Lánc, szíj vagy kardán? Amit a szekunder hajtásokról tudnod kell

Tartalomjegyzék

szekunder hajtasok 03A kardán hajtás igényli a legkevesebb karbantartást

A kardánhajtás a motorkerékpárok történetében már egészen korán feltűnt. A legelterjedtebb talán a BMW-k esetében, de előszeretettel használja a Moto Guzzi és sok japán gyártó is. A lánc- és a szíjhajtás mellett ez a megoldás a legkényelmesebb a felhasználó számára karbantartás tekintetében is. Ha 30-40 000 kilométerenként lecseréled a néhány deci hajtóműolaját, és nem kínozod kaszkadőrmutatványokkal sem, akkor simán túlél téged is.

Kardános megoldásnál a hajtásláncnak nincs igazán rugalmassága, mint a lánc és a szíj esetében. A terhelésváltási reakciókat – váltás, gázvisszaengedés motorfékre – sokkal határozottabban, keményebben fogod érezni, - olyan „darabos” lesz a gép - és egyes modelleknél a kanyarban való gázadás – jobb vagy bal kanyartól függően - vagy fokozottabb bedőléssel, vagy felegyenesedési hajlammal tudatja majd, hogy hatalmas lendtömegek keringenek alattad. Ne tojj be azonnal, hamar és könnyen meg fogod szokni és később fel sem fog tűnni. Ez a jelenség általában olyan motoroknál jelentkezik, ahol a motor főtengelyének forgástengelye a motorkerékpár hossztengelyével megegyezően helyezkedik el (BMW boxerek, Moto Guzzi stb.).

HIRDETÉS (x)

A kardánhajtás hátránya még a nagy súly, a bonyolult szerkezet mely javítása meghibásodás esetén borsos árú szervizszámlát vetít előre. Nem jellemző, hogy könnyen megadná magát egy kardánhajtás, de ha bele kell nyúlni, azt megérzi a pénztárcád. Mivel szennyeződés nem tud bejutni a rendszerbe, nagy előnnyel indul egy ilyen megoldás mostoha időjárási körülmények között.

Összegzés: Szinte gondozásmentes kivitel, így a legjobb választás akkor, ha lusta vagy, utálsz motort takarítani, folyton láncot fújogatni ragacsos sprayvel, szíjat kémlelgetni a hibák keresése végett. Ha szupertúrázó vagy, válaszd ezt!


Sokak számára szempont, hogy milyen szekunder hajtással készült motorkerékpárt vásárolnak. Az igazán erős sportmotorokhoz a lánc dukál, normál felhasználás esetén jó választás a fogas szíj, de akit a hosszabb túrák vonzanak, annak a legmegfelelőbb egy kardános motor lehet, mint pl. egy Gold Wing, egy Pan European vagy egy szuper BMW 1200 GS. A választást mindenkinek a saját igényei fogják meghatározni. Vásárlás előtt érdemes ezt a nem elhanyagolandó szempontot is figyelembe venni.

Ha még ezek után is kérdés merülne fel benned, jelezd nekünk a cikk kommentjeiben, vagy írj e-mail-t!

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Az egyik nyilvános motoros csoportban felmerült annak a lehetősége, hogy a csapat moderátora egy KRESZ...
Bővebben...
Múlt héten elmentem egy nyílt napra a MAMI motorkerékpár szerelő szakközépiskolába. Nagyon megörültek nekem, azt...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!