Játékosan tanulják a gyerekek a közlekedési szabályokat
A gyermekek a közlekedés körülményei között is szuperképességekre vágynak – derült ki a Goodyear Biztonságos Óvoda programjának rajzversenyéből.
A Goodyear, mint minden évben, idén is meghirdeti pályázatát óvodásoknak, aminek témája a közlekedés köré épül.
A rajzverseny amellett, hogy jó lehetőség az ovisoknak arra, hogy megmutathassák tehetségüket, abban is segít, hogy játékos, érdekes módon tanulják meg a közlekedési szabályokat.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A Goodyear Magyarországon 2010-ben indította útjára Biztonságos Óvoda programját, aminek célja, hogy felhívják a figyelmet a biztonságos közlekedésre, és, hogy az óvodás korú gyerekek minél korábban megtanulják az alapvető szabályokat.
A programhoz eddig már több mint 300 intézmény csatlakozott, akik fényvisszaverő biztonsági mellényeket, oktatóanyagokat kaptak, hogy az óvodai séták biztonságosabbak legyenek.
A program keretében minden évben indul egy rajzverseny. Az idei verseny előtt Dr. Vass Zoltán gyermekpszichológus elemezte a tavalyi verseny rajzait és megállapította, hogy a közlekedés témája a „máshová kerülni”, a „gyorsan odaérni” vágyteljesítő, játékos fogalmait hívták elő, és a fantázia, a varázslat témaköreit idézték fel a gyerekekben.
A rajzok visszatérő témája a sebesség volt: a gyerekek képesek szeretnének lenni arra, hogy gyorsan érjenek egyik helyről a másikra. Ez nem meglepő, mivel minden gyermek általában is szeretne nagyobb, ügyesebb, erősebb és gyorsabb lenni és olyan különleges képességekkel rendelkezni, mint például a repülés.
„A gyermekek önmagukat a közlekedés agilis szereplőinek mutatják be a rajzokon, akik nem a közlekedési szabályokkal foglalkoznak, hanem a játékkal: az út közepén mennek, a zebrának nem tulajdonítanak jelentőséget, a közlekedési táblákat nem ismerik, vagy nem foglalkoznak velük. Érdekes, hogy az utakon felnőttet sem ábrázolnak. Az óvodáskori gyermek világában összemosódik a képzelet és a valóság. A balesetek jelentőségét sem érti meg az óvodáskorú gyermek, sérthetetlennek hiszi önmagát, aki túlél minden balesetet, mint a mesefilmek szereplői” – mondta Dr. Vass Zoltán.
A rajzok elemzése nagyon sok tanulsággal szolgál: kiderül belőlük, mi foglalkoztatja az óvodáskorú gyermeket, milyen motivációkat és érdeklődési területeket mozgat meg. Ez utat mutat ahhoz, hogyan lehet a gyermekeket megtanítani a biztonságos közlekedés szabályaira; hogyan lehet ezt játékossá tenni; hogyan kell a képzeletet megmozgatni és a szabálytanulást érdekessé, izgalmassá tenni.
„Remek példa erre, hogy az unalmas láthatósági mellényekre ragasztott, vicces matrica olyan kedvenc tárggyá teszi a mellényt, amelynek viseléséért versengenek az óvodások. A gyermek számára a tárgyak fontosabbak, mint a felnőttnek, elnevezik őket és megszemélyesítik, ami szintén felhasználható új ismeretek tanításához”– tette hozzá a professzor.
A Biztonságos Óvoda programban november 15-től december 15-ig mutathatják meg tehetségüket az óvodások, akiknek a jövő járműveit kell megtervezniük.
A három legjobbnak ítélt rajz alkotója egy-egy értékes Minimax csomagot kap, valamint óvodája számára biztonsági mellényeket nyerhet. A pályázó óvodák közül további kettő sorsolás alapján szintén a szárnyas cipővel ellátott mellényekkel lesz gazdagabb.
(A remek kezdeményezés kapcsán jutott eszembe, hogy külön ki lehetne térni a járművekre is, esetünkben a motorokra. Vajon hogyan látják az ovisok a motorosokat…?)