HírekMotorokMotorozás

Akik a közlekedési balesetek ellen dolgoznak Pest Vármegyében

Újabb év telt el, így ismét eljött a napja a Pest Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság (PVMBB) éves elnökségi ülésének. Ezúttal a szokásos évértékelésen és a költségvetés áttekintésén túl az új tagok választása is a bizottság feladatai között volt.

2025. március 19-én, Budapesten az Országos Rendőr-főkapitányság székházában, a Teve utcában tartotta szokásos összejövetelét az új nevén Pest Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság. A Pest Vármegyei Rendőrség berkein belül működő szervezet 1992-ben azért jött létre, hogy munkájuknak köszönhetően a vármegyében csökkenjen a balesetek száma, illetve a balesetek kimenetelének súlyossága.

A bizottság tagjai között olyan közlekedési szakemberek, illetve szervezetek képviselői vannak, akik munkájukkal jelentős erőfeszítéseket tesznek a baleset-megelőzés érdekében. Ezúttal 3 új tag megválasztása is szerepelt a programban. Az új tagok: Gyulay Rebeka a Hungaroring portfólió igazgatója, Dienes Rita Anikó a Vöröskereszt Pest-Vármegyei képviselője és Palágyi István, aki a Pest Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság 1992 december 21-i alapításakor is tag volt. Ezúttal nyugdíjasként tért vissza a bizottságba.

Elsőként a PVMBB 2024-es tevékenységéről hallhattunk beszámolót, majd a statisztikák alapján megnézhettük, hogy mennyire hatékony a baleset-megelőzési munka és mely területekre kell ráerősíteni.

Jó hír, hogy Pest Vármegyében 2024-ben csökkent a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma, de mivel az egész megye jórészt Budapest agglomerációjába tartozik és sok az átmenő forgalom, mindig ez a megye a legterheltebb. Jelenleg a megyében nagyjából 809000 gépjárművünk van, 500000-rel több, mint 2000-ben, ami 150% növekedést jelent.

Pest vármegyei baleset-megelőzési bizottság 2025-ös elnökségi ülése

Az általánosságban elmondható, hogy a legtöbb balesetet a személygépjárművek okozzák – és nem a motorkerékpárosok, ahogy azt a hírek hallatán gondolhatnánk.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Az ORFK statisztikái szerint a leggyakoribb baleseti okok illetve súlyosságot fokozó tényezők:

  • sebességtúllépés illetve a sebesség nem megfelelő megválasztása
  • elsőbbségadás, irányváltás szabályainak be nem tartása
  • biztonsági öv használatának elmulasztása
  • ittas járművezetés.

A kiemelt baleseti okoknak megfelelően a Pest-megyei rendőrség is ezekre az okokra fókuszál, amikor évente többször, kampány-szerű ellenőrzéseket végeznek és akkor is, amikor napi szinten végzik a munkájukat. Statisztikákat láthattunk arról, hogy mennyire voltak eredményesek ezek a kampányok, illetve kisfilmeket a szabálysértések elkövetőiről a kiszabott büntetés összegét is kiemelve.

A kisfilmek némelyike a Budapesti autósok oldalról származott, így szóba került az is, hogy valóban kivizsgálja a rendőrség azokat az eseteket, amik felkerülnek erre az oldalra, és amennyiben sikerül beazonosítani az elkövetőt, megkapja méltó büntetését. Ahogy azt az apukát is megtalálták, aki egy elektromos rolleren, a hátán egy kisbabával 50 km/órás sebességgel közlekedett Érden.

Ezzel az esettel kapcsolatban felmerült, hogy az elektromos rollerek még mindig szürke zónának számítanak, hiszen a használatuk nincs még rendesen szabályozva, illetve habár kötelező lenne rá a kötelező biztosítás megkötése bizonyos teljesítmény fölött, még mindig nem sokan veszik ezt figyelembe. Tavaly a 48 elektromos rolleres balesetet rögzítettek a megyében, és ebből 29 esetben feltételezhetően a rolleres okozta a balesetet.

Szóba került az is, hogy remélhetőleg ez az eszköz is belekerül majd a jelenleg még kidolgozás alatt álló új KRESZ-be a kötelező cipzár szabállyal együtt. A kerékpáros szervezetek azért lobbiznak, hogy lehessen kerékpárral a járdán is közlekedni bizonyos feltételek mellett, illetve a motorosok kíváncsian várják, hogy változik-e majd a kötelező védőfelszerelések köre, és lehet-e majd B kategóriás jogosítvánnyal 125 ccm-es motorkerékpárt vezetni.

Mivel az új KRESZ még kidolgozás alatt van, valószínűleg idén még nem fogják megszavazni ezeket a változtatásokat.

A beszámoló végén a bizottság megköszönte a munkát azoknak, akik a legtöbbet segítettek a tavalyi évben a bizottságmunkájában.
A beszámoló végén a bizottság megköszönte a munkát azoknak, akik a legtöbbet segítettek a tavalyi évben a bizottságmunkájában.

A résztvevő tagok végül egyhangúlag elfogadták a 2025-ös költségvetést. Bár az idei év első 2,5 hónapjának baleseti statisztikái a korábbi évekhez képest hatalmas visszaesést jeleznek és nem csak megyei, hanem országos szinten is, azért reméljük, hogy ez a pénz elég lesz a tervezett rendezvényekre és a baleset-megelőzési kampányok finanszírozására.

Mi motorosok megnyugodhatunk annyiban, hogy a PVMBB tagjai között egyre több a motoros, így biztosak lehetünk benne, hogy nem feledkeznek meg rólunk a baleset-megelőzési kampányoknál. Idén is lesz például Ingyenes Vezetéstechnikai Tréning a megyében. Az első április 11-én a Hungaroringen, a második pedig május 8-án (a Nemzetközi Női Motoros Nap alkalmából) csak motoros nőknek. A jelentkezéssel kapcsolatban figyeljétek a Pest-Vármegyei Rendőrség Facebook oldalát, a nőknek szóló tréning miatt pedig a Csajokamotoron.hu Facebook csoportját.

A bizottság a meghatározott feladatok alapján folytatja munkáját 2025-ben is, és reméljük,hogy a jövő évi statisztikák mégiscsak javuló tendenciát mutatnak majd!

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük