Mi a különbség egy 250-es és egy 1000 ccm-es motor között?
Ezt a kérdést kevesen szokták feltenni, pedig a válasz biztos sok motorost érdekel. természetesen főleg a kezdőket. A zárt Facebook csoportunkban tette fel a következő kérdést az egyik tagunk. Amellett, hogy néhányan nem is értették, hogy ez hogy merülhetett fel, azért érkezett néhány hasznos válasz is, amiket érdemes megfontolni. Remélem segítünk velük azoknak, akik azon dilemmáznak, hogy mennyi az annyi, mekkora motort érdemes venni.
A kérdés
„Sziasztok Csajok! Egy érdekes kérdésem lenne azokhoz, akik végig járták a 250-1000 közötti utat. Mi a különbség aközött, hogy egy 250 ccm-es motorral dundizom vagy egy 1000-essel? Nehéz megfogalmazni magát a kérdést, de mi az ami az 1000-es motort egyedivé teszi (azon kívül hogy szép és sexy)? Hisz a max megengedett sebesség 130 km/h, tehát az 1000-es motor teljesítményét sehol nem lehet kimotorozni. Mi az amivel többet tud? Vezetési élményben más?
A kérdésem kirobbantója az volt hogy láttam két gyönyörű Suzuki GSX-R-t és mondtam páromnak, mennyire gyönyörűek, és kell lennie valaminek, amiért az emberek ezeket választják. Persze ő értelmetlennek tartja, de nekem nem tűnik annak. Azonban sosem vezettem 1000-es motort. El sem tudom képzelni, milyen…
Köszi a válaszokat előre is 😁”
A válaszok
- Röviden: kb. a talicska meg az űrsikló… Hosszabban: Egy ezres motort nagyon kevesen tudnak kimotorozni, de még egy ötszázast is… Az ezres megy, mint a veszedelem. Általában nagyobb súly, sokkal több lóerő, nyomaték. Sokkal robbanékonyabb, de nagyon figyelni kell a gázkarra… Meg a fékre is… Aki ilyet kérdez, az ne üljön ezresre. Nem tudja, mi az. 1000 és 250 ccm az tényleg az űrhajó meg a talicska esete. Ezen kettő között szerintem kb. senki nem gondolkodik… 600 és 1000 között inkább.
- Ha jól néz ki, akkor vegyél egy makettet és nézegesd. Legyen a háttérképed stb. Tudom, hogy divat rajta fotózkodni… 🤦🏻♀️ …gondolj bele, hogy 200 kg ha megcsúszik alattad pl. az esőben, akkor mit csinálsz? Hogy fogod lefékezni, megfogni, kigyorsítani stb. az ezredest??
- A nyomaték, kicsit megereszted és repülsz, míg a kicsinek csak húzod-húzod és nem haladsz. Ja és pl egy emelkedőn nem kell visszaváltanod bírja, mert az erő vele van.
- Nem motoroztam ki az egészet, de Simson, Pancsi, ETZ, Honda CB500-at próbáltam. Adott szituációban az erőtartalék nagy kincs, de sok minden máson is múlik nem csak a ccm-n. Nekem pl. teljesítményben pont elég lenne a TZ, de az nem az enyém. És inkább az a 20-30 kg mínusz miatt vagyok vele ügyesebb, meg pont ugyanezért más szitukban ügyetlenebb. Ha van rá lehetőséged próbáld ki! Néha a kisebb ccm nagyobbat ugrik.
- Feltételezem, sosem vezettél még 1000-es motort, de valószínű 600-ast sem. Első körben neked nem ajánlom egyik nagy vasat sem. Másod körben, ha valaki lenyom 1000 km-t egy 250-essel, becsókolok neki! Asszem röviden ennyit tudnék első sokként leírni. A 250-es szét fogja magát pörögni, ha 100 fölött mész. Nincs benne elég nyomaték, tartalék az előzéshez, nehezebben gyorsul. Tartósan 130-cal tuti nem fogsz tudni haladni! Ezzel szemben a nagy kategória (5/600-tól fölfelé) tuti nem 130-cal fogsz távolságokat lenyomni,😂 lehetetlen! Az halad, tolod neki, lendületes, bőven van tartalék az előzésekhez. DE! Ha valakinek nincs rutinja, könyörgöm fel ne üljön egy nagy gépre!!!! Inkább legyen utas a túrán!
- 250-ről (Pannónia) ültem át 1200-re (Sportster). Nagynak gondoltam a váltást, igazából 883-asban gondolkodtunk, de az élet így hozta. Szerencsére chopperként jóindulatú, Harley létére kezesbárány lett.
Nem a végsebesség a lényeg, hanem a reagáló erő. A nagyobb nyomaték gyorsabb manőverezést tesz lehetővé, ha cselekedned kell, hamarabb veszi a lapot, és hosszútávon azért tényleg nem mindegy, hogy kényelmes 80-as utazója van a gépnek, vagy egy laza 100-as. - A 600-as már megemeli az első kereket. Nem szeretném tudni milyen az 1000-es, ha több gázt húzok.
- Szerintem majd ha egyszer felülsz egy 1000esre nem fog felmerülni benned ez a kérdés. R1-est vezettem régen és hát az érzést szavakkal leírni nem is tudom. Most sok év után lett egy 250-es Kawasakim, de emlékszem még milyen volt az R1. Hát ég és föld. Jelenleg be sem merném vállalni. Nagyon észnél kell lenni és rengeteg rutin kell, hogy egy ilyen vasat vezethessen az ember. Persze mindenki maga dönti el és érzi, hogy mire képes és hogy mennyire tud bírni a pacikkal, nyomatékokkal. Sokan a vesztükbe szárnyalnak, mikor a kicsiről egyből a nagyra váltást választják átmenet nélkül, ugyanis sokan bizony nem tudnak ezekkel a pacikkal mit kezdeni bizonyos helyzetekben.
- Kell hozzá tisztelet, gyakorlat meg alázat. Pont ezeket érzem, amikor ránézek egy ilyen nagy vasra😊😁
- Teljesen mindegy, hogy hány köbcentivel kezdesz el motorozni. Érzék kell hozzá, jó reflex, forgalmi helyzetek jól átlátása és kész. Tudod mi a különbség? A súlya és a mérete… Ami okozhat maximum nehézségeket. De az, hogy egyik nyomatékosabb, mint a másik, az kezelés kérdése. Ha egy 1000 köbcentis sportmotoron akarsz megtanulni, akkor azon fogsz… Kész. Ahhoz fogsz hozzászokni. Ha az embernek van esze, úgysem fogja kihasználni a teljesítményét olyan helyen, ahol veszelyes. Csak ahol szabad az út és a körülmények adottak. Vár ilyen hely nem sok van.
- Az sem mindegy, hogy ezer ccm chopper vagy sportmotor…
Egy ezres motor több kilométert megyen javítás nélkül, mert nem forogja szét magát, és ezt egy normális hétköznapi motorosként írom.
Én szerintem egy ezres motor hasznos dolog,de ott van az a DE, ami azt jelenti hogy nem mindenkinek hasznos.
Miért nem mindenkinek?
Mert nincs két egyforma motoros sem, és mindenkinek más a motorozási gyakorlata meg a tudása is külömbözik.