A motorkerékpár lánc ápolása

Tartalomjegyzék

lanckenesAzon motorkerékpárok esetében, melyeknél a szekunder hajtást (a váltó és a hátsó kerék közötti hajtás) lánccal oldotta meg a gyártó, különös figyelmet kell fordítanunk a rendszeres tisztításra és megfelelő kenésre.

Ennek a szabadon lévő, szennyeződésekkel és nedvességgel bombázott alkatrésznek a hosszú élettartamát, és üzemszerű működését nem tudják az időszakos szervizlátogatások alkalmával elvégzett karbantartási munkák biztosítani, mivel a lánc ápolásának esedékessége kis idő-, illetve megtett távolság intervallumú. Így ha azt szeretnénk, hogy motorunk lánca megkapja a megfelelő törődést, akkor arról magunknak kell gondoskodnunk. Ez a művelet sokszor egy-egy út közben is esedékessé válhat, ahol nem mindig áll rendelkezésünkre szakember, vagy szerviz, ezért hasznos, ha elsajátítjuk annak elvégzését.

Annak érdekében, hogy motorunk láncának kenése mindig a legmegfelelőbb legyen, 5-800 km-es út (kb. 2 tankolás), illetve esőben, vagy erősen szennyezett, poros, saras utakon történő motorozás után érdemes befújni lánckenő spray-vel, amit motoros boltokban, szervizekben, benzinkutakon beszerezhetünk. De a szervizben is kérhetjük, hogy fújják be a láncot.

HIRDETÉS (x)

Ha nincs középtámasz a motoron, akkor egy kis tologatással meg lehet oldani, hogy a lánc egész felülete le legyen kezelve. Ha van középtámasz, akkor egyszerű, mert csak forgatni kell a kereket, és közben fújni a láncot. Ha a lánc száraz, élettartama gyorsan csökken nem kielégítő kenés miatt fellépő, fokozott kopás miatt.

A befújás akkor a legjobb, ha a láncszemekre merőlegesen fújjuk a sprayt a lánc belső oldalán úgy, hogy a gumigyűrűket is érje. Néhányan az alaposság kedvéért a láncot kívülről is fújják. Ez a művelet nem feltétlenül szükséges, mivel a belső fújáskor is megfelelő mennyiségű kenőanyag jut a görgőkre, de a szemek belső felületének alaposabb kenése miatt hasznos.

{mijoshop id=340,image=1:200,name=1,button=1}

A kenést a görgők igénylik leginkább, amik a lánckerekek fogai között fordulnak el. A lánc csapjait gyárilag ellátták belülről kenőanyaggal, melyet különféle profilú gumigyűrűk tartanak a csapok és a görgők mögött. Ezek a gumigyűrűk lehetnek „O", „X" vagy „W" profilúak. Utóbbi kettő profilkialakításának köszönhetően több tömítő felülettel rendelkezik, mint az „O" gyűrűs megoldás, így garantálják azt, hogy a csapok mögött tartják a kenőanyagot a leghosszabb ideig a lánc élettartama során.

A lánc spray használatakor ügyeljünk arra, hogy a motor egyéb alkatrészeire – burkolatok, lengővilla, féktárcsa, felni, gumi – ne kerüljön a kenőanyagból. Ennek elkerülése érdekében, a lánc belső részének fújásakor rakjunk egy kis kartonpapír darabot a lánc mögé, így ezzel kitakarhatjuk a befújni nem kívánt részeket. Javasolt, hogy a spray szórófejét ne nyomjuk ütközésig, hanem finoman, kis sugárral, a lánchoz a lehető legközelebb tartva fújjuk be azt. Így takarékoskodhatunk a kenőanyaggal, illetve munkát spórolhatunk meg magunknak a későbbi takarításkor.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Mióta karanténban vagyunk, olyan terülj-terülj asztalkám van nálunk, mint ide Lacháza. Hétvégén pl. egyik nap...
Bővebben...
Helyzetre való tekintettel egyre több időt tartózkodók otthon. Ennek egyik előnye, hogy kiülhetek az erkélyre...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!