A lánc feszességének beállítása

lancfeszesseg allitas 010A lánc feszességét ellenőrizni és beállítani csak oldaltámaszra állított, vagy az első keréknél (első tengelynél), vagy a hátsókeréknél, a lengővillánál, megfelelő emelővel megemelt, kitámasztott motoron végezzük!

Ilyenkor a motor súlya a rugóstagokon nyugszik, leterhelve azokat. A gyártók ennél az állapotnál adják meg a lánc megengedett lógását, feszességét. Középtámaszra állított motornál semmiképp se végezzünk láncfeszesség állítást, mivel ilyenkor a lengővilla teljesen kirugózott állapotban van, így a beállított érték nem fog megfelelni a gyártó által megadott adatoknak.

A lánc feszességét a hátsó kerék, lengővillában való előre (lazítás), illetve hátra (feszítés) való elmozdításával tudjuk változtatni.

HIRDETÉS (x)

Először a hátsó tengelyt rögzítő anyát kell meglazítani annyira, hogy a kereket előre-hátra el tudjuk mozdítani a lengővillában. Hogy a tengely végeihez hozzá lehessen férni, előfordulhat, hogy oldaldobozokat, kipufogókat is le kell szerelni a motorról.

Ha a kerék mozdítható állapotba került, következhet az állítás fázisa.

A legelterjedtebb állítási módok egyben a legmacerásabbak is. Ezekben az esetekben a hátsó tengely számára, a lengővillában kialakított, előre-hátra állítható alkatrészek mozgatása külön-külön történik. Ennek állítása történhet csavarokkal, vagy olyan alátétekkel, melyek forgatásával a tengely más-más pozícióban helyezkedik el a lengővillában.

A láncfeszesség állításnál a megfelelő feszesség mellett kiemelt hangsúlyt kell fektetni a pontos, a kerék forgási síkjának a motorkerékpár nyomvonalával teljesen párhuzamos beállítására. A gyártó mindkét oldalon mérőosztásokkal segíti elő a pontos beállítást. Néhány márka esetében a lengővillába fúrt, oldalanként azonos helyen elhelyezkedő lyukak segítségével kapunk támpontot a beállításhoz, melyhez külön mérőeszközre is szükség van.

Ügyelni kell arra, hogy mindkét oldalon azonos értékűek legyenek ezek az adatok, így biztosak lehetünk abban, hogy a kerék párhuzamos a nyomvonallal. Ha a beállítás után a kerék nem párhuzamos a nyomvonallal, az veszélyes menettulajdonságokkal, kerékcsapágyakra, hátsó fékre gyakorolt előnytelen üzemmel és gyors gumikopással jár.

Ha elkezdtük egyre hátrébb húzni a tengelyt - ezzel feszíteni a láncot - tartva az oldalanként párhuzamosságot, folyamatosan ellenőrizzük a lánc feszességét. A tengely jobb-bal oldalának felváltva való elmozdulásakor túlzottan is megfeszülhet a lánc. Ennek elkerülése érdekében javasolt nagyon kis mértékű lépésekkel hátramozdítani a tengelyt.

Több gyártó egyszerűbb, a párhuzamosságot garantáló megoldást alkalmaz. Ezekben az esetekben, a tengely kialakításának köszönhetően, azok elfordításával a lengővilla mindkét oldalán egyszerre, azonos mértékben mozdul el a hátsó kerék tengelye. Ennek köszönhetően nem kell foglalkoznunk a párhuzamossággal, csupán a lánc (vagy bordásszíj) megfelelő feszességére kell figyelni a művelet során.

Fontos megemlíteni, hogy ahogy a lánccal hajtott szekunder hajtásoknál, a bordásszíjjal hajtott megoldásoknál is van megengedett, illetve előírt feszesség. Ezekben az esetekben egy nyomásellenőrző műszer segítségével történik a megfelelő feszesség beállítása. Pl. a szíj adott erővel való nyomásánál a gyártó megadja a minimális, illetve maximális mértékét a szíj lógásának.

Miután a lánc feszességét beállítottuk, tegyünk meg néhány kilométert, és ellenőrizzük munkánkat. Ha szükséges, ismételjük meg a műveletet!lancfeszesseg allitas 02lancfeszesseg allitas 04

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

A gondtalan éveket felváltotta a felnőtté válás rögös útja, ami az én esetemben is a...
Bővebben...
Azt mondják, a jó szülő egyik ismérve, hogy idejekorán önállóságra, felelősségre tanítja a gyerekét, olyan...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!