Hasznos tudnivalókHázi barkácsKiemeltMotorokMotorozás

Milyen gyakran kell cserélni a gyújtógyertyákat?

A gyújtógyertyák egyike azoknak a karbantartási tételeknek, amelyeket – olyan dolgokkal együtt, mint a fékfolyadék és a termosztátok – könnyen figyelmen kívül hagynak, de rendkívül fontosak a motor biztonsága, hosszú élettartama és teljesítménye szempontjából.

Míg a gyertyákat rendszeres időközönként ellenőrzik, amikor a motorkerékpár új, amint a garanciája lejár, ritkán, vagy soha többé nem gondolnak rájuk. A helyzet az, hogy a jármű motorjának legtöbb alkatrészéhez hasonlóan a gyújtógyertyák is kopóelemek, amelyeket előbb-utóbb ki kell cserélni.

De mikor és miért?

Először is határozzuk meg, hogy mi a gyújtógyertya, miért fontos, és miért hibásodik meg!

A belsőégésű motorok működéséhez három alapvető elemre van szükség: üzemanyagra, levegőre és szikrára. A gyújtógyertyák, a kerámiából és különböző fémötvözetekből készült apró szerkezetek a motor gyújtásrendszerének részét képezik. Erőteljes szikrát továbbítanak a tekercsről a motor égésterébe.

Amikor meggyullad, begyújtja az égéstérben lévő üzemanyag-levegő keveréket, ami teljesítményt eredményez. A gyújtógyertyák ezt percenként több ezer alkalommal, órákon át végzik, az elképzelhető legkeményebb körülmények között. Ha egy gyújtógyertya meghibásodik – és ez a „mikor”, nem a „ha”, mert előbb-utóbb minden gyújtógyertya meghibásodik -, ez a hiba a bosszantóktól a katasztrofálisig terjedő problémákhoz vezethet.

Mikor kell kicserélni a gyújtógyertyákat?

A „Mikor cseréljem ki a gyújtógyertyákat?” kérdésre a válasz sajnos egy őrjítően homályos: „Attól függ”. Mint sok más autóipari karbantartási kérdés, a gyújtógyertyák cseréjének ideje is függ a gyártó ajánlásaitól, attól, hogy mikor és hol közlekedünk, milyen gyújtógyertyát használunk, és még a használt üzemanyag minőségétől is.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Ennek ellenére a gyújtógyertyák általában hosszú ideig tartanak. A gyújtógyertyák esetében a jó ökölszabály az, hogy 100 000 kilométerenként érdemes kicserélni őket, amíg a motorkerékpár megfelelően működik, és nincsenek egyéb problémák.

Ha a motorkerékpár új, és különösen, ha még garanciális, a márkakereskedés vagy a szerelő a gyártó által ajánlott karbantartási időközönként ellenőrzi a gyújtógyertyákat, és szükség esetén kicseréli őket. Ha a motor régebbi, akkor az, hogy mikor kell gyújtógyertyát cserélni, nagyban függ attól, hogy a motor hogyan viselkedik.

Ha egy motorban rossz a gyújtógyertya, azt általában elég hamar észrevesszük.

Hogyan állapíthatom meg, hogy rossz-e a gyújtógyertyám?

Mik a jelei a meghibásodott gyújtógyertyának? A leggyakoribb, hogy a motor nehezen indul. Ha a gyertya nem ad szikrát, nem lesz égés. További tünetek lehetnek a durva üresjárat, a tétovázás vagy a lefulladás, a csökkent üzemanyag-fogyasztás és a gyújtáshibák.

A gyújtáskimaradások általában kiváltják a motorellenőrző lámpa felvillanását, de a hibás gyertya egyéb tünetei gyakran nem észlelhetők a jármű fedélzeti diagnosztikai rendszereivel.

Sajnos számos más probléma is okozhatja ugyanezeket a tüneteket – az olyan dolgok, mint a piszkos üzemanyag-befecskendezők gyakran ugyanígy viselkednek. Ha azonban rossz a gyújtógyertya, akkor rengeteg kárt okozhatsz a motorodnak. Ha egy gyújtógyertya rosszul gyújt, vagy egyáltalán nem gyújt, akkor az üzemanyag-befecskendezőid – vagy a karburátorod, ha különösen menő vagy – még mindig gázt juttatnak az égéstérbe. Ez az el nem égett gáz aztán lemoshatja az olajat a henger faláról, ami nem jó, mert a dugattyú még mindig mozog benne. Ez a túlmelegedéstől kezdve a dugattyúgyűrűk és a henger tényleges fizikai károsodásáig sok mindenhez vezethet.

Mint a legtöbb autóipari problémánál, a megelőzés többet ér, mint a gyógyítás. Ha a motorkerékpárod furcsán kezd viselkedni, vagy olyan hangokat ad ki, amelyeket nem ismersz fel, sürgősen vidd el a szerelőhöz!

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük