A Honda célja 2050-re elérni a teljes karbonsemlegességet
A Honda a környezetvédelmi stratégiájának elsődleges céljaként arra törekszik, hogy 2040-es évekre karbonsemlegessé tegye a motorkerékpárjait, ezért felgyorsítja ezt a folyamatot, egyszersmind folytatja a belső égésű erőforrások fejlesztését, CO2-kibocsátásának csökkentését.
A Honda célja, hogy 2050-re karbonsemlegességet érjen el minden termék és vállalati tevékenység esetében, amelyben a Honda részt vesz. A Honda két munkatársa, Shinji Aoyama (Senior Managing Executive Officer) és Yoshishige Nomura (Managing Officer) tartott sajtótájékoztatót a média képviselőinek a motorkerékpár-üzletágat érintő tervek kapcsán.
A következő témákat érintették:
1. A Honda motorkerékpárok fejlődése a karbonsemlegesség irányába
Igazodván a vásárlók szokásaihoz és elvárásaihoz, a Honda motorkerékpár-választéka a segédmotoroktól egészen a felső kategóriás, nagy köbcentis gépekig terjed és a világ számos fejlődő és fejlett országában elérhetőek termékei. A fejlődő országokban az emberek élete sokszor motorkerékpárjuktól függ, így nagy a kereslet a kimagasló használati értékű, minden nap munkára fogható, ingázásra is alkalmas modellekre.
Az elektromos motorkerékpároknál a tömeg és az ár kérdése jelenti a legnagyobb problémát a fejlesztőknek, illetve az is nagyban meghatározza egy-egy elektromos modell sikerét, valamint az, hogy milyen támogatásokat, illetve korlátozásokat vezet be az adott ország kormánya, s mennyire kiépült a töltőhálózat.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az utolsó motorkerékpár a Földön – mi lesz velünk, ha minden jármű elektromos lesz?
Mindezek fényében a Honda felgyorsítja a motorkerékpárok elektrifikációját, mint a motorkerékpár-üzletág környezetvédelmi stratégiáinak elsődleges célját, miközben folytatja a belső égésű motorok fejlesztését is, azzal a céllal, hogy a 2040-es években valamennyi kétkerekűje karbonsemleges legyen. Ezen túlmenően a Honda továbbra is az iparág élére áll környezetvédelmi kezdeményezései tekintetében.
Belső égésű motorok további fejlesztése
Annak érdekében, hogy megvalósulhasson a karbonsemlegesség, de továbbra is elérhetőek legyenek belső égésű motorral felszerelt, kevésbé fejlett környezetben is megalkuvás nélkül használható típusok, a Honda folytatja a belső égésű motorok tökéletesítését, sőt aktívan dolgozik olyan erőforrásokon, melyek mérsékelt széntartalmú üzemanyaggal, például benzin-etanol keverékével üzemeltethetőek.
A Brazíliában nemrégiben bemutatott, többféle üzemanyaggal (E100)1 használható modellt Indiában, az egyik legfőbb motorkerékpár-piacon is bevezeti a Honda, sőt egyéb ún. flex-fuel járművek is érkeznek majd 2023-ban (E20)1 és 2025-ben (E100)1.
Nincs még vége, lapozz!
2. Kezdeményezések az elektromos átállás kapcsán
Új, elektromos motorkerékpárok mutatkoznak be az egyre szélesebb vásárlói rétegek kiszolgálása érdekében.
A piac növekedésével párhuzamosan a Honda is bővíti motorkerékpár-választékát, hogy a lehető legtöbb embernek kínálhasson ideális közlekedési eszközt. Legalább 10 elektromos motorkerékpárt dob piacra világszerte 2025-ig, sőt az előttünk álló öt évben 1 millió ilyen modellt szeretne értékesíteni, 2030-ig pedig továbbá 3,5 millió példányt, ami a teljes darabszám kb. 15%-át jelenti.
A termékbevezetés részletei:
(1) Ingázásra is alkalmas elektromos járművek
Mivel a vállalkozások egyre környezettudatosabbakká válnak így egyre nagyobb lett a kereslet az üzleti célú elektromos motorkerékpárok iránt. Az ilyen igények kielégítésére dolgozta ki és kínálja ügyfeleinek a nagymúltú japán vállalat a Honda e:Business Bike sorozatot, és ezzel összhangban felgyorsította a kifejezetten üzleti felhasználásra gyártott elektromos motorkerékpárok globális bevezetését.
A Honda e: Business Bike járművei a Honda Mobile Power Pack (MPP) cserélhető akkumulátoraival rendelkeznek – így kiválóan megoldják a hatótávolság és a töltési idő okozta problémákat, melyek kulcsfontosságúak az elektromos motorkerékpárok széles körű használatának megvalósításához – és ezek a modellek ugyanakkor kiválóan megfelelnek az üzleti célú alkalmazásnak, például kis csomagok kézbesítésére is használhatóak.
Amellett, hogy e sorozat modelljét a Japán Post2 és a Vietnam Post Corporation3 számára biztosítja a kézbesítéshez, a Honda jelenleg közös kísérleteket folytat a Thailand Post Company Limited4 társasággal, és azt tervezi, hogy még ebben a hónapban megkezdi a Benly e: gyártását és értékesítését Thaiföldön.
Magánszemélyeknek két ingázó-EV-t készül bevezetni a vállalat 2024-2025 között, ezek Ázsiában, Európában és Japánban egyaránt megjelenhetnek a kereskedésekben. A Honda a jövőbeli piaci környezetet, a felhasználási módokat és a technológiai fejlesztéseket figyelembe véve számos személyes használatra szánt modellt vizsgál, beleértve a cserélhető akkumulátorok mellett áramforrással felszerelt modelleket is.
(2) Ingázásra is alkalmas EM5- és EB6-modellek
Jelenleg az elektromos motorkerékpárok több mint 90%-a, azaz 50 millió jármű sorolható EM- (electric moped, EM azaz elektromos moped) és EB-kategóriába (electric bicycle, EB, azaz elektromos kerékpár). Legnagyobb piacuk kétségtelenül Kína, ahol a közlekedés kényelmes és megbízható formájaként tekintenek az EM- és EB-használatra.
Ezt figyelembe véve a Honda úgy határozott, hogy fokozza helyi fejlesztői tevékenységét, illetve a fejlesztés sebességét. Tekintettel a globális EM- és EB-piac folyamatos bővülésére, a Honda öt kompakt, egyszersmind megfizethető EM- és EB-modellt dob piacra 2022-től 2024-ig, ezek Ázsiában (pl. Kína és Japán) és Európában is megvásárolhatóak lesznek.
(3) Szórakoztató célú elektromos járművek
A Honda szórakoztató célú, azaz FUN kategóriába sorolt motorkerékpárokat is fejleszt. Ezek alapját az ún. FUN EV platform adja, erre épül majd 3 nagy elektromos motorkerékpár, ami az USA-ban, Japánban és Európában mutatkozik be 2024-ben és 2025-ben. Szintúgy jelentőségteljes lépés a japán gyártó részéről, hogy a hamarosan elkészül a KIDS EV névre keresztelt elektromosmotor-platform, amelyet kifejezetten gyerekmotorokhoz szánnak.
Az elektromos motorkerékpárok térnyerését a nagy hatékonyságú Monozukuri fokozza
A Honda a belső égésű motorokkal hajtott modellek alapjainak fejlesztése és alkalmazása során a Monozukurit (magyarul: az alkotás művészete) követte, mely kidolgozásának alapjait a Honda páratlanul gazdag motorkerékpár-gyártói tapasztalata adta. Célja, olyan elektromos motorkerékpár platformokat kifejlesztése és alkalmazása, amelyek az elektromos járművek három fő komponensét – az akkumulátort, a vezérlőegységet (PCU) és a villanymotort – kombinálják a motorkerékpár karosszériájával. Így az új, elektromos motorkerékpárok vezetése éppoly szórakoztató lesz, mint a hagyományos kétkerekűeké, és árban is felveszik a versenyt a klasszikus, belső égésű motorral felszerelt modellekkel.
A legfőbb részegységnek tekinthető akkumulátorokat maga kívánja fejleszteni a márka, beleértve a szilárdtestest is, melyeken most is gőzerővel dolgoznak a Honda mérnökei.
Lapozz a folytatáshoz!
3. Kifinomult és stresszmentes elektromosmotorkerékpár-használat
Kezdeményezések az infrastruktúra-fejlesztés és a szabványos akkumulátorok kapcsán
Az elektromos jármű széles körű elterjedéséhez elengedhetetlen az infrastruktúra és a szabványos akkumulátorok fejlesztése.
(1) Az akkumulátormegosztás széles körű elfogadása
A Honda együttműködési megállapodásokat kötött Indonéziában, az egyik legnagyobb motorkerékpár-piacon, hogy akkumulátormegosztó szolgáltatást indíthasson, illetve működtethessen, ezáltal hozzájáruljon az MPP-alapú (Mobile Power Pack) mobilitási rendszer kialakulásához. Az akkumulátormegosztás jelenleg Balin működik.
Indiában a riksaként ismert háromkerekű személyszállítási eszközökhöz készül akkumulátormegosztási rendszert kialakítani a Honda. A tervek szerint hasonló rendszereket hoz majd létre a márka egyéb ázsiai országokban is.
Japánban ez év áprilisában az ENEOS Holdings, Inc. és a négy nagy japán motorkerékpár-gyártó közösen létrehozta a Gachaco, Inc. társaságot, amely szabványosított, cserélhető akkumulátorok megosztási szolgáltatását fogja nyújtani elektromos motorkerékpárok számára, valamint fejleszti azszolgáltatáshoz szükséges infrastruktúrát. A vállalat azt tervezi, hogy idén ősszel megkezdi motorkerékpár-akkumulátor megosztási szolgáltatását.
(2) Akkumulátorszabványosítás
Japánban a négy legnagyobb japán motorkerékpár-gyártó7 a JASO TP21003 irányelv alapján megállapodott a cserélhető akkumulátorokra vonatkozó közös előírásokról.
A Honda a cserélhető akkumulátorok szabványosításán dolgozik, miközben részt vesz egy európai akkumulátor-konzorciumban8 és egy indiai partnercéggel is együtt dolgozik.
Jelentősebb szerepvállalás a szoftvertechnológiák területén
Hogy a lehető legtöbbet nyújthassanak az elektromos motorkerékpárok, az idén áprilisban útjára indított üzletfejlesztési stratégia nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a Honda olyan gyártóvá váljon, ami nemcsak egyszerűen eladja „hardvereit”, hanem folyamatosan bevételt hozó hardver–szoftver kombinációkat dolgoz ki és tesz elérhetővé.
Ennek érdekében létrehozta a szoftverfejlesztésre szakosodott Drivemode9 leányvállalatot, amelynek célja, hogy fokozza az értékteremtést ezen a területen. Első lépésként a 2024-ben érkező, új, elektromos ingázómotor elektronikai rendszerét fejlesztik tökélyre a hondások. Ennek keretein belül ultramodern kommunikációs eszközök kerülnek a modellbe, fedélzeti rendszere pedig a hatótávolság alapján tervezi az útvonalakat, megjeleníti a töltőpontokat, segít a biztonságos vezetésben és folyamatos ügyféltámogatást nyújt.
Az új, mobilkommunikációra alkalmas Honda-platformok a jövőben egymással is képesek lesznek információt cserélni, így még több értéket teremthetnek a felhasználóknak és a vásárlóknak.