Ha már a hazai piac le van rabolva – Motorkerékpár behozatal külföldről

Alien - . Motorozás

motor behozatal 01A szép hosszúra nyúlt motoros szezon már az utolsókat rúgja. Ha nem tetted el a motorodat télire, akkor Mindenszentekkor még gurulhattál néhány kilométert, megjáratva a vasat a hosszú álom előtt. Amíg a motor pihen, te lehet, hogy majd elkezdesz agyalni azon, hogy hogyan cicomázd, extrázd fel a gépet, vagy épp cseréld le egy szebbre, jobbra, ha már úgy éreznéd, hogy kinőtted vagy épp meguntad a régit.

A téli szezon alatti gondolkodás nem mindig egyszerű. Sokan ilyenkor vesznek maguknak motort, mondván, a holtszezonban alacsonyabbak az árak, és mivel mások is a motorcserét fontolgatják, sokszor kedvezőbb áron árulják megunt gépeiket. Igen ám, de mi van akkor, ha a hazai piacon a hőn áhított paripa nem pénztárca-barát árakon kapható, vagy épp ízlésedet egyik sem elégíti ki még akkor sem, ha épp tele vagy lével.

Ekkor jön az import motor keresgélése, és körbe kell nézned a nagyvilágban. Manapság legfőképp az internetes hirdetési portálokon való kutakodás a bevált szokás. Jó kis téli elfoglaltság bújni a netet, de vajon megéri? Cikkünkben ehhez adunk tanácsokat, illetve felvilágosítunk arról, mik a buktatók.

HIRDETÉS (x)

Régebben - jó régen – az volt a módi, hogy néhányan összeálltak, egy kisbuszba, vagy személyautóba bezsúfolták magukat, és elindultak nyugatra, az ottani országok használtmotor kereskedéseit járva, és onnan szemezgettek a „hús-vér”, kézzel fogható példányokból. A személyes castingok során hamar kiderültek a hiányosságok, a hibák, be lehetett indítani a motorokat még a vásárlás előtt, át lehetett nézni a papírokat stb. Ha valami nem stimmelt, nem jött létre az üzlet. Ment a jónép a következő címre.

Manapság az internetnek hála, már nem kell fél napokat autóznod, üzemanyagra költened, szabadnapot kivenned, hanem csak bepötyögöd a keresőbe a motor márkáját, kívánt paramétereit, és már csemegézhetsz is. Látod ugyan a fotókon, hogy milyen a bringa, de élőben minden más. Ez a tapasztalat. Olyan, mint fotó alapján randizni valakivel. Ha így vásárolsz, és ész nélkül már utalod is a pénzt a kiválasztott példány tulajdonosának, könnyen pofára eshetsz. Érdemes tehát megfontolnod a témában tapasztalt ismerőseid tanácsait. Lássuk, mire kell figyelned.

Alapból kétféle import jármű létezik. Az egyik az Európai Unión belül lévő, illetve annak határain túlról érkező. Utóbbi kategóriába esik minden egyéb, tehát nem csak az Amerikai Egyesült Államok, hanem Ázsia, Afrika, Déli sark, Mordor stb. is. Az EU-ban forgalomba helyezett motorkerékpár vásárlása a legtisztább ügy. Csupán itthon kell honosíttatni, forgalomba helyeztetni, névre íratni, oszt gyí! Ha EU-n kívülről jön a motor, első körben le kell vámoltatni, ÁFA-t befizetni. 


Konténerben való érkezés esetén többnyire Rotterdamban szív először európai levegőt a gép, miután a kinti papírok, forgalmi, számla, adásvételi alapján regisztrálják. Ha ez megvan, és hazahoztad, következő lépésként Interpol köröztetést kell kérelmezned, mert addig nem lehet fogalomba helyeztetni, míg be nem bizonyosodik, hogy nem lopott, vagy bármilyen körözési listában nem szerepel-e a motor. Ennek átfutási ideje 2 héttől egészen néhány hónapos időtartamig is terjedhet. Ez függ attól, hogy melyik államból érkezik a cucc, és hogy az ottani hatóságok milyen gyorsan válaszolnak, mennyire segítőkészek.

Amíg ez a procedúra zajlik, el lehet intézni a motor vizsgáztatását, - megfelelő műszaki állapot mellett - és akár be is lehet rá fizetni a regisztrációs adót. Persze, ezen fázisokat csak akkor szabad így, idő előtt letudnod, ha biztos vagy abban, hogy tiszta a motor eredete. Ha nem ismerőstől, vagy megbízható forrásból, erre szakosodott cégtől vásároltál, mindenképp várd meg a körözés eredményét, és csak akkor lépj tovább az ügyintézésben, ha minden rendben van.

HIRDETÉS (x)

Ha előre iszol a medve bőrére, bizonytalan eredetű motorra költesz idő előtt, és kiderül, hogy nem tiszta a származás, akkor bukod a költségeket, és a motort is lefoglalja tőled a rendőrség. Sajnos, vásárlás előtt nem lehet az Interpol köröztetést elindíttatni, csak az adás-vétel létrejötte után, a saját nevedre kérheted azt. Így hiába kapsz a motorhoz kinti törzskönyvet – amit itthon kinti forgalmiként kezelnek - számlát vagy adásvételit, a vámolás után egy vámpapírt az Unióba való belépéskor, egyáltalán nem biztos, hogy odaát nem sáros a frissen vásárolt portéka.

Ha belenyúltál a tutiba, akkor szép hosszú procedúra elé nézhetsz. Biztos lehetsz abban, hogy a hatóság lefoglalja a motorodat, és jó eséllyel búcsút is mondhatsz az álmodnak.

Érdemes használt motorokkal foglalkozó magyarországi, kimondottan motorkerékpár-importtal foglalkozó céget megbízni, vagy tőlük vásárolni, mert szinte biztos, hogy az általuk kínált motorok eredete tisztázott. Ők bevizsgáltathatják saját részükre az általuk árult motorokat, így nyugodt lehetsz abban, hogy nem adnak el neked lopottat. Magánszemély esetében viszont könnyen előfordulhat, hogy szar lesz a levesben, és vagy lopott a motor, vagy banki tartozás terheli, de az embered mégis megpróbálja eladni a járművet.

Ha az EU-ból vásárolsz használt motort, azt csak akkor teheted meg, ha eredetiség vizsgálatot végeznek azon. Régebben, ha pl. egy ausztriai származású motort vett valaki, akkor honosításkor az osztrák érvényes műszakiját átvette az itteni hatóság, kapott egy érvényes forgalmi engedélyt és törzskönyvet, míg lehet, hogy körözés alatt álló jármű volt. Ha a tulajdonosa fennakadt egy ellenőrzésen, vagy épp értékesíteni akarta, nagy meglepetés érhette, amikor kiderült, hogy lopott járművel közlekedik. Ezek kiküszöbölése végett jó az EU-n belüli eredetvizsga.


Sok országban, így pl. Németországban is, a magánszemélyek már nem vacakolnak azzal, hogy ők intézzék megunt, régi járműveik eladását, így ha EU-n belül szeretnél vásárolni, nem érdemes nagyon keresni a magán eladókat. Ritkák, mint a fehér holló. Szinte minden esetben kereskedésen keresztül tudsz csak vásárolni, vagy ha mégis találnál egy magánszemélyt, aki még régimódian, maga árulja a motort, akkor, ha megtudja, hogy külföldi vagy, nem biztos, hogy szóba fog veled állni. Azt meg kell jegyezni, hogy kinti kereskedések sem jobbak, mint a hazaiak, így az óvatosságodból nem szabad alábbadnod.

Ha Amerikából hozol/hozatsz be motort, közvetlenül nem tudod forgalomba helyeztetni itthon, mint pl. a környező országban. Amennyiben a vásárolt járműnek van hazai képviselete, és kiállít olyan igazolást, hogy az adott jármű mindenben megfelel az európai jóváhagyásoknak, így igazolva annak megfelelőségét, akkor egyszerűbbé válik a dolgod. Ha ilyen magyar típusbizonyítványt nem tudsz szerezni, akkor minden esetben fordulj profi ügyintézőhöz, vagy céghez.

HIRDETÉS (x)

A szürkeimport ellen védekezve a hazai képviseletektől nem nagyon tudsz ilyen magyar típusbizonyítványt beszerezni, hiába van nekik, mivel a te kis magánvásárlásod rontja a boltjukat, így tuti elzárkóznak a dologtól.

Ha pl. Amerikából vásárolsz olyan régi Harley-Davidson modellt, aminek nincs hazai megfelelőségi nyilatkozata, akkor előbb valamelyik szomszédos országban forgalomba kell helyeztetni, és ezek után, már mint Uniós járművet lehet itthon honosíttatni. Ha pl. egy átalakított motorról van szó, - melynek kinti forgalmijába persze be vannak jegyezve az átalakítások - amitől itthon a hatóság tökön szúrná magát, ha betolnád a vizsgasorra, de forgalomba lett helyezve az EU-n belül, akkor abba már senki, így ők sem tudnak belekötni.

Amerikából hozott motorokra van évjárat korlát is, ami miatt a 8 évnél idősebb motort már nem lehet egyszerűen forgalomba helyezni. Ezeket a motorokat is először az Unió más országaiban kell előbb érkeztetni. Hogy ennek a sok procedúrának, bürokráciai útveszőkben való barangolásnak milyen költségei vannak? Most ezt is megtudhatod. Esete válogatja, hogy mennyire kell a pénztárcádba nyúlnod.

Nagy vonalakban pl. ha Amerikából vásárolsz egy Harley-t, akkor hozzávetőlegesen 400 000 forintos költséggel kell számolnod. Ebben az összegben benne van a vagyonszerzési illeték, névre írás, rendszám stb. Ugyanennek a motornak a forgalomba helyezési költsége, ha EU-ból vásárlod közel a fele összegből, 180-200 000 forintból kijön.


Az USA-ból nem érdemes vásárolni európai márkák modelljeit, de még japánokét sem, mert itthon a fent említett okokból esélytelen, hogy hazai márkaképviselet kiadjon rá típusigazolást. Ha pedig annyira elvetemült vagy, hogy pl. ázsiai, vagy más, EU-n kívüli országból akarsz behozni motort, számolnod kell az összes okirat hiteles másolatának elkészítési díjával is, mely oldalanként kb. 10-15 000 forintba is kerülhet. Bár az amerikai és EU-s importnál is elő van írva a hiteles fordítás, ezt szerencsére nem kérik, ha van kétnyelvű – az egyik nyelv természetesen a magyar - számla, illetve adásvételi szerződés.

A zsákbamacska lehetősége sajnos még akkor is fenn áll, ha úgymond megbízható cégtől, ügyintéző ügynökség bevonásával vásárolsz kintről motort. Jobb, ha ismerősök, barátok által bejáratott, korrektségüket már többször bizonyított importőrrel állsz csak szóba. A legnagyobb madár akkor vagy, ha egy aukciós oldalon, képek, leírás alapján döntesz, és már nyitod is az internet bankod kezelőfelületét, és küldöd a lóvét a lefolyóba.

HIRDETÉS (x)

Az, hogy személyesen nézd meg az adott motort, még mindig nagy plusz költséggel és idő ráfordításával jár. Elutazni egy-egy kereskedésbe Budapesten belül nem ugyanaz, mint Európán belül. Ha nincs kinti ismerősöd, rokonod, barátod, akinek ítélőképességében bízol, hogy a kiutazás előtt megnézze a kiszemelt motort, akkor profi cégre kell bíznod az ügyet, vagy utaznod.

A tengeren túli – és európai, látatlanban beszerzett - motorok vásárlása esetén számolnod kell sok egyéb költséggel, mert ha profi cég is az, aki elad neked, nem biztos, hogy a motor műszaki állapota olyan lesz, mint amilyennek azt mondják, vagy reméled. Zsebbe nyúlós móka ez mind. Neked kell eldöntened, hogy megéri-e a macera, hogy vagy-e olyan elszánt, hogy végigzongorázz egy ilyen ügymenetet.

Ismerünk olyan esetet, ahol EU-ból vásárolt motor magyarországi forgalomba helyezése kerek egy évig tartott. A tulaj végül már rá sem tudott nézni a motorra, és eladta azt, mert annyira elege lett az egész herce-hurcából. Persze, ez utóbbi egy extrém eset, de nem kizárt, hogy veled is megtöténik.

Érdemes bevonni a procedúrába olyan embert, aki tisztában van az ügymenettel. Annak a megbízása, aki ilyen esetek ügyintézésével foglalkozik, jelentősen lerövidíti a forgalomba helyezés hosszát, és nem kell a tapasztalatlanságod okozta félrecsúszott intézkedések miatt késlekedésekkel számolnod. Egy profi 2-4 hét alatt elintézi ezt a mókát attól függően, hogy mennyire gyorsak az egyéb ügyintézők és hivatalnokok, illetve, hogy EU-n belülről, vagy épp kívülről érkezik a vas. Neked, aki zöldfülű vagy a témában, akár egy komplett motoros szezon, 3-4 hónap sem lesz elég ugyanerre. Megéri az a kis plusz költség, amit az ügyintéző kér. Ez az összeg átlagban 40-50 000 forint körül alakul.

Egyértelmű, hogy jobban teszed a profik megbízását a feladattal. Gondolj bele, hogy mennyi idődet emésztené fel a várakozás, sorban állás, rohangálás hivatalról-hivatalra. Több napot, esetleg egy egész heti szabadságot kellene kikönyörögnöd a főnöködtől, mely időt akár pihenésre is fordíthatnál a családoddal. Arról nem is beszélve, hogy egy rendszám nélküli motort kellene hoznod-vinned, aminek a kivitelezése sem egyszerű feladat. Vagy szállító céget kellene felkérned csillióért, vagy utánfutót szerezned, vagy P rendszámot.

Á! Felejtős! Bízd inkább profikra, vagy vegyél Magyarországon már forgalomba helyezett motort. Már ha van olyan, ami tetszik, illetve amire van pénzed.

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS