A Honda 30 vadonatúj elektromos motorkerékpárt mutat be 2030-ig
Az elektromos motorkerékpárok üzletágának jövője kapcsán hívott össze nagy szabású sajtótájékoztatót a Honda Motor Co., Ltd. A rendezvényen többek között Katsushi Inoue ügyvezető igazgató, egyben az elektromos fejlesztésekért felelős részleg irányítója és Daiki Mihara, a motorkerékpár- és szerszámgépüzletág első számú embere adott elő.
A sajtótájékoztató a következő témákat érintette:
- A motorkerékpárok elektromos átállásának felgyorsítása, valamint a kapcsolódó üzleti struktúra megerősítése
- A márka illetékesei tavaly azt a célt jelölték meg, hogy 2030-ig 500 ezerről 3,5 millióra növelik az évente eladott elektromos Honda motorkerékpárok számát. A célkitűzést idén 4 millióra módosította a vállalat
- A Honda 30 vadonatúj elektromos motorkerékpárt mutat be 2030-ig
- A Honda felgyorsítja költségcsökkentési kezdeményezéseinek végrehajtását és 50%-kal csökkenti az elektromos motorkerékpárok kapcsán felmerülő költségeket
- A motorkerékpárok elektromos átállásának érdekében a Honda 100 milliárd jent fektet be a jelenlegi, 2021 és 2025 közötti időszakban, és további 400 milliárd jent költ e célból 2026 és 2030 között. Ez azt jelenti, hogy összesen 500 milliárd jent jelent áldoz fejlesztésre az évtized végéig
- A cél, hogy a teljes motorkerékpár-üzletág által termelt profit 2030-ra elérje a 10%-ot, az elektromos motorkerékpároknál jelentkező haszon pedig az 5%-ot, és 2031-től mindkettőnél 10% felett legyen a nyereség
A márka illetékesei még magasabbra teszik a lécet: az előirányzott 3,5 millió helyett 4,0 millióra növelik 2030-ig az évente eladott elektromos Honda motorkerékpárok számát (a jelenlegi 500 000-ről), s mindent megtesznek az e-motorok népszerűségének növeléséért[1].
A Honda idén három új EB (ti. elektromos kerékpár*) értékesítését indította el, ezek közül a Honda Cub e: Kínában, az EM1 e: elektromos moped pedig Japánban és Európában kezdte meg pályafutását.
Ugyancsak új, világszerte forgalmazott modellként lép majd színre a – 2023-as JAPAN MOBILITY SHOW bemutatott – SC e: Concept tanulmánymodell sorozatgyártású változata, melyet további „élményközpontú” és plug-in rendszerű elektromos motorkerékpárok követnek 2025-ig. Mindemellett a gyorsasági, a csupasz-, a terep- és a gyerekmotorok osztályában is megjelennek majd a Honda áramos kétkerekűi, sőt jönnek az e-ATV-k is, így 2030-ban már a vállalat motorkerékpár-választékának fele, több mint 30 modell lesz elektromos üzemű.
A Honda rengeteg tapasztalatot szerzett a belső égésű erőforrással felszerelt motorkerékpárok fejlesztése során, így képes azonos műszaki alapon nyugvó modellcsaládok kidolgozására, továbbá olyan új, úttörő típusok megalkotására, amelyek a gyorsítást, a haladást, a kanyarodást és a megállást illetően is a legmagasabb színvonalat képviselik.
A már megszerzett tudáson felül a Honda egyéb területeken is komoly előrelépésre készül. A jövőbeni elektromos modellek a mobilkommunikációra épülő és egyéb digitális szolgáltatások révén még nagyobb menetkomfortot nyújtanak majd, funkcióik pedig a vásárlást követően is bővíthetőek lesznek.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Az akkumulátort, hajtómotort, vázat és futóművet magában foglaló platform moduláris rendszerben is használható, így rengeteg modellváltozat születhet. További előnye, hogy gyorsan és hatékonyan hozhatóak létre új, felhasználói igényekhez tökéletesen alkalmazkodó motorkerékpárok, és a költségek is alacsony szinten tarthatóak.
A mobilkommunikáción alapuló szolgáltatások különösképpen fejlettek lesznek ezeknél a modelleknél. A rendszer lehetőséget ad majd vásárlás utáni szoftverfrissítésre és újabb funkciók hozzáadására, méghozzá OTA (azaz over-the air) és egyéb kapcsolatok segítségével.
A márka tovább folytatja a Honda RoadSync kommunikációs rendszer fejlesztését, és bizonyos 2024-ben érkező, új modelleknél már elérhető lesz az IVI névre keresztelt fedélzeti információs rendszer is. Ez ajánlásalapú navigációval támogatja majd a pilótát, és például az is kiderülhet az összegyűjtött adatokból, hogy hol vannak a közelben töltőállomások.
A 2026-ban érkező újdonságokban úgynevezett Telematikai Szabályozóegység (TCU) dolgozik majd, s természetesen még fejlettebb mobilkommunikációs rendszerrel kerülnek a szalonokba. A jövőben a belső égésű motorral felszerelt és az elektromos járművektől egyaránt begyűjti az adatokat a márka, hogy még jobban megértse, mire van szüksége a motorosoknak és miként használják kétkerekűjüket.
Ezek alapján a Honda olyan felhasználói élményt kínálhat vásárlóinak, ami csak a márka termékeire jellemző, egyszersmind lehetőséget teremt, hogy ügyfelei új felfedezéseket tehessenek és még biztonságosabban közlekedhessenek.
Ami az akkumulátorokat illeti, a jelenleg alkalmazott, háromrészes lítium-ion akkumulátorok mellett lítium-vas-foszfát (LFP) telepeket is fejleszt a Honda, ezek bevezetését 2025-re tervezi. A különböző, eltérő kapacitású és árú akkumulátoroknak köszönhetően a Honda többféle járművet, illetve sokoldalúbb termékeket gyárthat, azaz kibővítheti választékát. Ráadásul közép- és hosszútávon a Honda új, nagyobb energiasűrűségű akkumulátorok kidolgozásán és integrálásán dolgozik, nagy figyelmet szentelve a jelenleg még fejlesztés alatt álló szilárdtest-akkumulátoroknak.
Az elektromos Honda motorkerékpárok elterjedését nagyban elősegítheti, hogy interneten is megvásárolhatóak lesznek[2], tehát a vevőknek nem szükséges személyesen felkeresnie a márkakereskedéseket. Emellett természetesen a Honda több mint 30 000 értékesítési pontja is megmarad, így bármilyen úton is szerzik be új járművüket a jövőbeni Honda-ügyfelek, teljes nyugalomban tehetik.
További jó hír, hogy a Honda „élményközpontokat” hoz létre a főbb városokban (pl. Indiában és az ASEAN-országokban), ahol az emberek megismerhetik az értékeket, melyekkel az elektromos Honda motorkerékpárok gazdagabbá tehetik életüket. Erősségeit, márkakereskedéseit és továbbfejlesztett internetes szolgáltatásait kihasználva új, integrált on- és offline érintkezési pontokat ajánl a klienseknek a Honda, hogy a lehető legkényelmesebb és legnyugalmasabb módon vásárolhassanak és közlekedhessenek.
A Honda 2030-ig igyekszik felére csökkenteni cserélhető akkumulátoros, elektromos motorkerékpárjainak árát. Addigra megjelennek az optimalizált cellájú akkumulátorokkal felszerelt, plug-in rendszerű, azaz konnektorról tölthető Honda modellek is, és megtörténik a közös modulok kidolgozása, így még gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd a járművek, pláne, hogy lesznek olyan üzemegységek, melyek kizárólag elektromos motorkerékpárokat gyártanak.
Az áramos modellek előállításához eleinte a belső égésű modellek gyártásához is használt eszközöket használja majd a Honda, de hogy stabil gyártási rendszer jöhessen létre és meglegyen a – 2030-ig előirányzott – 4 milliós éves darabszámhoz szükséges termelési kapacitás, 2027-ig számos új, kizárólag elektromos motorkerékpárokat készítő gyáregységet állít üzembe.
Ezekben a – gyártásoptimalizálás érdekében – új technológiákat és modulos rendszert vezet be a japán cég, így a hagyományos szerelősoroknál 40%-kal rövidebb „futószalagokon” öltenek majd formát a motorkerékpárok. Minden egyes elektromos motorkerékpárokra szakosodott gyáregység 50 milliárd jenes (kb. 11,6 mrd Ft) beruházással épül majd, és évi 1 millió kétkerekű elkészítésére lesz alkalmas.
A beszerzésre vonatkozólag is változtatásokra készül a Honda – a nagyobb részegységek helyett akár alkatrészenként is történet a vételezés. A koncepció az alapanyagárak és a logisztikai költségek csökkentésével válik teljessé, hiszen így tovább fokozható a beszerzés hatékonysága és a termelékenység. A motorkerékpárok elektromos átállásának érdekében a Honda 100 milliárd jent fektet be a jelenlegi, 2021 és 2025 közötti időszakban, és további 400 milliárd jent költ 2026 és 2030 között. Ez azt jelenti, hogy összesen 500 milliárd jent áldoz fejlesztésre az évtized végéig.
2031-ben és azt követően további gyártási rendszerek kiépítésével és termelékenységének növelésével fokozza globális versenyképességét a Honda, valamint tovább fejleszti szoftvertechnológiáját, hogy a lehető legtöbb elektromos motorkerékpárt értékesíthesse. A cél, hogy a teljes motorkerékpár-üzletág által termelt profit 2030-ra elérje a 10%-ot, az elektromos motorkerékpároknál jelentkező haszon pedig az 5%-ot. 2031 után már az elektromos motorkerékpárok területén is 10% feletti profitot szeretne a vállalat, és teljes hasznát is szeretné növelni.
Akárcsak a belső égésű motorkerékpárok esetében, az elektromos kétkerekűeknél is nagy hasznot hozó struktúra kiépítésére törekszik a Honda, ezáltal a teljes motorkerékpár-üzletág nyereségesebb lehet.
A Honda tevékenységét továbbra is a vállalat jelmondata határozza meg: „Az álmok ereje – Így hozzuk mozgásba Önt.” E szellemiség hívja életre a Honda által megálmodott mobilitási megoldásokat, melyek egyre több ember számára adnak lehetőséget, hogy gazdagabbá tegyék életüket és előre vigyék a társadalmat. Kérjük, ne adja alább elektromos motorkerékpárokra vonatkozó elvárásait! A Honda az előttünk álló években leszállítja vásárlóinak az első példányokat.
[1] * Kínában a 25 km/óránál nem nagyobb csúcssebességű járműveket elektromos kerékpárként tartják nyilván. Ez a kategória az akkumulátoros rásegítésű kerékpárokat nem foglalja magában.
[2] Országonként eltérő
Címlap: piranhi