KiemeltMotorokMotorozás

Miért nem szabad soha gumifényt használni a motorkerékpár gumiabroncsokon?

A motorkerékpár-tulajdonosok gyakran szeretik tisztán és fényesen tartani járgányaikat. Sokan pedig attól sem riadnak vissza, hogy egy-egy alkalommal a gumiabroncsokat is kifényesítsék, pedig ez nem a legjobb ötlet.

Ami fényes, az viszont csúszósnak tűnhet és ez nem véletlen. A fényes gumik azért tűnnek csúszósnak, mert csúszósak. A gumifények gyártói mindig figyelmeztetnek, hogy ne a futófelületre kenjük a termékeiket.

Az autógumival ellentétben a motorkerékpár-gumik szinte teljes felülete a futófelület. Ha kifényesíted a gumiabroncsok széleit, majd bedőlsz egy kanyarba, akkor a csökkent tapadású terület ér le az aszfaltra. Éppen akkor, amikor a legnagyobb szükséged lenne a tapadásra.

Ez a legjobb esetben elcsúszáshoz, legrosszabb esetben pedig nagyobb balesethez vezethet.

A motorkerékpár gumiabroncsok különböznek az autógumiktól

Az teljesen rendben van, hogy az autószerelők csillogóvá teszik a gumiabroncsok oldalfalait, miközben a motorkerékpárok esetében ez komoly veszélyt jelent.

Először is, az autók általában nem borulnak fel, ha a gumik egy kicsit megcsúsznak. A motorok igen. Ennél is fontosabb azonban az egyes gumiabroncsok eltérő kialakítása. Az autógumik szögletesek, különálló függőleges oldalfalakkal és lapos futófelülettel – így hacsak nincs nagyon alacsony a légnyomás, az autógumik oldala soha nem ér az úttesthez.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

A motorkerékpár-abroncsok viszont állandóan az oldalukra dőlnek. Ez a motorkerékpárok alapvető jellegzetessége. Ezek a gumiabroncsok kerek futófelületi profillal rendelkeznek, hogy ezt elősegítsék, így szinte egyáltalán nincs oldalfaluk.

Gyakori tévhit, hogy a motorkerékpár-gumik eleve az oldalfalra támaszkodnak, de ez nem igaz. A kerek kialakítás ellenére a futófelület és az oldalfal különböző területek, különböző célokkal, akárcsak egy autóguminál. Amikor egy motorkerékpár megdől, akkor is a futófelületen, nem pedig az oldalfalon áll.

Miért nem szabad soha gumifényt használni a motorkerékpár gumiabroncsokon?

Csúszós, ha fényes

A gumifényező gyártók mind arra figyelmeztetnek, hogy a termékeiket ne vigyük fel a futófelületre, mert az csúszós lesz, ami pont az ellenkezője annak, amit szeretnénk.

Emellett, ha a motorkerékpár gumiabroncs túlnyomó többsége futófelület, érdemes egyáltalán megpróbálni kifényesíteni az oldalfal kis, keskeny csíkját? így csak még jobban elüt a gumiabroncs többi részétől, és az össze nem illés rosszabbul nézhet ki, mintha békén hagynánk.

Annak az esélye, hogy a futófelületen csúszós gumifényt kapunk, nem éri meg, különösen akkor nem, ha a kanyarokban alaposan szeretnénk bedönteni a motorunkat és megpróbálunk megszabadulni a gumiabroncs rinyacsíkjától. Ez a lehető legrosszabb alkalom a tapadás elvesztésére, pusztán azért, hogy gumiabroncsod jól nézzen ki.

Képek: 123rf

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük