Amikor utolér az elkerülhetetlen – Elborult motor felállítása élesben

Fotó:s-media-cache-ak0.pinimg.com/ - . Motorozás

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b7/5e/ab/b75eab008603a42adef665514f94ba27.jpgÁllítólag a kapcsolatok hetedik évében van a nagy vízválasztó. Nos, szeretett motorommal ápolt szoros viszonyom hét év együttlét után újabb közös kalanddal vált bensőségesebbé. Elborult a garázsban, amikor egy kissé figyelmetlen voltam. Az eset azonban ennél kacifántosabb volt.

Álmos hajnali órák, de már disznó meleg van. Még a nagy kánikula előtt szerettem volna menni egy kört, hogy ellenőrizzek egy javítást. A reggeli kómától még járni is alig tudtam, pedig két kávét is letoltam már. Mivel nem halogathattam tovább a tesztkört, így előráncigáltam a gépet, és gyííí. Amikor visszaértem, beálltam a garázsba. Mivel hamar végezni akartam a leparkolással, azon melegében elkezdtem betilinkózni a fal mellé, mivel nálam ott a helye a helykihasználás miatt.

A jobb oldali bukócsövön egy felpattintható gumicsődarab hivatott arra, hogy a függőleges helyzetet elérve, nekitámasszam a 400 kilós elefántot a falnak. A fix helyzetet egy autóemelő biztosítja ilyenkor, mely a motorblokk alatt húzódó bölcsőváz bal oldali csövénél támasztja meg a motort úgy, hogy azt a falnak nyomja picit, így stabilan állhat függőlegesen, mintha középtámaszon lenne. Ez a módszer hét év alatt hibátlanul működött, és működik most is. Már ha a kedves gazdi rendesen figyel a részletekre.

HIRDETÉS (x)

Amikor az emelő a motor alá kerül, akkor guggoló, térdelő helyzetben tolom alá, és fixálom bal kézzel, míg a jobb kezemmel a bukócsőnél fogva tartom az egész miskulanciát. Ez a művelet nem jött össze teljesen úgy, ahogy korábban szokott. Midőn térdre készültem ereszkedni, megindult az egész felém, és bár hirtelen elkaptam a bal kormányvéget is, csak annyit tudtam tenni, hogy csillapítottam a dőlés sebességén. Kb., mintha direkt fektettem volna el.

Szerencsére, a bukócsövek – figyelj, mert ez hasznos infó – olyannyira megfogták a dolgot, hogy csak azokon keletkezett alig látható karc. Mondjuk, ha ez nem sima járólapon, hanem valahol betonon, vagy murván történik, azért jobban meglátszana a nyoma. A bukócsövek másik előnye, hogy ha nem menet közben borul a cucc, hanem így, lassan, akkor nem tud az egész motor lapjára feküdni, esetleg átbilleni, így nagy anyagi kiadásoktól ment meg minket. Szóval akinek belefér a motorja stílusába, az valamilyen bukógombát, bukócsövet, csőrendszert mindenképp szerezzen be.

A cirkusz persze itt nem fejeződött be. Ahogy Babar dőlt, a plexije kellemesen beleért a mellette, kb 70-80 centire álló autó bal ajtajába. Na mondom, király. Mindkét járműre vigyáztam, erre most egyszerre b***om össze mindkettőt. A plexi azonnal eltört, de szerencsére a fejidom, a bal kormányvég és a kuplungkar pár centire megállt a lemezfelület előtt. Huhh. Legalább a kár viszonylag kicsi. A kocsi fényezésén nem látszik a nem várt kontakt eredménye, bár az ütésvédő gumicsík arról tanúskodik, hogy nem csak a figyelmetlen autósok kivágott ajtajától véd meg. Azért jó lett volna nem letesztelni a plusz funkciót.

Itt már röhögtem magamon. Bizarr látvány volt, ahogy két kis kedvencem összegabalyodva suttogja egymás fülébe: „- Mekkora egy pancser!” A pancser első gondolata meg az volt, hogy ezt le kell fotózni. De ne örülj, nem tettem meg, mert inkább az azonnali intézkedés mellett döntöttem, mivel a tank tele volt, és bármelyik pillanatban megindulhatott volna a nedűfolyam. Na, akkor állítsuk fel. Viagra, péniszpumpa egyelőre még nincs az otthoni kelléktárban, így maradt Marok Marcsa, de most más feladatot látott el.

Felvillantak szemem előtt a 45 kilós lányok, ahogy 200-250 kg súlyú, elfektetett motorokat – a szex témát hagyjuk máskorra, bár ott is minden bizonnyal sikerrel végzik dolgukat - állítanak fel. Bár én kétszer súlyosabb vagyok, de mit sem ér, ha a motorom is dupla kilókkal bír. Egyszer ezt is ki kell próbálni. Itt van a nagy alkalom. Rajta!

Háttal álltam a motornak, Szerencsére a kormány balra volt bebicskázva, így helyzete épp ideális volt a szakszerű emeléshez. Ha jobbra tekeredik, akkor bajban lettem volna, mert a kocsitól nem tudtam volna baloldali pozícióba forgatni. Na, megfogtam jobb kezemmel a bal kormánymarkolatot, bal kezemmel pedig az utaskapaszkodót. Egyenes karokkal, egyenes háttal leguggoltam és nekirugaszkodtam. És ment. Ment az emelés, de a motor is ment, mivel kvázi hátrafelé gurult, mászott, csúszott a sima kövön. Párszor még megpróbáltam, de reménytelen volt.

 

Lapozz, és kiderül, hogy felállt, vagy sem


Egy gumi éket raktam a hátsó kerék mögé, ami megfogta a termetes tömeg csúszását, és így már felállíthattam függőlegesbe. Na, ez is megvolt. Azért biztonsággal töltött el a tudat, hogy képes vagyok rá, pedig nem vagyok egy Fekete László alkat. Szép kis eset. Szó szerint. Na de itt még nincs vége a burleszknek. Ahogy felállítottam a gépet, az már a falat nyaldosta kormányvégével, de a teljesen függőleges állapot még így sem sikerült elérni. A négyszeri próbálkozásom itt már azért rendesen leszívta az energiámat. Nem fáztam, és a motor is ontotta a hőt.

Amint ott tartottam a falnak nyomva, próbáltam kihajtani a kitámasztót. Már majdnem sikerült, de lányos zavaromban nem vettem észre, hogy az oldaltámasz bereteszelt – a Harley, és tudtommal a Moto Guzzi alkalmazza még ezt a megoldást – állapotát nem érte el. Ez a reteszelős kialakítás azért jó dolog, mert ha a motor súlya már a kitámasztón van, akkor ha pl. előre gurulna, az nem tud felhajlani, így nem borul a masina. Nagyon régen egy enduromat így borítottam el. (Életem 1. számú motorborítása). Telepakolva megálltam vele egy lejtős, magas gazzal borított telken. Kitámasztottam, de nem hagytam sebességben. A bringa szépen megindult előre, oldaltámasz felhajlott, én rohantam vissza, elkaptam, és szépen lesegítettem a fűre.

HIRDETÉS (x)

Visszatérve Babarhoz, amint ráengedtem a tömeget, felhajolt az a nyomorult oldaltámasz, és immár másodszorra is padlóra került. Meg én is. Ezt nem hiszem el! Ha valaki látta volna az esetet, röhögőgörcsöt kapott volna. Én itt már nem voltam annyira vidám. Viszont tapasztalt lettem. Elvonszoltam a kocsi irányába az eldőlt halmot – amúgy a bukócsövek karcai leginkább ettől a csúsztatástól keletkeztek, nem a leborulástól. Tanulság az, hogy a hátsó kerék mögé kell valamit tenni az emeléskor.

Így már lett elég hely a fal mellett ahhoz, hogy függőlegesbe állítsam fel. Még egyszer nekiveselkedtem, szinte már rutinból, felemeltem – Mina után szabadon - a jószágot, kitámasztottam, és látni sem akartam egy ideig. Remélem, a következő hét év alatt nem lesz hasonló. Ez volt a harmadik motorborogatásom életemben. Illetve a negyedik is.

A 2. számú mutatványt egy Honda Pan European szenvedte el, az viszont forgalomban történt. Szerencsére, itt is álló helyzetben. Úgy látszik, ez a mumusom. De nem bánom, inkább borogatom ezerszer álló helyzetben a motorjaimat, mint nagy tempónál. Unokahúgom ült mögöttem, a motor agyonpakolva, amikor egy kereszteződésben, nekünk keresztben egy útbordán állt meg az első kerék, így magasabb lett a gép, a lábam csak teljesen függőlegesen ért földet, és jobb karral nem tudtam sokáig tartani a megbillent súlyt. Elfeküdtünk, ahogy kell. Ketten viszont könnyedén felállítottuk az ST1100-et. Utána szegény utasom folyamatosan attól tartott, hogy közlekedési lámpánál, vagy kereszteződésekben mikor borulunk újra. Rájött, hogy milyen könnyen megtörténik a dolog. Én sem hittem el a mostani motoromról, hogy egyszer majd így látom a földön. Ez az élmény is ki lett pipálva a bakancslistámon.

A tanulság az lett számomra, hogy mielőtt az autóemelővel babrálnék, kihajtom az oldaltámaszt, biztos, ami biztos. Te is légy körültekintő, ha szereled, vagy csak simán tologatod a motorod parkolóban, garázsban. Győződj meg a stabil rögzítésekről. Az én esetem inkább vicces és tanulságos, de ha te, vagy egy kisgyerek, háziállat több száz kiló vas alá szorul, akár maradandó sérüléseket is szerezhettek. Ha motorra ülsz, légy kipihent, józan és körültekintő a forgalomban is, ne csak a garázsban.

 

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS