogató rendszerek, mint az ütközésgátló jelzés alkalmazása a kereskedelmi és/vagy magán gépjárművekre is.
- 2003 óta az európai törvényhozás nagy hangsúlyt fektetett a balesetek kockázatának csökkentésére az olyan veszélyeztetett csoportok tekintetében, mint a gyalogosok és a kerékpárosok, többek között az energiaelnyelő lökhárító és a holttértükör kötelezővé tételével. Ezen a területen további technikai előírások lehetőségének megvizsgálására lesz szükség.
Gépjárműbiztonság a közutakon – műszaki vizsgálat:
- A Bizottság a továbbiakban ösztönözni fogja a műszaki vizsgálattal kapcsolatos európai jogszabályalkotást annak érdekében, hogy a műszaki vizsgákat a tagállamok kölcsönösen elismerjék, és így az egyik tagállamban elvégzett vizsgálat érvényes lehessen egy másikban is.