fbpx

Visszaemlékezés a legendás motorosra

Drapál János (1948-1985) volt a XX. század második felének egyik legnagyobb magyar motorversenyzője.

Nevét elsősorban gyorsasági motorkerékpáros Vb-futamgyőzelmeivel írta be a történelembe. Drapál János neve gyakran hangzott el Talmácsi Gábor futamgyőzelmei kapcsán, de vajon tisztában van-e mindenki azzal, hogy ki is volt ő valójában? Nem valószínű. Már csak az „idősebb” korosztály emlékezhet arra, amikor a rádiók bemondták 1971. július 18-án, hogy egy magyar versenyző, nevezetesen Drapál János Vb-futamot nyert, a Csehszlovák GP brnói futamát.

Ő a 250 cm³-es géposztályban versenyzett egy Yamahával, s a zuhogó eső ellenére olyan nagy neveket parancsolt maga mögé, mint Szabó László, huszonkétszeres magyar bajnok, vagy a már akkor világsztár, későbbi világbajnok finn Saarinen. Hihetetlen nap volt ez a magyar motorsportnak, hiszen két magyar állt aznap a dobogó tetején.

A futam Drapál hihetetlen teljesítményéről tett tanúbizonyságot: a jól sikerült rajt után kb. az első kör felénél vette át a vezetést Dieter Brauntól és Barry Sheene-től. Drapál már az első körben több mint fél percet vert a világ legjobbjaira! Erre később annyit mondott, hogy „csak húztam a gázt”. Elég jól húzhatta, hisz Szabó László másodikként 40 másodpercet, Saarinen, a harmadik, több mint két percet, a világbajnok Gould pedig több mint három percet kapott Drapáltól a leintésnél.

Drapált a hazai versenyzők 1971-től nem tudták megverni egyetlen versenyen sem. Sokan mondták, hogy könnyű Drapálnak, mert az ő apja igen magas katonai rangban és beosztásban van. Tény, hogy az akkori rendszerben nagy előnyt jelentett egy ilyen felmenő, de Drapálnál legalább párosult a lehetőség a tehetséggel.

Az 1985-ös év Drapálnak rosszul kezdődött. Az új motorja egyfolytában megragadt. A folyamatos műszaki hibák miatt visszahívta régi szerelőjét, Hamar Zsigát, akivel anno oly sok győzelmet aratott. Viszont ezen a gépen valami átok ülhetett, mert továbbra is egyfolytában baj volt vele. Az 1985-ös volt az első membrános motor.

Drapál látványossága abban merült ki, hogy az üldözők egyre messzebb kerültek tőle. Nem vett félelmetes, keresztbe-kasul csúszó féktávokat, nem egykerekezett, és nem csinált semmi feleslegeset, ami nem a gyorsaságot szolgálta. Az ő zsenialitása a finomságokban rejlett. Versenyei ezek után gyengén sikerültek. Legtöbbször fel kellett adnia, hiszen a motor nem bírta az iramot. Majd jött a Schlezi Háromszög verseny. Már a határnál járt, amikor megkapta a hírt, hogy meghalt az édesapja. Hazament, ha minden igaz, stoppal. Húga Katalin, szerelője Hamar Zsiga és versenyzőtársa Hársfai Lajos is azt tanácsolta neki, hogy hagyja ki a pöstyéni versenyt.

De Drapált nem ilyen fából faragták, ráadásul bizonyítani is akart. Így történt, hogy az egész balszerencsés szezon most tényleg egy igazi katasztrófával ért végét: 1985. augusztus 11-én egy szerencsétlen baleset folytán szakadt meg Drapál János addigi zseniális pályafutása.

Drapál János 1966-ban kezdett versenyezni a budapesti Honvédban. Szeretett sportját 19 évig, 37 éves korában bekövetkezett tragikus versenybalesetéig űzte. 180 nemzetközi rangú versenyen indult, és ebből 137-szer állt dobogón, 111-szer a győzelmi pozícióban hallhatta a magyar Himnuszt. Nem véletlenül volt a legismertebb magyar motoros, akit a világ vezető szaksajtói is rendszeresen a legjobbak közé soroltak. A 70-es évek elején Drapál bárkit képes volt legyőzni, beleértve magát a „nagy” Agostinit is.

Drapál János Vb futamgyőzelmei:

  • 1971.07.18. Brno – 250 cm³ – Csehszlovák GP
  • 1972.06.09. Opatia – 350 cm³ – Jugoszláv GP
  • 1973.05.09. Salzburg-ring – 350 cm³ – Osztrák GP
  • 1973.06.16. Opatia – 350 cm³ – Jugoszláv GP

Drapál János 2008. február 3-án lenne 60 éves. Ennek okán a barátok, tisztelők február 3-án délelőtt 11 órakor megkoszorúzzák emléktábláját a Hungaroringen. Az eseményre mindenkit szeretettel várnak, hisz csak az hal meg, akit elfelejtenek.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán, diplomamunkámat "A Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök" címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x