Lánc, szíj vagy kardán? Amit a szekunder hajtásokról tudnod kell

Tartalomjegyzék

szekunder hajtasok 01Ha már régóta motorozol, talán már tisztában vagy azzal, hogy a motorkerékpárok kerekeinek hajtása, - ezt hívjuk hivatalosan szekunder hajtásnak - eltérők lehetnek, és ezzel együtt mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai is. Mai fejtágítónkból ezekről tudhatsz meg többet.

A lánchajtás igényli a legtöbb karbantartást

Az egyik legelterjedtebb hajtási mód a lánc. Egyszerűsége, olcsósága miatt a legtöbb motorkerékpáron ezzel a megoldással találkozunk. Szinte minden motorozási stílushoz, motorkerékpár fajtához használható. Ha elhasználódik, cseréje egyszerű, akár házi körülmények között is kivitelezhető. A csere során a lánckerekeket is ki kell cserélni, még akkor is, ha láthatóan nem kopottak.

A modern láncok többnyire már „O”, és „X” gyűrűs kivitelben készülnek. Ezek a betűk a láncszemekbe gyárilag bejuttatott kenőanyagot a helyükön tartó gumigyűrűk profilját jelölik. Az „X” gyűrűs nagyobb hatékonysággal, hosszabb ideig tartja a helyén a kenőanyagot.

HIRDETÉS (x)

A lánchajtás előnye kedvező ára mellett a nagy teherbírás. Igazán erős sportmotorokon kivétel nélkül lánc gondoskodik az erőátvitelről. A nagy teherbírást és a hosszú élettartamot a lánc esetében kell a legnagyobb odafigyeléssel, ápolással és tisztítással biztosítani. Kényes cucc, mivel teljesen ki van téve mindenféle kosznak, szennyeződésnek, időjárási körülménynek.

Tisztítása, karbantartása macerás, legfőképp akkor, ha motorodon nincs középtámasz, vagy a művelethez nem áll rendelkezésedre motoremelő, így a hátsó kerék forgatása, a lánc teljes szakaszának elérése meglehetősen nehézkes. Nem elég 3-500 kilométerenként láncsprayvel befújnod, - erős szennyeződésnek, esőnek kitett esetekben sűrűbben – hanem időközönként teljesen le is kell tisztítanod, mivel a ragadós kenőanyagra tapadt kosz egyre csak gyűlik a láncon, lánckerekeken, de legfőképp az első lánckerék burkolata alatt.

A makacs trutymó eltávolítása rém gusztustalan meló, melyet én személy szerint már régen kiiktattam az életemből úgy, hogy egyszerűen nem veszek lánchajtású motort. Ha van hozzá türelmed, és láncos motorra esküszöl, akkor csináld szorgalmasan a karbantartást, mert hosszú távon kifizetődő és garantált az üzembiztos működés. Ha ész nélkül fújod, akkor a felesleges anyag a motor egyéb részein, menet közben akár ruházatodon, csomagokon, de még a bukósisakodon is kiköthet.

További hátránya még az, hogy nem egyenletesen nyúlik, hanem szakaszokban. Főleg izomgépeknél jellemző ez, ahol már ha kissé elhasználódott a lánc és egy-egy durvább visszaváltás, hirtelen terhelés miatt megnyúlik egy részen, akkor mehet is a kukába. Ilyen esetekben a feszesség beállítás is nehezebb, mert ha egy lazább résznél állítod megfelelőre a lógást, egy fél kerékfordulattal később már túlfeszülhet. Ha így hagyod, nem kell vesződnöd nittelőszemmel, hogy leszedd a láncot. Hamar elszakad és leesik magától.

A lánc a legzajosabb hajtási mód, bár ezt menet közben a motoros nem nagyon hallja, maximum, ha betonfal mellett halad el.

Összegzés: A lánc olcsó, erős, egyszerű, viszont sok törődést igényel, koszos, zajos.


szekunder hajtasok 02A szíjhajtás kevésbé problémás

Néhány motorkerékpár gyártó egyes szériamodelljeinél már a 90-es évek előtt is elkezdte használni ezt a hajtási módot. Ilyen volt pl. a Suzuki Savage. Vannak olyan motormárkák, melyek már teljesen átálltak a szíjra, így pl. a Harley-Davidson is régóta erre esküszik és a BMW F 650-esei is szíjat használnak a kerék hajtására.

A lánchajtáshoz képest a szíj esetében a karbantartási munkálatok töredékére kell számítanod. A kenési procedúrát teljes mértékben elfelejtheted, mivel a szíj nem igényel különösebb törődést. Elég neki, ha le van mosva, akkor, amikor a motort amúgy is tisztítod. Alaposabbak a szíj belső, fogas részét, illetve a széleit babahintőporral bekenik, de még ez sem szükséges.

HIRDETÉS (x)

Három dologra kell nagyon figyelned a szíjnál. A feszességre, a hátsó kerék lengővillában való megfelelő beállítására, és a szíjon keletkező esetleges sérülések mihamarabbi észrevételére.

A szíj zajos lehet, ha rosszul van beállítva a hátsó kerék. Ilyenkor visító hangot ad. Ha ilyet hallasz, azonnal keresd meg a probléma okát és szüntesd meg.

A szíj nem nyúlik egyenetlenül, mint a lánc, így a feszesség beállítása egyszerűbb, de a kerék forgási síkját nagyon pontosan kell pozícionálni, nehogy a szíj oldalfala a fokozott kopás miatt, - amit a szíjtárcsák belső oldala okoz – károkat okozzon.

A szíjat érdemes olykor átnézned, mivel egy-egy felpattant kő, vagy egyéb kemény tárgy olyan sérülést okozhat rajta, amitől tuti hogy a legrosszabb helyzetben történik majd a szakadás. Ha egy hosszú túra kellős közepén vagy éppen, akkor biztosan nem fogsz kellemesen visszaemlékezni az esetre. Megérdemli a törődést.

Mivel egy végtelenített elemről van szó, cseréje többnyire szervizkörülményeket kíván. A legtöbb esetben a futóművet és a motor, váltó elemeit is bontani kell, hogy az új szíj a helyére kerülhessen. Ára sem túl alacsony. Típustól függően 40-90 000 forint is lehet. Ezt nem fogod saját magad az út szélén nittelőszemekkel, vagy patentszemekkel cserélni, mint a láncot. Létezik ugyan egyes típusokhoz úgynevezett „Emergency Belt”, egy vésztartalék szíj, mely 10-12 fogas átfedéssel úgy van kialakítva, hogy akár az út szélén is fel tudd szerelni, és haza tudj jönni vele, de tuti épp akkor nem lesz nálad, amikor kellene.

Ne félj a szíjtól, mert azért olyan könnyen nem szakad el. Simán kibír 100 000 km-t is, ha figyelünk rá. Nagy erőhatásoknak, egykerekezéseknek, Erdős Csaba utánzásnak ne tedd ki, mert olyan nagy terhelést nem bír ki, mint egy lánc, viszont normális motorozáshoz ideális. A mai szíjak korszerű anyagokból, korszerű technikával készülnek, így megbízhatsz bennük.

Összegzés: A szíj egyszerű, gondozásmentes, csendes, viszont kényes a felverődött szilárd szennyeződésekre, rossz beállításokra.


szekunder hajtasok 03A kardán hajtás igényli a legkevesebb karbantartást

A kardánhajtás a motorkerékpárok történetében már egészen korán feltűnt. A legelterjedtebb talán a BMW-k esetében, de előszeretettel használja a Moto Guzzi és sok japán gyártó is. A lánc- és a szíjhajtás mellett ez a megoldás a legkényelmesebb a felhasználó számára karbantartás tekintetében is. Ha 30-40 000 kilométerenként lecseréled a néhány deci hajtóműolaját, és nem kínozod kaszkadőrmutatványokkal sem, akkor simán túlél téged is.

Kardános megoldásnál a hajtásláncnak nincs igazán rugalmassága, mint a lánc és a szíj esetében. A terhelésváltási reakciókat – váltás, gázvisszaengedés motorfékre – sokkal határozottabban, keményebben fogod érezni, - olyan „darabos” lesz a gép - és egyes modelleknél a kanyarban való gázadás – jobb vagy bal kanyartól függően - vagy fokozottabb bedőléssel, vagy felegyenesedési hajlammal tudatja majd, hogy hatalmas lendtömegek keringenek alattad. Ne tojj be azonnal, hamar és könnyen meg fogod szokni és később fel sem fog tűnni. Ez a jelenség általában olyan motoroknál jelentkezik, ahol a motor főtengelyének forgástengelye a motorkerékpár hossztengelyével megegyezően helyezkedik el (BMW boxerek, Moto Guzzi stb.).

HIRDETÉS (x)

A kardánhajtás hátránya még a nagy súly, a bonyolult szerkezet mely javítása meghibásodás esetén borsos árú szervizszámlát vetít előre. Nem jellemző, hogy könnyen megadná magát egy kardánhajtás, de ha bele kell nyúlni, azt megérzi a pénztárcád. Mivel szennyeződés nem tud bejutni a rendszerbe, nagy előnnyel indul egy ilyen megoldás mostoha időjárási körülmények között.

Összegzés: Szinte gondozásmentes kivitel, így a legjobb választás akkor, ha lusta vagy, utálsz motort takarítani, folyton láncot fújogatni ragacsos sprayvel, szíjat kémlelgetni a hibák keresése végett. Ha szupertúrázó vagy, válaszd ezt!


Sokak számára szempont, hogy milyen szekunder hajtással készült motorkerékpárt vásárolnak. Az igazán erős sportmotorokhoz a lánc dukál, normál felhasználás esetén jó választás a fogas szíj, de akit a hosszabb túrák vonzanak, annak a legmegfelelőbb egy kardános motor lehet, mint pl. egy Gold Wing, egy Pan European vagy egy szuper BMW 1200 GS. A választást mindenkinek a saját igényei fogják meghatározni. Vásárlás előtt érdemes ezt a nem elhanyagolandó szempontot is figyelembe venni.

Ha még ezek után is kérdés merülne fel benned, jelezd nekünk a cikk kommentjeiben, vagy írj e-mail-t!

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Ha hárman együtt töltjük idén a 70 évet, a két motor együtt 20 évvel fiatalabb...
Bővebben...
Pánikszerűen kezdtem el keresgélni a múlt heti képeimet, mikor eszembe jutott, hogy már megint lemaradok...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!