Csináld Magad! - Fékfolyadékok és cseréjük

Tartalomjegyzék

fekfolyadek csere 6Sok motorosban nem tudatosul az, hogy motorjában milyen létfontosságú alkatrészek, összetevő elemek vannak, melyek a megfelelő működés hiányában halálos kimenetelű balesetet is okozhatnak.

Azt mindenki tudja, hogy többek között a jó gumik, a karbantartott futóművek mellett a fékek üzembiztossága elengedhetetlen. Szinte gondozás-mentesen teszik dolgukat, és csak olyankor ellenőrizzük alaposabban a rendszereket, amikor már hallható, érezhető az, hogy valami nem stimmel. Az ilyen nyilvánvaló hibajelenségek mellett léteznek alattomosabb, azonnal nem észrevehető, és sokszor csak vészhelyzetben vagy nagyobb terhelés következtében napvilágot látó működési zavarok, melyek jobb esetben meglepetést, rosszabb esetben balesetet okozhatnak. Ezek okai az oly sokszor és méltatlanul elfeledett fékfolyadékok minőségromlása, vagy a fékhidraulika egyéb hibái lehetnek.

Szinte mindegyik motorkerékpár gyártó előírja, hogy futásteljesítménytől függetlenül kétévente le kell cserélni a fékfolyadékot. Ezt sok motoros figyelmen kívül hagyja, mondván, semmi baja a féknek, prímán fog. Miért is nyúlna hozzá? Jó az! Igen ám, csakhogy a fékfolyadékok az idő múlásával veszítenek minőségükből, mivel nedvességmegkötő tulajdonságuk miatt egyre több vizet szívnak magukba a levegő páratartalmából, és ez által forráspontjuk csökken. Ezért is javasolt kétévente véghezvitt cseréjük.

HIRDETÉS (x)

Egy túlmelegedés – gondoljunk egy jó kis Alpok túrán erősen igénybe vett, a féktárcsa és a fékbetét súrlódásából kifolyólag jól felforrósodott fékrendszerre – esetén a fékfolyadékok a nedvesség miatt részben gáz halmazállapotúak lesznek. Mivel a hidraulikus fékrendszerek lényege az, hogy a nem összenyomható folyadék vigye át az erőt működtetés közben, a gáz halmazállapot nem szerencsés tényező. A gáz összenyomható a folyadékkal ellentétben, így fékezéskor gyenge, rosszabb esetben egyáltalán nem tapasztalható fékhatás okozhat végzetes működési zavart.

A fékfolyadékok annál jobbak, minél magasabb száraz forrásponttal rendelkeznek. A fékfolyadékokat úgynevezett DOT - az Amerikai Közlekedési Minisztérium (Department Of Transportation) által felállított kategóriák - számmal különböztetik meg egymástól, attól függően, milyen összetételűek és milyen a száraz, illetve nedves forráspontjuk.

A fent látható táblázatból is kitűnik, hogy a DOT 5-ös fékfolyadék eltér a többitől, mivel szilikon bázisú. A fékfolyadék csere előtt feltétlenül tájékozódjunk arról, hogy motorunk fékrendszerébe mely DOT számú fékfolyadékot ír elő a gyártó. Általában ez fel van tüntetve a kiegyenlítő tartályon, de ha ott nem találnánk erre utalást, a gépkönyvben vagy márkakereskedésben, szervizben, interneten nézzünk utána. Ügyeljünk arra, hogy a szilikon bázisú fékfolyadék nem keverhető a polietilén-glikol alapúakkal, és lehetőleg az előírtnál kisebb száraz forrásponttal rendelkező fékfolyadékot – pl. DOT 4 helyett DOT 3 – se használjuk.

A némi műszaki érzékkel rendelkező motorosok a fékfolyadék cseréjét maguk is könnyedén elvégezhetik. Ha valaki nem biztos abban, hogy képes erre, forduljunk szakemberhez, vagy olyan ismerőshöz, aki már csinált ilyet. Különösen azokban az esetekben érdemes nem házi körülmények között, tapasztalatlanul kísérleteznünk, ha motorkerékpárunk ABS-el, elektronikus fékrásegítővel, vagy kettős (pl. Honda Dual-CBS) rendszerű fékrendszerrel rendelkezik, mivel könnyen belegabalyodhatunk az egyszerűnek tűnő műveletbe.

Alább a legegyszerűbb hidraulikus fékrendszerek fékfolyadék cseréjét ismertetjük. Fontos hozzátenni, hogy a hidraulikus kuplunggal szerelt motorok esetében a kuplungszerkezetet működtető folyadékot – megegyezik a fékfolyadékkal – is érdemes cserélni. Ez a művelet pontosan úgy zajlik, ahogy a fékfolyadék csere.

 

A cikknek még nincs  vége. Lapozz tovább, ha kíváncsi vagy, hogy tudod otthon kicserélni a fékfolyadékot!

 

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...
Sosem voltam a konyha ördöge/tündére, de miután a motorok már a téli álmukat alusszák, én...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!