Ragaszkodó emlékek, avagy amit a matricák eltávolításáról tudni kell

matrica eltavolitasa 4A pusztán esztétikai célú matricák mellett sok, inkább praktikus, vagy kötelező célból felragasztott öntapadós címke is lekívánkozik idővel a motor fényezéséről, melyek eltávolítása különleges figyelmet igényel.

Ilyenek lehetnek az autópálya matricák, egyéb úti matricák (pl. Grossglockner emlékmatrica) tankpad-ok, felületvédő, de az idők során megkopott fóliák, esetleg utólagosan felragasztott szélterelő elemek.

Sokunkban ott a vágy, hogy kedvenc motorunkat feldíszítsük úgy, hogy azzal egyedivé tegyük megjelenését. Vannak, akik extra felszereléseket vásárolnak, és évről évre így alakítják gépüket, így biztosítva a folyamatos megújulást. Vannak, akik az egyszerűbb és olcsóbb megoldást választják arra, hogy kitűnjenek a tömegből, és matricákkal, öntapadó felülettel rendelkező díszítőelemekkel ragasztják tele a lakkozott, fém, illetve plexi felületeket, de olyanok is akadnak, akik a fényezett elemeket igyekeznek megóvni a karcolásoktól. Azt azonban sokan elfelejtik, hogy ezeket nehezebb nyomtalanul eltüntetni, mint egy sasos oldaldeklit, vagy koponyás visszapillantó tükröt, melyeket egyszerűen le lehet szerelni, ha meguntuk.

HIRDETÉS (x)

A korábban ismertetett bogáreltávolítási technikák a matricák esetében nem használhatók, bár egyes mozzanatok átfedésben lehetnek a két művelet között. A matrica eltávolítása nem egyszerű, így az „odamegyek, és hipp-hopp lehúzom, oszt jóvan" megoldást felejtsük el. Ez a módszer még frissen felragasztott dekor cucc esetében sem válik be. A legjobb esetben is, - amikor még nincs régóta a helyén, nem kapott sok hőt, nem keményedett meg - kell az odafigyelés a lehúzás megkezdéséhez. Célszerű mindenféle kaparóeszközt elfelejteni, és maximum a körmünket használni. Persze, nem árt, ha nem épp előtte vágtuk le. Lányok előnyben, bár a műköröm is felejtős.

A művelethez vagy válasszunk egy kánikulai napot, - előtte persze pár órán át hagyjuk melegedni a felületet - vagy hajszárítóval melegítsük fel a matricát és környezetét, így az azt rögzítő ragasztóréteg rugalmas lesz, és könnyen enged majd. Használhatunk hőlégfúvót is, de csak ésszel melegítsünk vele, mert ez egy hajszárítónál magasabb hőt képes fújni, ami károsíthatja a fényezést, plexit, műanyag felületeket. Az egyik oldalán óvatosan kezdjük meg körmünkkel a matrica szélét, és lassan, a felülethez képes merőlegesen, vagy annál is kisebb szögben kezdjük el lehúzni, miközben melegítjük az elváló részeket. Ha a művelet közben elszakadna, akkor a megmaradt részeket külön-külön kell eltávolítani, ami egy igazi türelemjáték. Lehetőség szerint törekedjünk arra, hogy nem szakadjon el. Amennyiben a művelet közben a felület kihűlt, újra melegítsük fel.

Gyári matricák, vagy olyanok, amik ezer éve a helyükön vannak - pl. a tankon, lengővillán lévő gyári instrukciókat tartalmazók - olykor csak nagyon kis darabokban adják meg magukat. Legyünk türelmesek, és lassan haladjunk. Ha meguntuk, pihenjünk kicsit, vagy folytassuk másnap. Nem mindenkinek van türelme az ilyen feladatokhoz, és az idegeskedésben könnyen tönkretehetjük a fényezést. Ha a matrica műanyag, fényezetlen felületen van, az óvatosság még szükségesebb, mivel egy matt, vagy fényes műanyag felületet nem, vagy nagyon nehezen lehet polírozni, kaparásnyomokat eltüntetni róla.

Ha ezzel megvagyunk, akkor a következő lépés a felületen maradt ragasztó eltávolítása. Sok esetben ez már olyan kemény réteg, hogy csak vegyszeres úton, - extrém esetben csiszolással, majd polírozással - meglazítva tudjuk eltüntetni. Szerencsés esetben ragadós massza marad alatta, amit könnyed oldószerrel - a korábban már oly sokat emlegetett Procycle Polier Wax is tartalmaz ilyet - el lehet tüntetni. Semmiképp se kísérletezzünk erősebb szerekkel a gyorsabb munka érdekében. Inkább lassan tűnjön el a nem kívánt ragacs, minthogy a lakk vagy a plexi felület sérüljön. Ha szolidabb oldószerre nem reagál az anyag, akkor némi mechanikus segítséggel – durvább szövésű rongydarabbal dörzsölve - el lehet távolítani a vastagabb réteget, ezzel gyorsítva a folyamatot. A mechanikus segítség lehet szintén a köröm, vagy rugalmas műanyag lapka széle is. Ha ragasztó nagyon makacs lenne, akkor sajnos erősebben kell eltávozásra késztetni, ami már a lakkfelületen fog nyomot hagyni. Ezután már polírozásra is szükség lesz.

Bátrabbak kísérletezhetnek – először csak egy nagyon kis felületen kipróbálva a hatást – erősebb vegyszerekkel is, de inkább csak fém felületek esetében. Sokan használják a többfunkciós WD-40-et ilyen célra is, mivel petróleum származékok is vannak benne, így oldószernek is megfelelő. Azért ha ilyen, vagy hasonló vegyszert hordunk fel a fényezésre, legyünk óvatosak, és győződjünk meg egy nem látható felületen való teszteléssel arról, hogy nem hagy nyomokat. Erősebb festékhígítók – pl. bázis hígító, észteres hígító – megkezdheti a lakkot, műanyagot, így ezeket semmiképp se használjuk. Szerencsés, ha eltávolítás előtte kikérjük fényező szakemberek véleményét is a tervezett módszerről. Ha a ragacs végleg eltűnt a felületről, alaposan mossuk le az oldószereket, majd ápoljuk le a felületet waxszal.

A polírozás akkor is elkerülhetetlen, ha a fényezésen meglátszik a matrica helye. Ha évek óta díszítette motorunkat, akkor alatta a fényezés állapota megmaradt eredeti fényében, színében, míg a többi részen a napsugárzás kifakította, a használat összekarcolta, így nagy lesz a kontraszt. Érdemes ekkor az egész elemet újrapolírozni, hogy az egész idom homogén legyen mind szín, mind felület tekintetében. Ekkor be lehet vetni a korábban megismert, polírozási praktikákat, vagy ha az sem segít, illetve nem bízunk magunkban, akkor szakember segítségét kérni.

Szerencsés esetben, ha a matrica könnyen lejön, a ragasztó egyszerűen eltávolítható és még a helye sem látszik meg, és ezzel készen is vagyunk.

Sokan nem tudják, hogy pl. az autópálya matricák olyan ragasztó anyaggal vannak rögzítve, melyek sima vízzel oldódnak, így nem kell mindenféle vegyszerrel bajlódnunk. Ha leszedtük a felületről a műanyagot, a ragasztó nedves ronggyal lemosható.

Ha fent említett eljárások valakinek túl nagy feladatnak tűnnek, vagy nem tartja magát elég türelmesnek, hogy elvégezze, inkább keressen fel egy autókozmetikát, vagy egyéb szakembert, aki biztonsággal, anyagi kár okozása nélkül el tudja távolítani a nem kívánt anyagokat.matrica eltavolitasa 1matrica eltavolitasa 2matrica eltavolitasa 3matrica eltavolitasa 5

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Így a Halloween utózöngéjeként itt az idő, hogy felfaljuk a tököket. Ha már mást nem...
Bővebben...
Hiába van új motorom - nem vagyok elég kemény - hogy motorozzak ebben az őszies...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!