EseményekHírekMotorverseny

Dakar 2025: Sandersnek az első, a KTM-nek a huszadik

A Dakar 47. kiadása és a 6. Szaúd-Arábiában 175 járművel fejeződött be Shubaytahban. 77 motoros (köztük 67 Rally 2), 40 Ultimate autó, 1 Stock car, 21 Challengers, 23 SSV és 13 teherautó ért célba a teljes 7453 km-es (FIM) vagy 7828 km-es (FIA) útvonal megtétele után. A jokereket használó 52 jármű szintén célba ért, míg 108-an kényszerültek a rali idő előtti befejezésére (azaz 32,24%).

A motorosok versenyében a KTM visszatért a dobogó legfelső fokára, így az osztrák motorgyártó a 20. diadalát aratta a versenyen a rendíthetetlen Daniel Sandersnek köszönhetően, aki a második ausztrál győztes lett a Dakaron, miután Marc Coma 2009-es sikeréhez hasonlóan az elejétől a végéig uralta a versenyt.

Az autós kategóriában Yazeed Al Rajhi révén egy új név és egy új nemzetiség került a Dakar dicsőségtáblájára: a szaúdi pilóta egészen a 11. részvételéig kitartott, hogy élvezze a sorsával való randevút, és élvezze azt a ritka kiváltságot, hogy hazai pályán nyerje meg a ralit, ahogy 1994-ben Pierre Lartigue diadalmaskodott a Párizs-Dakar-Párizs versenyen!

Nicolas Cavigliassóval (aki 2019-ben a quad kategóriában diadalmaskodott) a Challenger osztályban és Brock Hegerrel a 25. születésnapján az SSV versenyen két új versenyző is diadalmaskodott. Egyedül Martin Macik, aki a kamion kategóriában uralta az eseményeket, védte meg győztesen a tavaly meghódított címét.

Dakar 2025 díjátadó  Daniel Sanders

A Dakar Classic verseny 80 járművel zárult (szemben a 95 indulóval). A címvédő spanyol Carlos Santaolalla diadalmaskodott, így ő lett az első kettős győztes a kategória 2021-es létrehozása óta. A Mission 1000 kihívásra benevezett öt jármű ebben a második kiadásban Szaúd-Arábián keresztül, 1300 kilométeres távon teljesítette az utat.

A Jordi Juvanteny által vezetett KH7 teherautó, amely már 2024-ben is győzött, valamint a hidrogénhajtású HySe SSV esetében a hatótávolság és a teljesítmény tekintetében is előrelépés történt a tavalyi év óta. A három Segway elektromos kerékpár, amelyek újoncok voltak a kihívásban, szintén a Dakar terepén validálták technológiájukat, és bátran tekinthetnek előre 2026-ra.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A motorosok

A RNothing idén nem tudta megállítani Daniel Sanders-t. ‘Chucky’ volt a főszereplő a rali első hetében, a 6 különversenyből 4-et megnyert, és tökéletesen kezelte előnyét az Empty Quarterben. A mesterstratéga a 2025-ös kiadáson megszerezte első diadalát, és Toby Price két címét (2016-ban és 2018-ban) követően a harmadikat Ausztráliának. Emellett ő lett az első versenyző, aki úgy győzött, hogy Marc Coma óta (2009) az elejétől a végéig vezette az összesített ranglistát, ami a 30 éves versenyző számára karrierszentelést hozott az ötödik próbálkozásakor a ralin.

2024-hez hasonlóan a Honda két gépet állított a dobogóra. Tosha Schareina (a 2. helyen) megszerezte első érmét a Dakaron, míg Adrien Van Beveren (3.) megismételte tavalyi teljesítményét. Luciano Benavides (4.) pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el, míg a címvédő Ricky Brabec zárta az első 5 helyezettet.

Edgar Canet, aki 19 évével a történelem legfiatalabb hivatalos versenyzője, egyben a legfiatalabb versenyző lett, aki megnyerte a Rally 2 kategóriát, valamint a legjobb újoncként végzett. A feltörekvő spanyol sztár az osztrák reménység Tobias Ebster előtt diadalmaskodott. Romain Dumontier a harmadik helyen zsinórban negyedik dobogós helyezését érte el az osztályban, és ő volt az első nem KTM-es versenyző is a Honda kormánya mögött.

Emanuel Gyenes és Benjamin Melot párharca az Original by Motul osztály győzelméért egészen az utolsó kilométerig izgalomban tartotta a bivakot. A román színekben versenyző magyar egy hajszállal (3’05”) nyert a francia előtt, megismételve a 2020-as kiadás első két helyezettjét.

Dakar 2025 díjátadó Mongólia

A Dakar-karavánhoz nemrég csatlakozott fiatal versenyzők tiszteletreméltó teljesítményt nyújtottak és tapasztalatot szereztek. Neels Theric (15. hely) a Kove történetének legjobb eredményét hozta a ralin, valamint a kínai motorosok legjobb eredményét a ralin. Ugyanez igaz volt Jérémy Miroirra (27.) is az olasz Fantic márkával. A Hoto idén debütált, és három gépet is a legjobb 40 közé juttatott, a három gép közül az elsőt Xavier Flick (28.) vezette.

A 20. diadalával a KTM megerősítette vezető konstruktőri pozícióját a Dakaron aratott összesített győzelmével. Amellett, hogy az osztrák cég az összes motoros kategóriát megnyerte, a 13 különdíjból 8-at (Sanders 5, Benavides 2 és Michael Docherty 2 győzelmet szerzett). A Honda 3 szakaszsikerrel zárt (Van Beveren, Brabec és Schareina), míg a Sherco Lorenzo Santolinónak köszönhetően egyszer ismerkedett újra a győzelemmel.

Az egyetlen motoros nő, Sandra Gomez Cantero egyenletes teljesítménnyel szinte végig a 43. helyen motorozott összetettben. Habár az utolsó napon 51-ként ért be a célba, összetettben 43. lett. És mivel egyedül volt, nyilván ő lett az első és egyetlen a női motorosok között. Igazán tiszteletreméltó teljesítmény.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük