Halálsoron – Hibák, rendellenességek, átalakítások, melyek miatt elkaszálhatják motorod a műszaki vizsgán

Alien - . Motorozás

hibak a muszaki vizsgan 01A motorkerékpárok időszakos műszaki vizsgáját – és természetesen az egyéb járművekét is – abból az okból végzi a hatóság, hogy kiszűrjék a műszakilag nem megfelelő, a biztonságos közlekedésre alkalmatlan gépeket, és ezzel is növeljék a balesetbiztonságot.

Ha te is motorozol már egy ideje, akkor nyilván tisztában vagy néhány alapvető dologgal, melyek, ha nem teljesülnek a vizsgasoron, akkor tolhatod haza a bringát lógó orral, és állhatsz neki a javításnak. A kopott, kikeményedett gumiabroncsok, a fékpadon rosszul teljesítő fékek, ütést produkáló féktárcsák, halványan világító lámpák, bemattult fényszórók láttán a vizsgabiztos azonnal „nem felelt meg” bélyeget nyom a motorod műszaki adatlapjára.

Itt jegyzendő meg, hogy a vizsgán kapott adatlapot 2018. május 20.-a óta a forgalmi engedéllyel együtt magadnál kell tartanod főleg akkor, ha külföldre mész, ugyanis ez egy – a nyelvezet kivételével – több országban azonos sémára épülő dokumentum. Ennek segítségével a magyarul nem beszélő, a magyar forgalmi engedélyeket nem ismerő külföldi rendőr is könnyen képbe kerülhet a motorod adataival kapcsolatban, ha igazoltatásra kerülne a sor.

HIRDETÉS (x)

No de térjünk vissza a bukást előidéző dolgokra. Érdemes odafigyelned arra, hogy ha a motorod két személyre van vizsgáztatva – majdnem minden motorkerékpár forgalmijában ez szerepel – akkor, ha egyszemélyes ülést hasznász általában, a vizsga idejére szereld vissza a kétszemélyest, vagy ha nincs a polcon ilyened, kérj kölcsön valakitől. A nagyon buta, ezer éves rendeletben meghatározott utas kapaszkodó szíjról se feledkezz meg. Ha motorodon gyárilag vannak egyéb, fix utasoknak szánt kapaszkodók, akkor persze a szíjas téma miatt nem kell aggódnod.

Arra sem árt figyelned, hogy ha teleaggattad mindenféle kiegészítővel a motorod, akkor a legtöbb megléte szintén kaszálást eredményez. Ilyenek lehetnek a kiegészítő lámpák, ködlámpák, esetleg pótfényszórók, nem szabványos ledes lámpatestek. Az E jelzés mindenképp szerepeljen a lámpabúrákon, mert a silány, utángyártott cuccokat sem szereti a hatóság. Nem gyári, vagy nem a jogszabályban meghatározott módon elhelyezett rendszámtábla, egy-egy hiányzó fényvisszaverő prizma, megkurtított sárvédő, nem gyári rugóstag, hosszabb első teleszkópok, kiherélt kipufogódob, csak mérföld osztású sebességmérő, elöl fixen, sárgán világító indexek, stb. mind okot adhat arra, hogy dolgod végeztével kelljen távoznod, majd egy későbbi időpontban újra nekifutni a procedúrának.


Működnie kell az összes világító és jelző berendezésnek, illetve a motorodon lévő egyéb, gyári felszereltség részét képező cuccnak is. Ha gyárilag irányjelzőkkel rendelkezett a motorod, de te leszerelted róla azokat, és karjelzéssel jelzed a bekanyarodási szándékodat, akkor ez a módosítás sem elfogadható, akárcsak az, ha az eredetileg felfelé álló visszapillantó tükröket megfordítod, és lefelé lógnak. Ez sem megengedett, és az sem, ha csak egy tükör van a gépen. Mindennek úgy kell kinéznie, úgy kell működnie, mint ahogy a jármű típusbizonyítványában szerepel.

Ha motorod hivatalosan, forgalmiba bejegyzett extrákkal ellátott, vagy átalakított, netán teljesen egyedileg épített, és nem minden van a forgalmiba bejegyezve, akkor a módosításokról szóló egyéb iratokat se hagyd otthon. Könnyen előfordulhat, hogy így sem megy majd simán az ügy. Ha az átalakítások engedély nélkül történtek…..hát…..az már egy másik történet. Hosszú és fáradalmas tortúra vár rád, ha törvényessé akarod tenni motorod létezését.

HIRDETÉS (x)

A bürokrácia sötét útvesztői várnak rád, melyek lerongyolják idegrendszered, lenullázzák a bankszámládat, és ezek miatt lehet, hogy még a családod is megutál. Jó, azért nem ennyire borús a helyzet. Ha ezt a dolgot szakemberre bízod, aki már csinált ilyet, ismeri az ügymenetet, a buktatókat, akkor stresszmentesebb az ügy, bár pénzre ekkor is szükséged lesz bőséggel. Ezt a témát később, egy másik cikkben kivesézzük, hogy mindenki tudja, mire számíthat hasonló esetben.

Nem árt, ha a vizsgára szépen letakarított motorral érkezel. A váz és motorszámok környékét is takarítsd le, és tedd hozzáférhetővé, hogy ne éles helyzetben kelljen kábelkötegeket ráncigálnod, műanyag idomokat szerelgetned, hogy láthatóvá váljanak. Az a vizsgabiztos, aki a motorod típusát nem ismeri jól, hálás lesz a segítségnek, amivel a munkáját megkönnyíted. Azért túlzásokba se ess. Az ülést semmiképp se csinosítsd szilikonos szerrel, mert életveszélyes lesz, ha ráülsz. Ez a szilikonnal fújásos mánia sokak számára még manapság is favorit, és előszeretettel borítják be a gumiabroncsokat is, így aztán tényleg indulhatnak a Darwin díjért.

Ha motorodat a szervek rendben találják, akkor máris nem hiába fizetted ki előre a vizsgálat díját, és újabb két évig pihenhet a forgalmi a zsebedben, várva a következő bejegyzésre és az esetleges igazoltatásokra. Azt viszont ne feledd, hogy a forgalmiba bejegyzett vizsga érvényessége nem azt jelenti, hogy két évig nem kell ellenőrizned motorod műszaki állapotát. Ha bármilyen rendellenességet tapasztalsz, azonnal derítsd ki, hogy mi okozhatja a hibát, és javítsd, vagy bízd szakavatott szerelőre.

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS