Mikor cseréljük le a motorláncot?

motorlancEgy idő után elhasználódik a motorunkon a lánc, ezért folyamatosan ellenőrizzük az állapotát, hogy lássuk, ha újat kell vennünk.

 

A következő esetekben csere érett a szett:

A lánc szakaszosan megnyúlt: a kereket átforgatva a lánc egyik helyen feszes, másik helyen laza. Így már nem lehet megfelelően beállítani a lógást és a lánc könnyen elszakadhat.

A láncból kijött „valami piros anyag": a láncon először helyenként, majd egyre több helyen látható piros elszíneződés, mely a szemekből jövő rozsda, ami a bekerült víz hatására keletkezik. Ez a gyűrűk elhasználódásának a jele. A kosz így be tud kerülni a szemek alá és nagyon gyors kopást eredményez.

Az össze-vissza álló szemek: a láncon a szemek rendellenesen állnak és elég merevek. Általában a nem megfelelő tisztítás és kenés eredménye.

HIRDETÉS (x)

A lánc a hátsó lánckeréktől könnyen elemelhető: ha a hátsó lánckeréknél a láncot a keréktől könnyen el tudjuk emelni úgy, hogy majdnem kilátszanak a fogak, akkor a lánc extrémen megnyúlt.

Érdemes időben lecseréltetni a láncot, mert ha elszakad, az kellemetlen következményekkel járhat. Több mint valószínű, hogy a blokkból kiver egy darabot, és ez a legjobb eset.

Rosszabb helyzetben a lábunkat vagy az utasunk lábát trafálja el, vagy beszorul valamelyik lánckerékhez, aminek esés vagy blokkfelújítás a vége.

Csere esetén új első- és hátsó lánckerék, valamint lánc kerül a motorunkra. Előfordul, hogy a lánc még nem csereérett, de a fogaskerekek már elhasználódtak. Ebben az esetben is javasolt egy komplett láncszett (első és hátsó fogaskerék és lánc) cseréje.

A fogaskerekek elhasználódását azok fogainak vékonyodása, csúcsainak elgörbülése mutatja. Jellemzően az első, kis fogaskerék használódik el hamarabb. Mivel ez az alkatrész általában burkolat alatt van elhelyezve, - így sokszor már a korábban bekövetkezett, csereérett állapotán túl is használják - szemrevételezése némi szerelést igényel, mely során az azt takaró burkolatot el kell távolítani.

A láncszettek ára attól függ, hogy az ember milyen láncot, illetve lánckereket szeretne: gyárit vagy után-gyártottat. Általában az után-gyártottat szokták kérni, mivel az olcsóbb. A „nem túl drága" lánckerekek párban 10 000 forintba kerülnek, a lánc maga 20-30 000 forint is lehet.

Természetesen, a motor típusától is függ, hogy az ember mennyire minőségi láncot rakat rá. Ha egy utcai sportmotorról beszélünk, akkor mindig drágább a lánc, mert nagyobb terhelést kell elviselnie, máshogy vannak összeillesztve a láncszemek.

Egy sima túramotornál, ami mondjuk 500 köbcentis, nem kell olyan erős lánc, viszont már egy 1400-asnál más a helyzet, mert igényli a jobb teljesítményű láncot. A középkategóriás motorok egy lánccal elmennek átlagosan olyan 20-30 000 km-t, de ez is használat-függő.

A motorunk teljesítményéhez illeszkedő, legmegfelelőbb láncok kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy a láncok végtelenítésére szolgáló összeillesztő láncszemek - az úgynevezett nittelő szemes, és a patent szemes megoldás - közül melyiket választjuk.

Kisebb teljesítménynél megengedett a patenteszem használata, mely biztonsággal tartja össze a láncot, és szereléskor, tisztításkor (ennek oldásával könnyedén leszerelhető a lánc, és kényelmesebben lehet mosni).

Szétszerelése egyszerű, házilag könnyedén elvégezhető művelet. Erősebb gépeknél a nittelő szemes lánckötés az elterjedt. Ennek bontásához, illetve összeszereléséhez megfelelő célszerszám hiányában semmiképp ne álljunk neki, mivel komoly károkat tehetünk a lánckerékben, a frissen megvásárolt, drága láncban.

Akinek a technikai érzéke adott, az vásárolhat ilyen célszerszámot, mert ára hamar kifizetődik, és használatával a szakszerű szerelésről biztonsággal gondoskodhat.

Láncszett vásárlásakor mindenképp kérjük ki tapasztalt szerelő, szakszerviz véleményét a megfelelő típust illetőleg. Ha ez nem áll módunkban, a láncokat, fogaskerekeket forgalmazó boltok is rendelkeznek megfelelő típusismerettel, szakkatalógusokkal, így biztosak lehetünk abban, hogy a motorunkhoz leginkább megfelelő alkatrészt kapjuk.

A lánc és a fogaskerekek mellett fontos kiemelni, hogy sok esetben (főleg krosszmotorok enduro-k, túraenduro-k esetében), ahol a rugóutak nagyok, a gyártók a lengővillára szerelt láncvezető betéteket alkalmaznak. Ezen fekszik fel a lánc felső része, mely a láncvezetőt folyamatosan koptatja, így az idővel csereérett lesz.

Ha a láncvezető elkopott, könnyen lehet, hogy a lánc belső része hozzáér az alumínium, vagy vas lengővillához, kikoptatja és tönkreteszi azt. Ez a nem üzemszerű kopás a lánc élettartamának nagymértékű csökkenéséhez vezet, és a motor menettulajdonságait is befolyásolja.

Írd le a tapasztalataidat a lánccal kapcsolatban a hozzászóláshoz!

A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Szerintem kb. 10 éve készült az utolsó tetoválásom... vagy lehet, hogy csak nyolc. Azóta tervezem...
Bővebben...
Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!