A motorkerékpár lánc ápolása

Tartalomjegyzék

lanckenesAzon motorkerékpárok esetében, melyeknél a szekunder hajtást (a váltó és a hátsó kerék közötti hajtás) lánccal oldotta meg a gyártó, különös figyelmet kell fordítanunk a rendszeres tisztításra és megfelelő kenésre.

Ennek a szabadon lévő, szennyeződésekkel és nedvességgel bombázott alkatrésznek a hosszú élettartamát, és üzemszerű működését nem tudják az időszakos szervizlátogatások alkalmával elvégzett karbantartási munkák biztosítani, mivel a lánc ápolásának esedékessége kis idő-, illetve megtett távolság intervallumú. Így ha azt szeretnénk, hogy motorunk lánca megkapja a megfelelő törődést, akkor arról magunknak kell gondoskodnunk. Ez a művelet sokszor egy-egy út közben is esedékessé válhat, ahol nem mindig áll rendelkezésünkre szakember, vagy szerviz, ezért hasznos, ha elsajátítjuk annak elvégzését.

Annak érdekében, hogy motorunk láncának kenése mindig a legmegfelelőbb legyen, 5-800 km-es út (kb. 2 tankolás), illetve esőben, vagy erősen szennyezett, poros, saras utakon történő motorozás után érdemes befújni lánckenő spray-vel, amit motoros boltokban, szervizekben, benzinkutakon beszerezhetünk. De a szervizben is kérhetjük, hogy fújják be a láncot.

HIRDETÉS (x)

Ha nincs középtámasz a motoron, akkor egy kis tologatással meg lehet oldani, hogy a lánc egész felülete le legyen kezelve. Ha van középtámasz, akkor egyszerű, mert csak forgatni kell a kereket, és közben fújni a láncot. Ha a lánc száraz, élettartama gyorsan csökken nem kielégítő kenés miatt fellépő, fokozott kopás miatt.

A befújás akkor a legjobb, ha a láncszemekre merőlegesen fújjuk a sprayt a lánc belső oldalán úgy, hogy a gumigyűrűket is érje. Néhányan az alaposság kedvéért a láncot kívülről is fújják. Ez a művelet nem feltétlenül szükséges, mivel a belső fújáskor is megfelelő mennyiségű kenőanyag jut a görgőkre, de a szemek belső felületének alaposabb kenése miatt hasznos.

{mijoshop id=340,image=1:200,name=1,button=1}

A kenést a görgők igénylik leginkább, amik a lánckerekek fogai között fordulnak el. A lánc csapjait gyárilag ellátták belülről kenőanyaggal, melyet különféle profilú gumigyűrűk tartanak a csapok és a görgők mögött. Ezek a gumigyűrűk lehetnek „O", „X" vagy „W" profilúak. Utóbbi kettő profilkialakításának köszönhetően több tömítő felülettel rendelkezik, mint az „O" gyűrűs megoldás, így garantálják azt, hogy a csapok mögött tartják a kenőanyagot a leghosszabb ideig a lánc élettartama során.

A lánc spray használatakor ügyeljünk arra, hogy a motor egyéb alkatrészeire – burkolatok, lengővilla, féktárcsa, felni, gumi – ne kerüljön a kenőanyagból. Ennek elkerülése érdekében, a lánc belső részének fújásakor rakjunk egy kis kartonpapír darabot a lánc mögé, így ezzel kitakarhatjuk a befújni nem kívánt részeket. Javasolt, hogy a spray szórófejét ne nyomjuk ütközésig, hanem finoman, kis sugárral, a lánchoz a lehető legközelebb tartva fújjuk be azt. Így takarékoskodhatunk a kenőanyaggal, illetve munkát spórolhatunk meg magunknak a későbbi takarításkor.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...
Sosem voltam a konyha ördöge/tündére, de miután a motorok már a téli álmukat alusszák, én...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!