Csináld magad - Villaolaj csere

Tartalomjegyzék

teloolaj csere 6Sokan rendelkeznek némi kézügyességgel, műszaki érzékkel, így nem kell minden javítás miatt méregdrága szerviz-óradíjakat kifizetniük- Magunk is tökéletesen el tudjuk végezni a kisebb, házilag is megoldható javításokat, és emellett sikerélményt is nyújt a saját munka. A téli kényszerpihenő tökéletesen alkalmas időszak az ilyen feladatokra.

Az egyik ilyen az első teleszkópok olajcseréje. Ha motorunk technikailag bonyolult, pl. up-side-down teleszkóppal, vagy egyéb, speciális célszerszámokat igénylő első futóművel rendelkezik, semmiképp ne álljunk neki szétszedni, mert sokkal nagyobb kárt okozunk annál az összegnél, melyet egy erre szakosodott szerviz egy ilyen munkáért elkér.

Fontos megemlíteni, hogy az alább ismertetett olajcsere sem igazán alapos. Bár a gyárak az itt leírt olajcsere végett látják el egyes típusok teleszkópját olajleeresztő csavarral, az igazán alapos olajcsere a teljes szétszereléssel, az alkatrészek tisztításával, azok elmosásával majd összeszerelésükkel lenne maximálisan tökéletes. Ha az olajat rendszeresen, kétévente cseréljük, nem szükséges a szétszedés, mivel ennyi idő alatt a teljesen zárt rendszerben nem keletkezhet lerakódás, kopadékok alkotta olajsár. Azonban ha olajleeresztéskor azt tapasztaljuk, hogy a leengedett olaj nagyon koszos, állaga inkább hasonlít olajos sárra, akkor elkerülhetetlen a teleszkóp szétszerelése, tisztítása a megfelelő működés és a hosszú élettartam érdekében.

HIRDETÉS (x)

Az olajleeresztés előtt tegyük szabaddá a teleszkópszárak felső villakiflibe csatlakozó részét, ahol annak zárókupakja található. Burkolt motoroknál ez macerásabb, de elkerülhetetlen. Ha ezzel megvagyunk, szükségünk lesz azokra a szerszámokra, melyek segítségével a zárókupakot eltávolíthatjuk, a feslő villakifli bilincsét lelazíthatjuk (abban az esetben, ha a zárókupak eltávolítását ez akadályozná), illetve egy kereszthornyos bitfejre, mellyel a leeresztő csavart eltávolíthatjuk.

Egyes régebbi motoroknál ez hatlapfejű csavar, ami szerencsésebb megoldás, mivel a csillagcsavarhúzó, vagy szerszámba befogott bitfej könnyen kifordulhat a kereszthornyokból, így tönkreteszi azt, és a későbbi eltávolítás nehézkes lesz a roncsolt csavarfej miatt. Ennek elkerülése végett menjünk biztosra. Egy pillanatszorító segítségével, megfelelő erővel rányomhatjuk a bitfejet a csavarfejre, így biztonsággal tudjuk azt megnyitni.

Az olajleeresztő csavar nyitása után következik a leeresztés, melyet mindkét oldalon egyszerre megtehetünk. Érdemes a féktárcsákat, illetve az egész kereket letakarni pl. festőfóliával, így elkerülhetjük, hogy a leeresztés során olaj kerüljön, a féktárcsára vagy a gumira. Kétliteres műanyag palackot vágjunk szét, és metszünk be úgy, hogy a kerék első tengelyére tudjuk akasztani abból a célból, hogy a leeresztett olajat felfogja. Ha ezzel megvagyunk, kicsavarhatjuk a leeresztő csavarokat. Ekkor az olaj gyengén, vékony sugárban fog folyni. Üljünk a nyeregbe, állítsuk függőleges helyzetbe a motorkerékpárt, húzzuk be az első féket, majd óvatos, kis mozdulatokkal rugóztassuk be az első teleszkópokat.

Érdemes lassú mozdulatokat végezni, hogy az olaj ne nagy nyomással spricceljen ki, hanem lassan, de határozottan távozzon a rendszerből. Ezt csináljuk addig, amíg már csak levegő hagyja el a nyílást. Ekkor az első teleszkóp nagyon puhán, csillapítás nélkül fog mozogni. Érdemes megfigyelni, hogy olaj nélkül hogyan viselkedik a teleszkóp. Ebből is láthatjuk, hogy mekkora szerepe van az olajnak a csillapításban.

Ha már nem látjuk csöpögni az olajat, helyezzük vissza a leeresztő csavarokat, és húzzuk meg megfelelő nyomatékkal. Távolítsuk el a takaró fóliákat a kerékről, féktárcsáról. Alaposabbak lemérhetik a leeresztett olaj oldalankénti mennyiségét, és összevethetik azokkal az adatokkal, melyeket korábban interneten, gépkönyvből, szervizesektől beszereztek a pontos villaolaj mennyiséget illetőleg. Ez az adat oldalanként eltérő lehet.

A következő művelet az olaj betöltésének előkészítése. Egyszerre csak az egyik oldalon dolgozzunk. Ha az egyik oldali olajbetöltéssel, összeszereléssel megvagyunk, akkor következhet a másik oldali csere. A korábban beszerzett adatok birtokában, egy mérőedényben porciózzuk ki a megfelelő villaolaj mennyiséget, így ha szabad az út, csak be kell töltenünk a villaszárakba.

A zárókupakok eltávolítása könnyebb, ha a felső villakifli bilincsét meglazítjuk, mivel ez kissé összeszorítja a villaszárat, így a zárókupak körüli menetes rész is. Ha ezzel megvagyunk, a megfelelő szerszámmal lazítsuk, majd tekerjük ki a zárókupakot. Ezt a műveletet annak tudatában kell végezni, hogy a kupak által megtámasztott spirálrugó elő van valamelyest feszítve, így a zárókupakra nyomást gyakorol. Lehetőség szerint emeljük meg a motor elejét úgy (nem az első tengelynél, vagy keréknél, hanem a motorblokk alatt a váznál, vagy egyéb konstrukcióknál, a villanyaknál), hogy a teleszkópok kirugózott állapotban legyenek, így a zárókupakra kevesebb nyomás nehezedik, és az eltávolítása kockázatmentesebb, illetve az összeszerelés is egyszerűbb.

 

A cikknek még nincs vége, lapozz tovább!

 

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Miközben szerveztem a csamos napot, azért folyamatosan a fejemben motoszkált, hogy még lehet idén olyan...
Bővebben...
Még mindig nem tudjuk, hogy mi baja a motoromnak, lévén, hogy megint nem ültem rajta...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!