Pályamotoros alapfelszerelés
Biztosan benned is felmerült már a kérdés, hogy oké, kipróbálod a pályamotorozást, de mégis mire van szükséged ehhez. Elég csak befizetni a napijegyed, odagurulni, felmenni a pályára és kész?
Mint egyéb sportok, ez is kíván némi előkészületet. Az első és legfontosabb szabály, hogy kipihenten érkezz – ha lehet, ne egy hajnalig tartó buli után, fáradtan, és dehidratáltan akarj pályázni, mert hidd el, az nem lesz túl jó after-buli. A friss és üde éned mellé természetesen szükséged lesz még néhány dologra. Persze nem kell egyből egy egész istállóval betoppanni, kivéve, ha már versenyzői szinten űzöd a dolgot, akkor viszont felesleges is tovább olvasnod.
Az egyszerűség kedvéért különböztessünk meg 3 szintet: kezdő – középhaladó – haladó, hogy tudd, körülbelül milyen alapfelszerelést hozz magaddal a saját motoros tapasztalatodhoz igazítva.
KEZDŐ SZINT
Ha keveset, vagy egyáltalán nem jártál még pályán, esetleg csak tavaszi visszarázódás miatt mész általában.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
- Tökéletesen felkészített motor: a motor műszaki állapota az egyik legfontosabb összetevője a pályamotorozásnak. Nemcsak saját és a többiek biztonságát veszélyeztetheted, de az aszfaltra csöpögő olaj több pályán is feláras mulatság. Tedd rendbe a vasat: ne folyjon/csepegjen belőle semmi, fogjon a féked és alapvetően a közúti közlekedéshez szükséges feltételeknek feleljen meg.
- A pálya követelményeinek megfelelő motoros felszerelés: bőrruha, bukósisak, hosszú szárú protektoros csizma és kesztyű.
- Villáskulcs/csavarhúzó/imbuszkulcs: a visszapillantók leszereléséhez, amennyiben nem behajthatók – nem kritérium, de érdemes a tükröket leszerelni (legalább leragasztani vagy behajtani) hogy akarva-akaratlanul se tudj belepillantani menet közben, és ne másra figyelj csak saját magadra. Egyrészt ez elvonja a figyelmed, másrészt balesetveszélyes helyzeteket is okozhatsz azzal, ha előzékenység révén a mögötted lévőt el akarod engedni (hirtelen irányváltás, amire a hátsó nem számít, hisz feltételezi, ideális íven közlekedsz).
- Rengeteg folyadék: a pályamotorozás egyfajta sport, amely során sokat tornázik az ember a vason, így nem lehet elégszer hangsúlyozni a megfelelő mennyiségű víz/folyadék pótlásáról, főként a nyári melegben.
- Teli tank: ciki, ha épp körözés közben áll le alattad a gép, nem beszélve arról, hogy balesetveszélyes helyzetet is alakítasz ki azzal, ha a pálya szélén megállsz, vagy ne adj Isten, elesel. Ne spórolj a benzinnel, készülj fel vele megfelelően.
- Vizes törölköző: „életmentő kellék” – Gondolj csak bele, egy erős nyári vasárnapon pályamotorozás a terv. Felmész a pályára, nagyon meleg van, az aszfalt szinte izzik, ami persze nyomja fel a hőt rád, nem beszélve arról, hogy full bőrben vagy. Lejössz a pályáról, és egy nedves törölközővel hűtöd az arcod: csoda érzés. Apróság, de akkor olyan sokat tud segíteni, nem is gondolnád.
KÖZÉPHALADÓ SZINT
Ha már túl vagy jónéhány pályanapon, komfortosan érzed magad és már élvezettel gyűjtöd a pályakilométereket, miközben érzed a folyamatos egyéni fejlődést, amely akár a köridőben is megmutatkozik, ide sorold magad.
- Tartalék idomszett: ahol fát vágnak, ott bizony hullik a forgács, tehát jócskán benne van a rizikója a bukásnak. A tartalék idomszett (vagy pályaidomszett) arra szolgálnak, hogy ne a gyárit kelljen kukába dobnod, ha kicsúszol és megsérül vagy ripityára töröd. Ilyenkor érdemesebb egy kínai/után gyártott vagy pályaidom szettet rendelni és azt felapplikálni a vasra, így a gyári bármikor visszatehető, és nem kell hónapokat várnod, míg megjön az új. Nem beszélve arról, hogy a motorért való aggódás gátja is eltűnik (vagy halványul), melynek következtében sokkal bátrabban tudsz kanyarogni, gyorsítva ezzel egyéni fejlődésedet is.
- Deklivédők/bukógomba: amint a motor vízszintes helyzetbe kerül, nemcsak az idom, tükrök és egyéb „kiálló” részek sérülhetnek, de a deklijeid is, melyek cseréje elég borsos pénzbe kerül. Éppen ezért érdemes deknivédőkkel felszerelni a gépedet. Ezek mind motortípus függőek, többféle anyagból készülhetnek (pl.: karbon, műanyag) és felfogatásukat tekintve is különbözőek közül választhatsz (csavaros, felragasztós). Csúszástól és ütéstől egyaránt védenek. A bukógomba egy másik eset, az leginkább a motor eldőlésénél védi az idomokat, de csúszásnál többet árthat, mint használ.
- Guminyomásmérő: Ha már mész egy bizonyos tempót, fluid a motorozásod a pályán, érdemes a guminyomásra is figyelned, hiszen közúti beállításokkal itt sokkal nagyobb nyomást tudsz elérni a folyamatos igénybevétel miatt.
- Pályázásra alkalmas sport/supersport gumi: ha már nem csak az élvezeti faktor a fontos, hanem a köridő is, sajnos be kell fektetni megfelelő papucsokba. Minden gyártó kínál felsőpolcos terméket, ez egyéni preferencia kérdése.
- Térkoptató: A motoros bőrruhák egyik cserélhető kiegészítője, amely arra szolgál, hogy „térdletételnél” ne a ruhád anyagát, hanem a koptatót csiszolja az aszfalt. Túl nagy jelentősége nincs, leginkább visszajelzésre lehet használni (hogy érezd, milyen mélyre van döntve a motor az aszfalthoz képest), illetve extrém esetben ez által akár “rá lehet kicsit támaszkodni az útra”. Persze ne az legyen a cél, hogy leérjen a térded, hiszen az semmit sem jelent. Hidd el, amint egyenletes tempóban, megfelelő kanyartempóval veszed az ideális íveket, meg fogsz lepődni, de a térdletétel magától fog jönni.
HALADÓ SZINT
avagy cél a köridő.
- Átlátszó plexi a motorra: hosszú egyenesek miatt, nagyobb pályára, hogy be tudj bújni mögé.
- Gumimelegítő: lehet nélküle élni, de csak magaddal fogsz kitolni. Az egyébként is kevés energiádat és idődet arra fogod pazarolni, hogy gumit melegíts enélkül.
- Motoremelők: amennyiben úgy döntesz, hogy gumimelegítőt használsz, esetleg valamit cserélni, szerelni szeretnél, kelleni fog emelő is.
- Köridőmérő: Egy bizonyos tempó felett, amikor már magabiztosan veszed az íveket, érdemes a köridőt is mérned, hogy tudd, mennyi időt tudsz faragni az előző körökhöz képest. Köridőmérőből többféle is van: vagy applikációt választasz ehhez, vagy a kütyü-verziót szerzed be. Utóbbi nyilván megbízhatóbb, pontosabb időt mér, és nem kell aggódni attól, ha az app-ban az adott pálya rajza nincs benne.
- Slick gumi: Amennyiben már elérted az utcai szupersport gumik határát (ami egyébként irdatlanul nehéz), vagy csak piciny lelked megnyugtatására, érdemes a csak kimondottan pályahasználatra engedélyezett slick gumikat használni. Eleinte ebből is az úgynevezett „vágott slick”-et, ami a több gyűrődés miatt nehezebben hűl ki, ha nem tudod a terheléssel a megfelelő hőmérsékleten tartani.
Nagyon fontos, hogy ne mással, hanem saját magaddal versenyezz a köridőben, hiszen mindenki más és más tudásszinttel rendelkezik.
Profi, versenyzői szinten természetesen ettől sokkal több minden kell, de az már más tészta.
Ha be tudod lőni magad valamelyik kategóriába, akkor nem kell mást tenned, mint a megfelelő felszereltséggel beregisztrálni magad egy pályanapra és kipihenten, frissen és üdén, nagy mosollyal az arcodon jó érezni magad. Nem olyan nagy ördöngösség, csak el kell kezdeni valahol, a többi pedig majd jön magától.
Már egyetlen pályanap is rengeteget tud adni a közúton való motorozásodhoz: jobban megismered a motorod, a saját határaidat és sokkal felkészültebben, kisebb reakcióidővel tudsz majd egy-egy necces helyzetben is helytállni. Remélem, veled is találkozhatok az Euroringen. Én ott leszek, és te?