A motorkerékpár lánc ápolása

Rácz Edina, Alien - . Motorozás

lanckenesAzon motorkerékpárok esetében, melyeknél a szekunder hajtást (a váltó és a hátsó kerék közötti hajtás) lánccal oldotta meg a gyártó, különös figyelmet kell fordítanunk a rendszeres tisztításra és megfelelő kenésre.

Ennek a szabadon lévő, szennyeződésekkel és nedvességgel bombázott alkatrésznek a hosszú élettartamát, és üzemszerű működését nem tudják az időszakos szervizlátogatások alkalmával elvégzett karbantartási munkák biztosítani, mivel a lánc ápolásának esedékessége kis idő-, illetve megtett távolság intervallumú. Így ha azt szeretnénk, hogy motorunk lánca megkapja a megfelelő törődést, akkor arról magunknak kell gondoskodnunk. Ez a művelet sokszor egy-egy út közben is esedékessé válhat, ahol nem mindig áll rendelkezésünkre szakember, vagy szerviz, ezért hasznos, ha elsajátítjuk annak elvégzését.

Annak érdekében, hogy motorunk láncának kenése mindig a legmegfelelőbb legyen, 5-800 km-es út (kb. 2 tankolás), illetve esőben, vagy erősen szennyezett, poros, saras utakon történő motorozás után érdemes befújni lánckenő spray-vel, amit motoros boltokban, szervizekben, benzinkutakon beszerezhetünk. De a szervizben is kérhetjük, hogy fújják be a láncot.

HIRDETÉS (x)

Ha nincs középtámasz a motoron, akkor egy kis tologatással meg lehet oldani, hogy a lánc egész felülete le legyen kezelve. Ha van középtámasz, akkor egyszerű, mert csak forgatni kell a kereket, és közben fújni a láncot. Ha a lánc száraz, élettartama gyorsan csökken nem kielégítő kenés miatt fellépő, fokozott kopás miatt.

A befújás akkor a legjobb, ha a láncszemekre merőlegesen fújjuk a sprayt a lánc belső oldalán úgy, hogy a gumigyűrűket is érje. Néhányan az alaposság kedvéért a láncot kívülről is fújják. Ez a művelet nem feltétlenül szükséges, mivel a belső fújáskor is megfelelő mennyiségű kenőanyag jut a görgőkre, de a szemek belső felületének alaposabb kenése miatt hasznos.

{mijoshop id=340,image=1:200,name=1,button=1}

A kenést a görgők igénylik leginkább, amik a lánckerekek fogai között fordulnak el. A lánc csapjait gyárilag ellátták belülről kenőanyaggal, melyet különféle profilú gumigyűrűk tartanak a csapok és a görgők mögött. Ezek a gumigyűrűk lehetnek „O", „X" vagy „W" profilúak. Utóbbi kettő profilkialakításának köszönhetően több tömítő felülettel rendelkezik, mint az „O" gyűrűs megoldás, így garantálják azt, hogy a csapok mögött tartják a kenőanyagot a leghosszabb ideig a lánc élettartama során.

A lánc spray használatakor ügyeljünk arra, hogy a motor egyéb alkatrészeire – burkolatok, lengővilla, féktárcsa, felni, gumi – ne kerüljön a kenőanyagból. Ennek elkerülése érdekében, a lánc belső részének fújásakor rakjunk egy kis kartonpapír darabot a lánc mögé, így ezzel kitakarhatjuk a befújni nem kívánt részeket. Javasolt, hogy a spray szórófejét ne nyomjuk ütközésig, hanem finoman, kis sugárral, a lánchoz a lehető legközelebb tartva fújjuk be azt. Így takarékoskodhatunk a kenőanyaggal, illetve munkát spórolhatunk meg magunknak a későbbi takarításkor.


Annak, aki sokat túrázik, és helytakarékosan szeret pakolni, érdemes a 400-500 ml-es spray mellé vennie egy kisebb, a nagy flakonnal újratölthető kenőanyagszórót, melyet vihet magával túrára is. Az ezekben lévő mennyiség egy 3-4000 kilométeres útra általában elegendő.

Jártál már úgy, hogy bementél a benzinkútra és nem volt láncspray? Ha helyette ilyen esetben WD-40 kenőanyag-spray-t ajánlanának, ne vásárold meg lánckenés céljából, mert az első öt méter után lecsapja a lánc magáról. A WD-40 egy univerzális kenő és tisztító anyag, mely benzin és olajszármazékokat tartalmaz, használata nem alkalmazás-specifikus. Lánc kenésére még kerékpárok esetében sem szerencsés alkalmazni, mert már kis forgó terhelésnél sem marad a kezelt felületen. Motorkerékpáron alkalmazva csak kellemtelenségeket okozna (elégtelen kenés, koszos motor és ruházat). A lánc kenésére mindenképp, a kimondottan erre a célra készült terméket vásároljunk.

HIRDETÉS (x)

A lánc időszakos tisztítására is érdemes néha időt szánnunk, mivel a lánc-spray a rárakódott koszt nem távolítja el, hanem inkább összegyűjti azt. Ezt vagy magunk megcsináljuk, vagy szervizeltetéskor elvégzik.

Amennyiben a láncunk patentszemes megoldással van végtelenítve, ennek egyszerű oldásával könnyedén leszerelhetjük azt, majd a megfelelő tisztítószerrel távolíthatjuk el a szennyeződést. Ne feledkezzünk el a lánckerekek megtisztításáról sem. Az első, kis lánckerék közelében gyűlik össze a legtöbb kosz, így annak fedele alatt is tisztítsunk meg mindent.

A nittelőszemmel szerelt láncok esetében a tisztítás körülményesebb, időigényesebb, de nem lehetetlen. Egy évben egyszer mindenképp végezzük el ezt a műveletet. Ha van rá mód, 3-4000 kilométerenként, vagy sűrűbben. Minél gyakrabban tisztítjuk, annál könnyebb lesz a dolgunk, mert egy-egy ilyen alkalommal csak kevés szennyeződést kell eltávolítanunk.

{mijoshop id=383,image=1:200,name=1,button=1}

Ha magunk csináljuk, akkor a láncot az alábbi anyagokkal szabad tisztítani: petróleum, kerozin, lánctisztító spray. Ezek az anyagok nem károsítják a gyűrűket, azonban a koszt elég jól oldják.

A legmegfelelőbb ezek közül is a lánctisztító spray, de ez elég drága, ezért szokták használni az előbbi kettőt is. Ecsettel, a kereket forgatva szépen le lehet tisztítani a láncot, bár nem éppen „tiszta" munka. Ha ezzel megvagyunk, töröljük le a tisztítószer maradékait szárazra, és csak ezután fújjuk be lánc-spray-vel.

Tehát, csak óvatosan a láncokkal, vigyázzunk rájuk, és folyamatosan ellenőrizzük!

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS