KiemeltMotorokMotorozás

Mi az Euro5+ szabvány és mire számíthatnak a motorosok a bevezetésével?

Az Euro5+ szabvány a motorkerékpárok környezetvédelmi előírásainak továbbfejlesztett változata, amely 2024-ben lép érvénybe. Célja, hogy tovább csökkentse a motorkerékpárok károsanyag-kibocsátását, hozzájárulva a levegőminőség javításához és az EU klímacéljainak eléréséhez. Ez az Euro5 szabvány szigorítását és néhány kiegészítő előírás bevezetését jelenti.

Az Euro5+ szabvány lényege:

  1. Tovább csökkentett károsanyag-kibocsátási határértékek: A szén-monoxid (CO), szénhidrogének (HC), nitrogén-oxidok (NOx), és részecskekibocsátás szigorúbb határértékeit vezetik be.
  2. Fokozott ellenőrzési követelmények: Az új motoroknak tartósabbnak kell lenniük, hogy hosszabb ideig képesek legyenek alacsony károsanyag-kibocsátást fenntartani.
  3. OBD (on-board diagnostics) 2 rendszer: A fedélzeti diagnosztikai rendszerek továbbfejlesztett verziója révén a motorok állapotát folyamatosan figyelemmel kísérik, jelezve a szennyezőanyagok határértékének túllépését vagy a hibákat.

Hogyan érinti a szabvány a motorkerékpárokat?

1. Új motorkerékpárokra gyakorolt hatás:

  • A gyártóknak új technológiákat kell alkalmazniuk, például fejlettebb katalizátorokat vagy jobb üzemanyag-befecskendezési rendszereket.
  • Az új modellek fejlesztése drágább lehet, ami az árak emelkedéséhez vezethet.
  • Bizonyos típusokat, például nagy teljesítményű vagy klasszikus modelleket, nehezebb lesz gyártani az új előírásoknak megfelelően.

2. Régi motorkerékpárokra gyakorolt hatás:

  • Az Euro5+ szabvány nem vonatkozik a már forgalomba helyezett motorkerékpárokra. Ezeket továbbra is használhatod, amíg megfelelnek az adott ország műszaki és környezetvédelmi követelményeinek (például a kötelező műszaki vizsgán átesnek).
  • Azonban egyes városokban és országokban alacsony kibocsátású zónák (LEZ – Low Emission Zones) szabályozzák, hogy milyen járművek közlekedhetnek, így idővel korlátozhatják a régebbi, szennyezőbb motorok belépését ezekbe a területekbe.

A motorosokra gyakorolt hatások:

  1. Dráguló új motorok: Az új szabvány miatt az újonnan vásárolt motorok árai valószínűleg emelkedni fognak.
  2. Karbantartási költségek növekedése: A bonyolultabb technológia nagyobb figyelmet és gyakoribb karbantartást igényelhet.
  3. Korlátozások a régi motorokra: A városi közlekedésben vagy a környezetvédelmi zónákban problémát okozhatnak a régebbi motorok.
  4. Tudatosabb választás: A motorosoknak fontosabb lesz az üzemanyag-hatékonyság és a kibocsátási értékek figyelembevétele új motor vásárlásakor.

Mikortól lép életbe az Euro5+ szabvány

  • Az Euro5+ szabvány 2024-ben lép érvénybe az új típusengedélyekre, vagyis a gyártók már csak olyan új motormodelleket tervezhetnek és homologizálhatnak, amelyek megfelelnek az új előírásoknak.
  • 2025-től minden újonnan forgalomba hozott motorkerékpárnak meg kell felelnie az Euro5+ követelményeknek (még ha a modell korábban került is engedélyezésre).
  • A készleten lévő régebbi modellek addig értékesíthetők, amíg azok megfelelnek az Euro5 szabványnak, de miután elfogynak, már csak az új szabvány szerinti modellek kerülhetnek piacra.

Hogyan érinti a piacot a váltás?

2024-ben és 2025 elején a kereskedők igyekeznek kiárusítani a még készleten lévő Euro5-ös motorokat, amelyek valószínűleg kedvezményesen lesznek kaphatók. A régebbi modellek piaca továbbra is élénk maradhat, de az értékük csökkenhet, ha szigorodnak a közlekedési korlátozások.

Tanácsok motorosoknak az Euro5+ átálláshoz

  • Érdemes tervezni: Ha régebbi motorod van, gondolkodj el a cserén, ha sokat közlekedsz városi környezetben.
  • Figyelj a karbantartásra: A megfelelő karbantartással csökkentheted a károsanyag-kibocsátást és meghosszabbíthatod a motorod élettartamát.
  • Vizsgáld a piaci trendeket: Az új motorok vásárlása előtt tájékozódj, hogy milyen modellek felelnek meg az új szabályozásnak.

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük