Motorteszt Dél-Amerikában
A BMW R 80 G/S sorozatgyártását megelőzően, egy igazán mélyreható tesztet hajtott végre két vállalkozó szellemű úriember.
A BMW szóvivője, Kalli Hufstadt és újságíró kollégája, Hans Peter Leicht, 2200 kilométeres ecuadori túrára indult két, sorozatgyártás előtti motorral. Jelmondatuk az „Őserdőtől a jégkorszakig” volt.
Útjuk során a motorok extrém forrósággal és viszontagságos útviszonyokkal is megbirkóztak, beleértve az Amazonas-medence magas páratartalmát és az Andok több mint 5000 méteres magasságát.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
A kalandnak öten vágtak neki: Kalli és Hans Peter mellett helyi idegenvezetőjük a quitói Marco Cruz volt Jeepjével, a német Erich Reisemüller és fia, Florian pedig dokumentálták és felvették a túrát.
Amikor Kalli és Hans Peter útnak indultak az új BMW R 80 G/S prototípusaival, a küldetésük egyértelmű volt: a BMW meg akart bizonyosodni arról, hogy új fejlesztésű endurójuk képes-e megbirkózni a -5 és +40 fok közötti hőmérséklettel, a futómű fel tud-e nőni a sima aszfalt után a sziklás utak, a mély és laza talaj vagy éppen a murvás, nyomvályús felszín támasztotta kihíváshoz.
Ehhez még hozzájárul az 5000 méter körüli magasságokban tapasztalható oxigénhiány, az őserdőkre jellemző magas páratartalom és a soha el nem múló por. A meghibásodás esélye nagy volt, már a túra teljesítése is győzelemnek számított mind a motorosok, mind a GS-ek előfutárai számára.
Viszontagságos út
A két motoros intenzíven készült és a túrát megelőző két hónap folyamán napi rendszerességgel edzett. A résztvevők már nem sokkal az indulás után érezni kezdték a tengerszint feletti magasság hatását, erős fizikumuk és a terepsportban szerzett tapasztalataik nélkül szinte biztos, hogy nem élték volna túl az Andokon átívelő, olykor napi 12 órás hegyi megpróbáltatásokat.
A Föld legmagasabb aktív vulkánját keresve, a két motoros a Cotopaxi lábaihoz vezető síkságon indult útnak. Amerre a szem ellátott, mindent hamu borított, miközben San Miguelből indulva 4000 méter magasra jutottak.
Indulásuk idején, reggel 6 órakor még sötét volt, délelőtt 10-kor pedig még mindig várt rájuk két órányi motorozás, mielőtt elérték aznapi céljukat, a 4950 méter magasan fekvő kunyhót, ami menedékül szolgált a 6005 méteres jeges csúcs előtt, ami Ecuador trópusi égboltjába magasodik.
Ahogy egyre meredekebb hegyek jöttek, a hamu is mélyebbé, szemcsésebbé vált. Ilyen magasságokban már a növényzet is eltűnik. Mindkét motoros arcát égette a nap, gépeiket porfelhő követte, és még erős hegyi szél is nehezítette az 1-es fokozatban egyébként is lassú haladást, sőt a hátsó kerekek is gyakran elásták magukat a homokban.
Az olykor 35-40%-os emelkedővel harcolva mindkét motoros kitartóan menetelt a már csupán 50 méterrel felettük lévő kunyhó irányába. Ilyen magasságban fontos volt, hogy ne vegyenek vissza a gázból.
Egy utolsó akadály várt rájuk: egy lávából és hamuból álló orom, ami végül leküzdhetetlennek bizonyult. A motorok üvöltése és a kerekek kipörgése közepette meg kellett hajolniuk a természet nagysága előtt, mindössze 20 méterrel a kunyhó előtt.
A körülmények láttán lélegzetvisszafojtva, de megbizonyosodva, hogy korábban senki sem járt magasabban bajor boxermotorral, a páros kimenekítette járműveit a mély hamuból és visszafordult.
A lejtmenet csaknem akkora kihívást jelentett, mint korábban hegynek felfelé haladni, Hans Peter Leicht látványosan át is bukfencezett a kormányon, amikor motorjának első kereke elakadt, de példáját nem sokkal később Kalli Hufstadt is követte. Nem volt kérdés, hogy a Cotopaxi emlékeit sokáig őrizni fogják.
Mindent összevetve, a két motoros öt hegyvidéket hódított meg: az Egyenlítőtől északra fekvő Cayambét, valamint a délre fekvő Pichinchát, Illinizát, Cotopaxit és Chimborazót. Sem a motorosok, sem gépeik nem szenvedtek komoly sérüléseket, annak ellenére, hogy a vulkánok földjén a természet szinte minden létező akadályt az útjukba gördített.