• Magazin
  • Motorok
  • Motorozás
  • Indítani, vagy nem indítani: az itt a kérdés – Érdemes-e szezonon kívül megjáratni a motort

Indítani, vagy nem indítani: az itt a kérdés – Érdemes-e szezonon kívül megjáratni a motort

Tartalomjegyzék

inditani vagy nem 01Közeleg a tavasz, de addig még eltelik pár hónap, amíg nem futtathatjuk meg paripáinkat a száraz, meleg aszfalton. A motorjukat imádó fanatikusok nagy kérdése ilyenkor az, hogy a téli, közel fél éves tárolás alatt beindítsák-e rövid időre a szerelmüket, vagy ne. Ez kb. annyira megosztó kérdés motoros körökben, mint az, hogy a tyúk, vagy a tojás volt-e előbb, vagy hogy témánál maradjunk, hogy szezon végén legyen-e az olajcsere, vagy szezon elején.

Az elején le kell szögezni azt, hogy mindkét verzió tartogat a motorra káros, illetve hasznos dolgokat. Melyek ezek?

Az időszakos indítás előnye, hogy nem áll a kenési rendszer kényesebb, szűkebb részeiben hosszú ideig az olaj, így nem tud a benne lévő szennyeződés, korom, kopadék, illetve nedvesség lerakódni és elszűkíteni, esetleg eltömíteni a járatokat. Az időszakos indítások továbbá jót tesznek a különféle tömítéseknek, szimmeringeknek, mert azok így időről időre kenést, hőt kapnak, így megtartják tömítőképességüket, nem száradnak ki és nem keményednek meg véglegesen.

A keletkezett hő még azért is hasznos, mert az állásban itt-ott lecsapódott párát, összegyűlt nedvességet elpárologtatja, így meggátolhatja a korróziót, vagy azt, hogy egyéb károkat okozzon. Természetesen az üzemanyag-rendszernek is hasznos, ha annak részein friss nedű áramlik át. Ez különösen olyan rendszerek esetében előz meg kellemetlenségeket, melyekből a téli tárolás alatt nem tudjuk leengedni a benzint.

HIRDETÉS (x)

Hátrányok között említhetjük meg azt, hogy nem mindenki számára egyszerű kivitelezni azt, hogy akár havonta egyszer előbányássza a gépet 20 percre, és járassa. Aki szabadban, jól bebugyolálva, vagy garázs mélyén, körbebarikádozva, akkumulátorától megfosztva tárolja motorját, annak igazi tortúra lehet, így nekik marad a csöndes téli álom. Ha motorunkat mégis módunkban áll megjáratni olykor, akkor a felmelegedett olajban annak lehűlése után a levegőben lévő nedvesség lecsapódik, ami nem szerencsés dolog. Ehhez hasonlóan a kipufogóban, és egyéb helyeken is páraképződés lép fel, ami szintén káros.

A legjobb ilyenkor fűtött helyen hagyni, hogy kihűljön a gép, mert ilyenkor képződik a legkevesebb pára. Ha nem friss olajjal raktuk el ősszel, hanem majd tavasszal cseréljük le azt, akkor nem olyan nagy baj, ha nedvességet szív magába, hisz úgyis leeresztjük. Egy ilyen hidegindítás elég nagy áramot vesz fel az akkumulátorból, ami még nem lenne baj, de egy 15-20 perces járatás nem pótolja a keletkezett veszteséget, így ha tároláskor nem csepptöltővel tápláljuk az akkut, a következő alkalommal már gyengébb lesz, és tavaszra simán kinyírhatjuk, és vehetünk újat.

A hosszú tárolás előnyeinek listája elég rövid. Nincs vele macera, nem nedvesedik az olaj, nem kell folyton újra töltögetni, vagy be-ki szerelni az akkumulátort. Ennyi. Hátránya azonban ennél több van.

Ha kedvencünket egyáltalán nem indítjuk télen, akkor a kenést igénylő belső motoralkatrészekről a hosszú állás alatt jobban le tud folyni az olaj a blokk aljára, és a kényesebb, magasan elhelyezkedő alkatrészek a majdani indításkor kisebb eséllyel kapnak megfelelő kenést az első másodpercekben. Mindig a hidegindítást követő, első néhány fordulat alatt kopik a legjobban a motor, így érdemes ezt az időszakot kényesen, odafigyeléssel kezelni. Időszakos indítások esetében az állás alatt eltelt időszak olyan rövid, hogy nem tud a kenőanyag teljesen elfolyni, kritikusan elvékonyodni a kenést igénylő részeken.

További hátrányai a hosszú álomnak, hogy nagyobb esély van ezen időszak alatt kellemetlen lerakódások, dugulások kialakulására a kenési és üzemanyag rendszerben, illetve a masszív nedvesség lecsapódás kockázata is magasabb, mely jelenség nyilván környezetfüggő. Ha hosszan áll a motor, akkor még olyan rozsdásodás is felléphet, mely egyes alkatrészek meghibásodását okozhatja. Érdemes ledugózni a kipufogóvégeket, légbeömlőket, váltó és motorolaj tér lélegző nyílásait, hogy pára semmiképp se hatolhasson be a számára tiltott területre. A külső alkatrészeket, mint pl. villaszár érdemes vékonyan olajjal átkenni.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...
A hosszú hétvége nagy részét Pilismaróton töltöttük a Szobi Révnél. Ezúttal nem motoros találkozó volt...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!