Tudod melyik a legstresszesebb ország a tanulóvezetők számára?
A vezetés megtanulása bárki számára stresszes és szorongást kiváltó élmény lehet. A volán mögé ülni nagy nyomást jelentő helyzet, különösen, ha minden új számodra, és könnyen érezheted magad túlterhelve.
Mindenféle tényező befolyásolhatja, hogy mennyire könnyű ez a folyamat, a közutak biztonságától és forgalmától kezdve az üzemanyaggal és az első autó vásárlásával kapcsolatos költségekig.
De hol a legnehezebb a tanulóvezetőknek? A Zatobi elemezte ezeket a tényezőket világszerte, hogy megnézzék, hol a legstresszesebb a tanulóvezetőknek, és hol van nagyobb esélyed arra, hogy kiválóan teljesíts a vezetői vizsgán.
Az egyes országokat a következő négy tényező alapján rangsoroltuk: forgalmi torlódások, közúti halálesetek, regisztrált járművek és az utak minősége. Mindegyiknek 10-ből egy normalizált pontszámot adtunk, majd a négy pontszám átlagát számoltuk ki.

- Románia
Románia 10-ből 2,38 pontot kapott a vezetés tanulása tekintetében. Az ország jelentős kihívásokkal szembesül a közúti biztonság terén, mivel a közúti halálozási arány 100 000 főre vetítve 9,6.
Ezenkívül Románia közúti infrastruktúrájának minősége rendkívül alacsony, 100-ból 2,96 pontot kapott. Az országban a forgalmi torlódások aránya is magas, 48%, ami a tanulóvezetők számára a legstresszesebb környezetet jelenti. Ezek a tényezők hozzájárulnak ahhoz, hogy Romániában összességében nehéz a vezetés elsajátítása.
| Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |
- Lengyelország
A második helyen Lengyelország áll, 10-ből 2,50 ponttal. Az országban mérsékelt számú jármű közlekedik az utakon, körülbelül 67 100/100 000 fő. Lengyelország közlekedésbiztonsági kihívásokkal küzd, a közúti halálozási arány 6,5/100 000 fő. Az utak minősége Lengyelországban 4,14 pontot kapott a 100-ból, és a 36,67%-os forgalmi torlódás tovább nehezíti a vezetési élményt.
- Magyarország
Magyarország szintén 2,86 pontot kapott a 10-ből. Az ország közúti infrastruktúrájának minősége viszonylag alacsony, 3,89 pontot kapott a 100-ból. Magyarországon 100 000 főre 7,4 közlekedési balesetben elhunyt személy jut, és az országban magas a forgalmi torlódások aránya (46%), ami megnehezíti a vezetés elsajátítását.
A legstresszesebb ország a tanulóvezetők számára
| Helyezés | Ország | Torlódási szint | Közúti közlekedési halálozási arány 100 000 főre vetítve | Regisztrált járművek (100 000 főre vetítve) | Útminőségi pontszám | Összes pontszám /10 |
|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Románia | 48.00% | 9.6 | 47,700 | 2.96 | 2.38 |
| 2 | Lengyelország | 36.67% | 6.5 | 67,100 | 4.14 | 2.50 |
| 3 | Magyarország | 46.00% | 7.4 | 49,200 | 3.89 | 2.86 |
| 4 | Csehország | 35.33% | 5.2 | 66,400 | 3.95 | 2.92 |
| 6 | Bulgária | 39.00% | 8.4 | 48,200 | 3.52 | 2.98 |
| 6 | Lettország | 35.00% | 9.8 | 46,300 | 3.45 | 2.98 |
| 7 | Mexikó | 52.00% | 12.0 | 37,000 | 4.50 | 3.16 |
| 8 | Litvánia | 45.00% | 6.3 | 64,300 | 4.70 | 3.27 |
| 9 | Fülöp-szigetek | 42.00% | 9.7 | 12,000 | 3.53 | 3.33 |
| 10 | New Zealand | 29.00% | 6.6 | 93,400 | 4.68 | 3.45 |
| 11 | Olaszország | 29.68% | 5.0 | 75,300 | 4.39 | 3.57 |
| 12 | Szlovákia | 32.00% | 6.4 | 61,100 | 3.96 | 3.63 |
| 13 | Észtország | 34.00% | 4.4 | 74,000 | 4.68 | 3.81 |
| 14 | Görögország | 34.00% | 7.3 | 55,500 | 4.73 | 4.17 |
| 15 | Argentína | 29.00% | 8.8 | 43,000 | 3.43 | 4.23 |
| 17 | Chile | 36.00% | 10.3 | 45,000 | 5.22 | 4.35 |
| 17 | Szlovénia | 32.33% | 5.8 | 58,100 | 4.66 | 4.35 |
| 18 | Egyesült Államok | 22.02% | 14.2 | 85,000 | 5.87 | 4.47 |
| 19 | Luxemburg | 33.00% | 3.9 | 81,800 | 5.34 | 4.58 |
| 20 | Írország | 42.33% | 2.8 | 53,600 | 4.48 | 4.70 |
| 22 | Ausztrália | 27.90% | 4.5 | 77,600 | 4.77 | 4.82 |
| 22 | Izland | 27.00% | 2.4 | 77,900 | 4.14 | 4.82 |
| 24 | Belgium | 26.70% | 4.6 | 59,900 | 4.39 | 5.24 |
| 24 | Malajsia | 28.00% | 13.9 | 54,200 | 5.45 | 5.24 |
| 25 | Törökország | 33.90% | 6.5 | 28,500 | 4.93 | 5.36 |
| 27 | Kanada | 26.00% | 4.7 | 67,700 | 5.21 | 5.54 |
| 27 | Finnország | 25.33% | 4.2 | 95,000 | 5.26 | 5.54 |
| 28 | Portugália | 26.00% | 7.2 | 69,100 | 6.05 | 5.66 |
| 30 | Franciaország | 28.96% | 4.7 | 67,100 | 5.96 | 5.84 |
| 29 | Egyesült Királyság | 34.54% | 2.4 | 56,000 | 5.17 | 5.83 |
| 32 | Japán | 32.40% | 2.7 | 67,000 | 6.02 | 6.01 |
| 32 | Németország | 31.04% | 3.3 | 62,700 | 5.46 | 6.01 |
| 34 | Ausztria | 30.20% | 4.6 | 57,200 | 5.89 | 6.19 |
| 34 | Szaúd-Arábia | 16.60% | 18.5 | 15,600 | 4.97 | 6.19 |
| 35 | Egyiptom | 18.00% | 9.4 | 7,000 | 4.52 | 6.25 |
| 36 | Izrael | 32.05% | 4.2 | 40,600 | 4.99 | 6.37 |
| 37 | Norvégia | 18.00% | 1.5 | 66,500 | 4.55 | 6.61 |
| 39 | Spanyolország | 20.28% | 3.5 | 64,200 | 5.63 | 7.15 |
| 38 | Svájc | 30.17% | 2.4 | 60,300 | 6.36 | 7.14 |
| 41 | Dánia | 27.67% | 2.3 | 54,600 | 5.55 | 7.56 |
| 41 | Hollandia | 26.82% | 3.4 | 56,200 | 6.18 | 7.56 |
| 42 | Svédország | 22.00% | 2.1 | 54,200 | 5.57 | 8.28 |
| 43 | Szingapúr | 29.00% | 1.9 | 14,600 | 6.45 | 8.87 |
Mi az a forgalmi torlódás?
A forgalmi torlódás az utakon a járművek túlzsúfoltságát jelenti, ami lassabb sebességhez, hosszabb utazási időhöz és megnövekedett járműsorokhoz vezet. A magas forgalmi torlódás azt jelenti, hogy a nagyvárosokban az átlagos utazási idő jelentősen hosszabb, mint szabad forgalmi körülmények között lenne.
Ez különösen megnehezítheti a vezetés elsajátítását, mivel a forgalomban folyamatosan meg kell állni és el kell indulni, ami akadályozhatja a koncentrációt és a zökkenőmentes vezetési gyakorlatot.
Forgalmi torlódás – Mexikó (52%)
A vezetés tanulásakor az ember azt szeretné, hogy az órák és a vizsga a lehető legzökkenőmentesebben zajlódjanak, és a forgalomban való állandó megállás és elindulás megnehezítheti a feladatra való koncentrálást.
Az általunk vizsgált országok közül Mexikóban volt a legmagasabb a forgalmi torlódás szintje, 52%-os pontszámmal, ami azt jelenti, hogy az ország nagyvárosaiban az átlagos utazási idő 52%-kal hosszabb, mint szabad forgalmi körülmények között lenne.
Közúti halálesetek – Szaúd-Arábia (18,5/100 000 fő)
A közúti biztonság mindenki számára, különösen a tanulóvezetők számára az elsődleges fontosságú kérdés. A listánkon a vezetők biztonsága szempontjából a legrosszabb ország Szaúd-Arábia, ahol évente 18,5 közúti haláleset jut 100 000 főre. A közúti balesetek továbbra is jelentős problémát jelentenek Szaúd-Arábiában.
Regisztrált járművek – Finnország (95 000/100 000 fő)
Bár elsősorban a saját cselekedeteire kell összpontosítania tanulóvezetőként, fontos, hogy figyeljen a többi közlekedőre is. A legtöbb járművel Finnország rendelkezik, ahol 100 000 főre 95 000 jármű jut.
Útminőségi pontszám – Románia (2,96 a 100-ból)
Románia nemcsak az összesített pontszám tekintetében végzett az utolsó helyen, hanem az ország útinfrastruktúrájának minősége tekintetében is a legrosszabb pontszámot kapta. Míg a nagyobb városi utak Romániában meglehetősen jó állapotban vannak, a probléma a kisebb mellékutakkal van, amelyek gyakran rosszul vannak kivilágítva, keskenyek és nincsenek jelölve.
A legjobb országok a tanulóvezetők számára
A skála másik végén a vezetés tanulásához legalkalmasabb országok a következők:
Szingapúr (8,87/10) – A 29%-os mérsékelt forgalmi torlódás ellenére Szingapúr kiváló útminőséggel (6,45/100) és a vizsgált országok közül a legalacsonyabb közúti halálozási aránnyal büszkélkedhet, amely mindössze 1,9/100 000 fő.
Svédország (8,28/10) – Alacsony forgalmi torlódással (22%), alacsony halálozási aránnyal (2,1/100 000) és jó útminőséggel (5,57/100) Svédország kiváló környezetet biztosít a tanulóvezetőknek.
Hollandia és Dánia (mindkettő 7,56/10) – Mindkét ország erős közúti infrastruktúrával, alacsony halálozási aránnyal (3,4, illetve 2,3/100 000) és kezelhető forgalmi torlódási szinttel rendelkezik.
Módszertan
Minden országot a következő négy tényező alapján rangsoroltunk, mindegyiknek 10 pontos skálán normalizált pontszámot adva, majd a négy pontszám átlagát számítottuk ki.
Forgalmi torlódás
A TomTom 2024-es forgalmi indexe szerinti forgalmi torlódás szintje. Ez a százalékos arány azt mutatja, hogy egy utazás mennyi idővel hosszabb lenne az egyes városokban, ha a forgalom zavartalanul haladna.
Közúti közlekedési halálesetek
A közúti közlekedési balesetek okozta halálozás (100 000 lakosra vetítve) a World Population Review szerint.
Bejegyzett járművek
A bejegyzett járművek száma (100 000 lakosra vetítve) a World Population Review szerint.
Útminőségi pontszám
Az útinfrastruktúra minősége a Világgazdasági Fórum globális versenyképességi jelentése szerint 100 pontos skálán értékelhető.



