EseményekMotoros túra

Végigmotoroztunk a haranglábakon – Őrségi túra a hosszú hétvégén

orsegi tura 2019 52. nap 2019.08.18 vasárnap

Nem a túl korai 9 órát választottuk a napi túránk indítására. A reggeli kávé, és étkezés mellett volt még időm a “lapozgatós térkép” és a google segítségével kb. összeállítani az aznapi útvonalat. Csapatot felkészítettem, hogy a túra nem a km. és kanyar vadászatról fog szólni, hanem aki velem tart az bámészkodni jön.

A motorok még be se melegedtek, de már meg is álltunk az őriszentpéteri Árpád-kori Templomnál. Itt ép mise zajlott, így csak kívülről csodálhattuk meg. Gótikus freskótöredékei nem csak a templombelsőben, hanem annak külső részein is fennmaradtak. Igaz kívülről csak 1-2 maradvány látható és nehezen kivehető. Érdekes látvány az északi oldalhoz épített falépcső, mely kívülről vezet a karzatra.

Következő megállónk a néhány kilométerre található Kömpe szeme kilátó volt, ami Szalafő Felsőszer részén található. A kilátó még nagyon új, hiszen 2018. októberében avatták. A domboldalon álló építményből a település hét szeréből öt látható is. (A tájegység jellegzetes falvai máig őrzik az ősi „szeres” településformát, melynek jellemzője a néhány, egymáshoz közel épített házból álló, eredetileg rokoni kisközösségeket alkotó „szerek” laza hálózata.)

Innen Farkasfa, Orfalu érintésével értünk el Apátistvánfalváig. Itt egy “nem tervezett” látnivaló miatt álltunk meg. Az Őrség nevezetességeit böngészve olvastam a Határőr Emlékhelyről, de bevallom nem keltette fel a figyelmemet. Az utcán haladva, viszont hatalmas piros-fehér-zöld kapukövek, őrbódé annál is hívogatóbb volt, és ráadásul nyitott kiskapu szinte becsalt minket.

orsegi tura 2019 11Hivatalos nyitva tartása hétfőtől péntekig van, de telefonos egyeztetés alapján máskor is fogadnak érdeklődőket. Nekünk így volt szerencsénk, mert egy kerékpáros társaság 11-re jelentkezett be, mi meg ezt kihasználtuk. Előttük külön tárlatvezetést kaptunk.

Ez a hely az ország leggazdagabb határőr emlékeket felsorakoztatott kiállítása, “Itt minden eredeti néhány művirágon kívül” – jegyezte meg a vezetőnk. Minden tárgy, emlék, jármű egykoron a hátárainkat védte. Megnézhettük, felmászhatunk őrtoronyba, sorompókra, járművekre, még a “vasfüggönyön” is megpróbálhatunk volna átjutni, de ezt kihagytuk, csak meghallgattuk történetét, mechanikáját. Olyan élmény volt ott lenni, hogy ezt kár lett volna kihagyni és mindenkinek csak ajánlani tudom.

orsegi tura 2019 15Innen a Kétvölgyet céloztuk meg, amely szó szerint a szlovén határon fekvő kis csöndes falu. A kilátót a település legmagasabb pontjára építették 2011-ben. A Katalin dombon lévő kilátóból megcsodáltuk a környék pazar panorámáját, háttérben az Alpokkal. Jó időben (egyszerű kézi távcsővel) a riegersburgi és a güssingi (németújvári) vár is látható, ezek megtalálásához segítség a korláton elhelyezett panorámakép többnyelvű látnivaló leírással.

Egy kisebb szlovéniai motorozás következett – csak hogy jobb minőségű aszfaltot is lássunk. Magyarszombatfánál tértünk vissza hazánkba. Korgó gyomrunk hívó szavát követve, a google-t segítségül hívva, kerestünk nyitva tartó vendéglátóhelyet.

orsegi tura 2019 16Több települést megjártunk, végül a Berek Halászkertben találtunk magunknak helyet. A felszolgálók előre tájékoztattak, hogy 1 órát kell várni az ételre, így gyorsan rendeltünk is. Az egy óra gyorsan elrepült vagy a jó társaság miatt, vagy nem volt annyi várakozási idő…

Ebéd utáni megállónk a Magyarszombatfa gödörházi falurészen álló református harangláb volt, mely 1790-ben készült, a pankaszi után legrégebbi harangláb az Őrségben. A tájegységre jellemzőek a “szoknyás” haranglábak. (A fa-harangláb talpakra épült, a négyoszlopos harangláb talpait a “szoknya” sarokoszlopait tartó talpkoszorúba csapolták. A torony oszlopait felül koszorú fogja össze, erre támaszkodnak a toronysisak szarufái. A sisak alatt található a harang.)