Széllel szemben okosan – Amit a motorkerékpárok szélvédőiről tudni érdemes

Tartalomjegyzék

Egyes motorkerékpárokon vagy a gyári plexiben, vagy a fejidomban vannak ilyen járatok, másoknál pedig a nagy tábla úgy kerül rögzítésre, hogy az alsó része nem csatlakozik az idomba közvetlenül, hanem konzolok tartják, így az alatta beáramló levegő szintén mentesít a kellemetlen hatásoktól amellett, hogy a nyári melegben némileg hűsíti is a vezetőt.

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy rettenetesen nagy plexi-vitorlákat szerelnek maguk elé, aztán amikor jön a meleg, ott főnek meg a nyeregben. Esőben pedig a vízcseppek korlátozzák a látást, ami sötétben még jobban romlik, ahogy a pici víz lencsék szórják a szembejövők fényszóróinak a fényét. Ezekre is figyelni kell a kiválasztáskor. A legjobb, ha legalább peckesen, egyenes háttal ülve átlátunk a szélvédő felett.

HIRDETÉS (x)
HIRDETÉS (x)

Ha fejidom és egyéb légterelő nélküli gépünk van, akkor kicsit egyszerűbb a helyzet. Sok, univerzális szélvédő kapható, melyeket rengeteg pozícióban beállíthatunk, hogy elérjük a megfelelő hatást. Nagy előnyük, hogy ha kell, könnyen leszerelhetők, így pl. városi használatkor, nagy melegben nem kell szenvednünk tőle, viszont ha túrázni, hosszabb távokra, autópályázásra készülünk, hamar vissza lehet rakni.

Az univerzális szélvédők közül is érdemes kiválasztani azt, ami igazán minőségi, masszív rögzítéssel rendelkezik, és nehezen karcolódó, nem a legsilányabb anyagból készült. Ha egy szélvédő a tisztítások miatt karcolódik, vagy az UV sugárzástól bemattul, könnyen baleset okozója lehet. Az is szempont, hogy eséskor, ha törik, ne kismillió szilánkra törjön, mert akkor többszörösen is sérülhetünk. Ha pedig törik, akkor könnyen törjön, mert ha beleakad a ruházatunk, vagy valamely testrészünk, akkor nem kívánt sérüléseket okozhat.

Nagyon menő a sötétített, esetleg teljesen fekete, utólagosan felszerelt szélvédő. Még az enyhén füstszínű megoldás elmegy, de annál sötétebb szintén balesetek forrása lehet. Ha ilyen módosítást eszközölünk, akkor az úttesten lévő sérüléseket, olajfoltokat, autók által felhordott kavicsokat csak távolról észlelhetjük, így felismerésük csak jó látási körülmények között lehetséges. Lassú haladásnál épp az lenne a lényeg, hogy minél közelebb lássuk a magunk előtt elterülő felületeket. Így kb. olyan motorozni, mintha valaki ülne előttünk, akitől nem látunk rendesen, és sok dolgot vakon kellene csinálnunk. Semmiképp sem javasolt.

A motoros szempontjából kialakított tökéletes szélvédelem sajnos nem mindig kedvez az utasnak. Jellemzően a magasabb szélvédő által, a vezető felett elterelt légáram meredeken esik vissza turbulencia formájában, mely az utas életét keseríti meg. Meg kell találni a megfelelő kompromisszumot itt is, vagy autóba kell ülni.

A motor ilyen. Fúj a szél rajta. Ezért is szeretjük. Szélvédővel vagy a nélkül, de mindenképp úgy kell motoroznunk, hogy közben ne legyenek jelen olyan tényezők, amik kellemetlenségeket okoznak, zavarják a motorost, esetleg állandó balesetveszéllyel fenyegetnek. Mindenki a saját igénye szerint alakítsa a széljárás, és vegye figyelembe az előnyöket és a hátrányokat egyaránt. Abból nem lehet baj.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Mennek a hírek, jönnek a felsorolások, motoros-teherautó, motoros-személyautó karambol, szörnyet halt az úton, a kórházban......
Bővebben...
Nem vagyok nagy túrázó, inkább motorozok mint gyalogolok, azért néha csak rászánom magama. Most hétvégén...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!