Széllel szemben okosan – Amit a motorkerékpárok szélvédőiről tudni érdemes

Fotó: motorcyclehowto.net - . Motorozás

motor plexi 07Akik nagy tempóban, hosszabb távokon, és kedvezőtlen időjárási viszonyok között is motoroznak, a nyáron olyan jóleső menetszelet sokszor szívesen elhagynák a motorozás sajátosságai közül. Ebben az esetben célszerű a gyári légterelőket módosítani, vagy ha a motoron ilyen eredetileg sem található, akkor beszerezni egyet. Ezek után sok minden más dimenzióba kerül.

Egy jó szélvédő előnyei között nem csak az erős menetszél elleni védelem szerepel. Ruházatunkat hatékonyan védi meg a portól, bogaraktól, a fülünket a nagy robajtól, mely hosszú távon halláskárosodást okozhat, ha rosszabb minőségű sisakot használunk. Ha leszakad az ég alja, és nyílt terepen vagyunk, ahol rendes tempóban haladhatunk, akkor csak minimálisan, vagy viszonylag hosszú idő után ázunk el. Ha szerencsénk van, még a teljes átázás előtt fedett helyre juthatunk, ahol már az esőruhát magunkra vehetjük.

Ha egy szélvédő jól funkcionál, akkor valóban csak az előnyeit tapasztalhatjuk, de ha csak jól néz ki, és nem megfelelően látja el feladatát, akkor kimondottan zavaró, és balesetveszélyes is lehet. Vannak, akiknek megfelel a gyári kialakítás, de mivel a motorosok magassága változó, nem mindenkinek ilyen egyszerű az élete. Nekik változtatniuk kell, és rossz esetben többféle verziót is ki kell próbálniuk, míg eljutnak addig, hogy azt mondhassák, megvan a megoldás.

HIRDETÉS (x)

Most ne beszéljünk azokról a motorkerékpár modellekről, melyeken állítható a szélvédő, mivel általában mindenki megtalálja esetükben a megfelelő beállítást. A legköltségesebb a gyári, fix szélvédők cseréje nagyobbra, esetleg eltérő kialakításúra. Bár a piacon rengeteg utángyártott plexihez hozzá lehet férni, áruk jellemzően magasabb, mint az univerzális, naked vagy cruiser motorokra való kiegészítőknek, de cserébe típusspecifikusak rögzítés és kialakítás szempontjából is.

Ha valakinek bejön a turista dizájn, választhat kiegészítő légterelőt, mely a szélvédő tetejére csiptethető, állítható szögű, így a mögé becsapódó, kellemetlen bubogást, robajt, esetleg sisakot cibáló turbulenciát hatásosan dobja át a motoros feje felett. Ez azonban sokszor a látómezőben helyezkedik el, ami zavaró lehet. Érdemes kísérletezni olyan szélvédőkkel is, melyek két darabból állnak, felső részük szintén kívánság szerint dönthető, így az ezek között belépő légáram szintén turbulencia mentesítő hatást képes kelteni anélkül, hogy a látómezőt kitakarná.


Egyes motorkerékpárokon vagy a gyári plexiben, vagy a fejidomban vannak ilyen járatok, másoknál pedig a nagy tábla úgy kerül rögzítésre, hogy az alsó része nem csatlakozik az idomba közvetlenül, hanem konzolok tartják, így az alatta beáramló levegő szintén mentesít a kellemetlen hatásoktól amellett, hogy a nyári melegben némileg hűsíti is a vezetőt.

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy rettenetesen nagy plexi-vitorlákat szerelnek maguk elé, aztán amikor jön a meleg, ott főnek meg a nyeregben. Esőben pedig a vízcseppek korlátozzák a látást, ami sötétben még jobban romlik, ahogy a pici víz lencsék szórják a szembejövők fényszóróinak a fényét. Ezekre is figyelni kell a kiválasztáskor. A legjobb, ha legalább peckesen, egyenes háttal ülve átlátunk a szélvédő felett.

HIRDETÉS (x)
HIRDETÉS (x)

Ha fejidom és egyéb légterelő nélküli gépünk van, akkor kicsit egyszerűbb a helyzet. Sok, univerzális szélvédő kapható, melyeket rengeteg pozícióban beállíthatunk, hogy elérjük a megfelelő hatást. Nagy előnyük, hogy ha kell, könnyen leszerelhetők, így pl. városi használatkor, nagy melegben nem kell szenvednünk tőle, viszont ha túrázni, hosszabb távokra, autópályázásra készülünk, hamar vissza lehet rakni.

Az univerzális szélvédők közül is érdemes kiválasztani azt, ami igazán minőségi, masszív rögzítéssel rendelkezik, és nehezen karcolódó, nem a legsilányabb anyagból készült. Ha egy szélvédő a tisztítások miatt karcolódik, vagy az UV sugárzástól bemattul, könnyen baleset okozója lehet. Az is szempont, hogy eséskor, ha törik, ne kismillió szilánkra törjön, mert akkor többszörösen is sérülhetünk. Ha pedig törik, akkor könnyen törjön, mert ha beleakad a ruházatunk, vagy valamely testrészünk, akkor nem kívánt sérüléseket okozhat.

Nagyon menő a sötétített, esetleg teljesen fekete, utólagosan felszerelt szélvédő. Még az enyhén füstszínű megoldás elmegy, de annál sötétebb szintén balesetek forrása lehet. Ha ilyen módosítást eszközölünk, akkor az úttesten lévő sérüléseket, olajfoltokat, autók által felhordott kavicsokat csak távolról észlelhetjük, így felismerésük csak jó látási körülmények között lehetséges. Lassú haladásnál épp az lenne a lényeg, hogy minél közelebb lássuk a magunk előtt elterülő felületeket. Így kb. olyan motorozni, mintha valaki ülne előttünk, akitől nem látunk rendesen, és sok dolgot vakon kellene csinálnunk. Semmiképp sem javasolt.

A motoros szempontjából kialakított tökéletes szélvédelem sajnos nem mindig kedvez az utasnak. Jellemzően a magasabb szélvédő által, a vezető felett elterelt légáram meredeken esik vissza turbulencia formájában, mely az utas életét keseríti meg. Meg kell találni a megfelelő kompromisszumot itt is, vagy autóba kell ülni.

A motor ilyen. Fúj a szél rajta. Ezért is szeretjük. Szélvédővel vagy a nélkül, de mindenképp úgy kell motoroznunk, hogy közben ne legyenek jelen olyan tényezők, amik kellemetlenségeket okoznak, zavarják a motorost, esetleg állandó balesetveszéllyel fenyegetnek. Mindenki a saját igénye szerint alakítsa a széljárás, és vegye figyelembe az előnyöket és a hátrányokat egyaránt. Abból nem lehet baj.

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS