Ismétlés a tudás anyja - A Közlekedési Kultúra Napja

kozlekedesi kltura napja 2015 12A cím mellett egyéb bölcseletek is megfogalmazódhatnak egy-egy vezetéstechnikai tréning alatt a résztvevőkben. Ilyen például még a „Jó pap is holtáig tanul" is.

Bár elcsépelt közhelyek ezek, de aki komolyan veszi a motorozást, tisztában van saját képességeivel, határaival, hiányaival és helyesen ítéli meg motoros tudását, az a személy minden egyes alkalommal, ha oktatók közelébe kerül, tanul valami újat. Természetesen a tanulás mellett a téli tunyaság, berozsdásodott reflexek frissre csiszolása is fontos szempont.

A szervezett, profi oktatók által vezetett vezetéstechnikai tréningek több naposak is lehetnek, ahol minden arról szól, hogy tökéletesíteni tudják a hallgatók a már megszerzett tudásukat, illetve, hogy a zöldfülűek kihagyva a rossz beidegződések lecsapódását, megszokását, tapasztalt régi motorosoktól vegyék át a hasznos, és olykor életmentő technikákat. A képzések 20-30 000 forintos ára néhány motorosnak soknak tűnhet, de ha már egy elborulást ki tudnak küszöbölni – melynek javítása borsos összegbe kerülhet, és bosszúságot is okozhat - a szerzett tudás birtokában, akkor máris megtérül a befektetés. És akkor még nem is beszéltünk a személyi sérülésekről.

HIRDETÉS (x)

A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából 2015. május 11-én a Hungaroring tanpályáján egy mindenki számára ingyenesen látogatható,
zanzásított, csupán egy délután időtartamú vezetéstechnikai tréninget tartott a Hungaroring Motoros Akadémia Kovács Birkás Róbert
vezetésével. Robi a nevéhez hűen híres birkatürelméről, melyet tanítványai irányába tanúsít. Szakmai tapasztalata hosszú évek munkájából ered, így mindenki nyugodt szívvel bízhatta, és bízhatja rá magát és kedvenc kétkerekűjét a jövőben is.

A május 11-i esemény publikálása sajnos nem sikerült túl jól, így az utolsó pillanatban az interneten elterjedt hírfoszlányok nyomán jutott el egy maroknyi motoroshoz, akik kihasználva az alkalmat, már 13:00-kor gyülekeztek a Hungaroring bejáratánál. Ha korábban, szélesebb körökben lett volna meghirdetve, biztosan jóval nagyobb létszámú csapat vett volna részt a programon. Az okuláshoz minden adott volt. Kiváló, napsütéses idő, kitűnő aszfalt, felkészült oktatók és jó hangulat.

A több mint három órába sok alapfeladat belefért. Minden egyes feladatot, az azokban rejlő veszélyeket, teljesítésük során elkövethető hibákat és a helyes végrehajtáshoz szükséges tanácsokat Robi szóbeli instrukció formájában ismertette. A feladatok gyakorlati elvégzése előtt mindegyiket elsőként saját maga mutatta meg a résztvevőknek, így külső szemlélőként is láthatták a motorosok, hogy hogyan kell azokat pontosan végrehajtani.

Az érkezést követő tiszteletkör után elsőként az első és a hátsó fék külön-külön használatának határait feszegették a motorosok, majd az együttes működtetés során eszközölt, adott helyen való pontos és gyors megállást sulykolták magukba. A hirtelen irányváltás, kikerülés elsajátítása után a folyamatos, biztonságos körözés, majd a gyors dőlésváltás következett nyolcas nyomvonal követésével. Ezután a szűken elhelyezett bóják közötti biztonságos közlekedést lehetett gyakorolni, illetve egy lefektetett létra fokain áthaladva a rosszabb terepen való stabil haladást.

 

Az utolsó gyakorlat a meredek lejtőn való megállásról, onnan való elindulásról szólt. Itt a motorosok mindkét irányban, lefelé, illetve felfelé is megismerkedhettek azzal, milyen egy extrém emelkedőn elindulni például egy hegyi úton tett kirándulás alkalmával. A rövid vezetéstechnikai oktatás végén egy vidám bójaszedés következett, mely levezető foglalkozás során a motorosok jobb lábfejükkel gyűjtötték be az oldalukra borított útjelzőket.

A kis csapat tagjai között sokféle motoros akadt. Volt, aki még csak most kezdett ismerkedni a motorozás rejtelmeivel, volt 25 év után visszatérő újrakezdő, nagy túrákon edzett profi, robogós tudását csiszolni vágyó tisztes úr és sportmotoros vagány is. Többen most vettek részt először ilyen vezetéstechnikai oktatáson, és egyöntetűen azt a véleményt fogalmazták meg, hogy hasznossága vitathatatlan. Azok pedig, akik már régóta járnak több napos vezetéstechnikai oktatásokra, csak megerősítették azt a tényt, hogy időről időre érdemes felfrissíteni a tudást, hogy a korábban megszerzett rutin megkopása esetén egy tavaszi első túra ne egy csúnya balesetbe torkolljon.

Remélhetőleg lesznek még ehhez hasonló ingyenes nyílt napok, és egyre több motoros kóstolhat bele a vezetéstechnikai oktatásokba, tapasztalhatja meg, mennyivel biztonságosabban tud utána közlekedni, vészhelyzetet elhárítani, balesetmenetesen motorozni. Ha megtudunk konkrétumokat elkövetkezendő alkalmakról, - és minket is időben értesítenek a szervezők – itt a CSAM-on értesülhettek az időpontokról, és akkor talán egyre több női motoros is felbukkan a tanpályán, sok férfi örömére.

Ha az ismétlés a tudás anyja, akkor a vezetéstechnikai oktató a tudás atyja, aki azt örömmel tovább adja. Mindenkinek, aki motorozik, idővel érdemes néhány vezetéstechnikai oktatáson részt vennie. Addig is vezessetek körültekintően és biztonsággal.kozlekedesi kltura napja 2015 1kozlekedesi kltura napja 2015 3kozlekedesi kltura napja 2015 6kozlekedesi kltura napja 2015 27

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Szerintem kb. 10 éve készült az utolsó tetoválásom... vagy lehet, hogy csak nyolc. Azóta tervezem...
Bővebben...
Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!